Inlägg från: Anonym (vet inte just) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vet inte just)

Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?

i vanliga fall är jag inte ensam, tvärtom är det ofta så att jag tackar nej av tids- eller orkbrist. MEN, just på midsommar verkar folk ha just de sammansvetsade gäng som någon skrev om. Vi flyttade till Sverige för några år sedan, och flera av mina gamla vänner har fått familjer eller hunnit skapa traditioner annorstädes. Sambon är inte svensk, men älskar svenska traditioner. Känns extra jobbigt då att inte ha något att erbjuda..

• Anonym (vet inte just)
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-18 01:20:44 följande:
    Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-18 01:16:30 följande: Men har ni ingen lokal byggdegård eller liknande som anordnar något? Det brukar vi ha här i alla fall, på den lokala 4H-gården.
    Jo, faktiskt. Vi var på den förra året, sen var det släktkalas och hela baletten. Så visst har jag visat hur det fungerar. Eller, det var i min hemby då, ca 4h från stan vi bor i nu. Jag har tänkt att det kanske är samma problem för någon annan på nyår. Märkligt, men där har jag en självklar grupp. Vi är väldigt olika i åldrarna i umgängeskretsen, mellan 18-65. Kanske är därför, lite. Jag skulle vara ganska nöjd med en kopp te/ett glas vin och sims3/någon film (ja jag är en nörd) men det känns som om jag borde visa upp någon glassig sida av sammanhållning.
  • Anonym (vet inte just)
    Mieria skrev 2009-06-18 01:23:04 följande:
    Vad ska man med vänner till på midsommar? Jag vill fan inte bli störd när jag äter nypotatis.
    Kanske skulle köra på det i år då. Och sant är det ju egentligen. Vem vill inte vara ensam med potatisen? Särskilt om det finns smör och nubbe. Och det kan jag ju se till. Balkong har vi också. Sörrdö.
  • Anonym (vet inte just)
    Anonym (Oxå solo) skrev 2009-06-18 01:33:27 följande:
    Jag ska jobba, min sambo är inte här och jag har inga vänner här heller. Är nyinflyttad och frågade runt lite på jobbet men fick inget napp. Bokade tvättstugan på kvällen. kul...... Så ska vi tävla om vem som är ensammast så vinner jag med hästlängder. Har inga barn heller, och inga husdjur om inte dammråttor räknas.Ni får kolla om ni kan hitta ngn firande i omgivningen, det brukar finnas en hel del som arrangeras. Ta med picnic, kan säkert vara trevligt.
    Funderat på att ta dubbla pass den dagen. Lär ju inte vara någon annan som tvättar, känns det som. Inga barn här heller, och inga husdjur. Hade dammråttor räknats hade jag varit rik, dock. Kanske får ta och sortera dem i helgen.
  • Anonym (vet inte just)
    Buttons skrev 2009-06-18 01:46:40 följande:
    Tänk så olika vi kan vara. Själv önskar jag att jag fick spendera midsommarafton själv med lite god mat ( =inte sill) och en bra film. Jag gillar inte traditioner av just den anledningen att många känner ett tvång om att det måste vara på ett visst sätt. Jag brukar, ve och fasa, inte heller gå på nyårsfesterom det inte handlar om riktigt nära vänner. Jag hellre ensam. Och nej, jag är inte en mystisk kuf, jag gillar bara inte den typen av tillfällen när man _måste_ har roligt om man inte vill framstå som en loser. Dessutom trivs jag väldigt bra i mitt eget sällskap.
    Känner igen det där om att inte vilja känna ha-kultvånget. Det blir ju aldrig så strålande som man tänkt. Det vet jag ju. tror det är när man har känslan av att man faktiskt inte har något val än att inte gå på någon av dessa "storslagna" fester som det blir jobbigt.
  • Anonym (vet inte just)
    Buttons skrev 2009-06-18 01:58:23 följande:
