• anna klara

Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?

Vi ska till svärisarna på tjörn, där Håkan Hellström ska vara med (kanske spela lite) som privatperson då. Hoppas iaf han har med sig sin gitarr...

Jättebra att ha nånstans att åka (funkar att vara hemma oxå) men det hade ju varit kul att ha ett stort gäng att vara med oxå.....

• anna klara

Dorian Ertymexx skrev 2009-06-18 00:45:16 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-06-02 19:53:20 följande:
    Men bjud över litet bekanta, det är ju så man blir vänner. :)Fast jag gissar att det är litet i senaste laget att tänka på det nu iofs...Själv ska jag titta på Smallville. ;)
    Smallville är det nästan värt att vara hemma för
  • anna klara

Dorian Ertymexx skrev 2009-06-18 01:10:10 följande:

anna klara skrev 2009-06-18 00:59:12 följande:
    Japp! Nya avsnitt och allt! ;)Fast jag saknar faktiskt Lex. Tycker nästan hans resa är den intressantaste i serien.
    Kollade häromdagen, NYA avsnitt... fattade ingenting, ingen Lana, hon den ljusa lanas kompis ägde cafeet, inga föräldrar till clark... Vad har hänt egentligen???

Förlåt TS det blev lite OT....
  • anna klara

Men det beror ganska mycket på om man har små barn eller inte. Har man det kan man ju i princip alltid gå till nåt midsommarfirande med stånd, korv o bröd , lotterier o lite dansande runt stången,

det är ju lättare att gå på sånt om man har småbarn, man går ju kanske inte som vuxen dit, varesig själv eller med sambo.

Bor man i göteborg är ju liseberg, slottskogen jättebra. Bor man lite mer på landet finns det ju nästan alltid lite småfirande här o där...

• anna klara
    Buttons skrev 2009-06-18 01:46:40 följande:
    Tänk så olika vi kan vara. Själv önskar jag att jag fick spendera midsommarafton själv med lite god mat ( =inte sill) och en bra film. Jag gillar inte traditioner av just den anledningen att många känner ett tvång om att det måste vara på ett visst sätt. Jag brukar, ve och fasa, inte heller gå på nyårsfesterom det inte handlar om riktigt nära vänner. Jag hellre ensam. Och nej, jag är inte en mystisk kuf, jag gillar bara inte den typen av tillfällen när man _måste_ har roligt om man inte vill framstå som en loser. Dessutom trivs jag väldigt bra i mitt eget sällskap.
    Sån e jag med, jag har suttit själv när jag var singel, när ungarna var ute o busade.. Var ju tvungen att vara redo med hämtning..Suttit själv tom på julafton, när ungarna var hos sin pappa. Fast det sa jag inte till dom, då hade dom nog blivit ledsna....
  • anna klara

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-18 02:07:26 följande:

Jag hade då blivit det om min mor hade varit ensam på jul. Jul känns större än midsommar, med alla förberedelser och jippon. Har jobbat i butik när jag var yngre (ung nu med, 27, men när jag var 16-17) och fick sådan ångest när folk kom in och köpte småpack av det andra köpte kilovis av. En clementin, minsta förpackningen köttbullar och en portion av butikens rödbetssallad. En liten PET med julmust och en chokladkaka. Jag tänker på dem ännu, och undrar hur de har det.
    Åå nu fick jag dåligt samvete Fast mitt var självalt. Men usch va jobbigt att vara så ensam

Tycker verkligen synd om ensamna människor.....
  • anna klara

Sen är det ju det här med supandet oxå, Jag fixar verkligen inte fulla människor. Gahhh, va trött ja blir.

Får väl se hur det går imon, det blir en utmaning för min sambo. Han dricker vääldigt sällan, han tål typ ingenting.

Han kan ta 2 öl och jag både hör o ser att han e full, säger samma sak 9 gånger, och hör inte ett ord vad jag säger. Grrrrr

Jag sa till honom att om han blir full imon så åker jag hem... Skiter faktiskt om det är midsommar.. Han har redan förstört många fester o sammankomster för mej, så

så får det bli....

• anna klara

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-18 02:29:55 följande:

Till jul köpte han två chokladkakor, och den ena var till mig, sa han, och lämnade den.
    Men ååå, gu va tragiskt . Jag hade nog grinat... A det är nog många äldre som sitter där dom sitter, ensamna...

Man kanske skulle starta nån grej, strunta i sin egen jul och gå o besöka nån äldre på jul... Göra en god gärning och ge det som julklapp till sig själv.
  • anna klara

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-18 02:36:37 följande:

Förstår det, även om jag gillar att ta en drink eller två hatar jag att förlora kontrollen. Tycker det är ok att bli lite fnissig och så, men jag pallar inte fyllon. Tycker inte om att vara riktigt full själv heller.
    Jag dricker ju som sagt var i princip aldrig. har ju haft 2 tonårsdöttrar, så man har ju aldrig vågat eller viljat dricka, man får ju vara taxi under vissa högtider.

Fast det har inte gjort mej nåt, får hellre hem ungarna än tar mej en