    Sorry, något hände där. Jag fortsätter:...ket) yngre, så då var jag väldigt nöjd om jag blev bjuden trots att jag hade svintråkigt på själva festen sen. Och det är inte det att jag har problem att umgås med vänner på midsommar, nyår osv. men då vill jag just det, umgås. Ingen stor fest, inga måsten, ingenting. Ge mig en skål med popcorn och jag är nöjd. M.a.o.; nästa år är alla som är sugna på popcorn välkomna hem till mig på midsommarafton, men förvänta er inte någon sill eller midsommarstång. Inga jävla små grodor så långt ögat kan se.
    Det låter ju inte så dumt. Sill tycker jag förvisso om, men jag klarar mig utan de satans grodorna.
  • Anonym (vet inte just)
    Anonym skrev 2009-06-18 01:59:06 följande:
    var bor alla ni som e ensamma?
    Jag (vi) bor utanför Stockholm
  • Anonym (vet inte just)
    anna klara skrev 2009-06-18 02:03:00 följande:
    Sån e jag med, jag har suttit själv när jag var singel, när ungarna var ute o busade.. Var ju tvungen att vara redo med hämtning..Suttit själv tom på julafton, när ungarna var hos sin pappa. Fast det sa jag inte till dom, då hade dom nog blivit ledsna....
    Jag hade då blivit det om min mor hade varit ensam på jul. Jul känns större än midsommar, med alla förberedelser och jippon. Har jobbat i butik när jag var yngre (ung nu med, 27, men när jag var 16-17) och fick sådan ångest när folk kom in och köpte småpack av det andra köpte kilovis av. En clementin, minsta förpackningen köttbullar och en portion av butikens rödbetssallad. En liten PET med julmust och en chokladkaka. Jag tänker på dem ännu, och undrar hur de har det.
  • Anonym (vet inte just)
    Anonym (ensam?) skrev 2009-06-18 02:06:45 följande:
    De första tre åren var det jobbigt men numera väljer vi (jag o gubben) att vara själva. Visst vi har alltid kunnat åka till släkten, både förr och nu, men vi trivs bäst ensamma. Då kan vi äta vad vi vill, gillar inte sill o sånt så varför betala till det (vilket man ju får göra om man går på en gemensam middag med släkten) och vi kan göra exakt vad vi själva vill utan att ta hänsyn till nån annan. Helt perfekt!Jag kan sträcka mig till att träffa vänner mitt på dagen men inte mer, våra festdagar är över för många år sen.VIsst hade jag varit själv, singel alltså, då hade det inte varit så roligt att sitta hemma utan vänner men samtidigt tror jag att ensamhet blir lite av vad man gör det till själv. Om det känns frivilligt (köp all mat du vill äta, gör exakt vad du vill göra under dagen) så blir det bra (eller i alla fall okej) men om man tänker på att man eg. skulle vilja vara med nån annan (och bara deppar ihop hela dagen) så mår man dåligt
    Kanske är där jag har hakat upp mig. Jag skulle ju vilja ha som på andra högtider, men just runt midsommar är det inte så. Det får mig att tänka att jag kanske är mer utanför än jag tror under resten av året.
  • Anonym (vet inte just)

V- jag skulle verkligen tycka om att fira midsommar på ett sätt som inte behövde innebära fylla (men om folk blir spontanberusade för att det är trevligt, och inte för att de hamstrat snaps och 7.0-öl i ett halvår är det bara härligt) och sedan tre månader inplanerat schema.

Förstår bara inte varför det måste vara samma gäng varje år! Känns som om man har missat några år då man bodde utomlands (eller vad det nu är) så har man ingen chans. Och inte kan man bjuda folk på något glas vin på uteplatsen heller, fullspäckat schema ska det vara!

Nä, jag kanske slänger ihop en stroganoff, tvättar i tvättstugan och struntar i alltihop.

Svar på tråden Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?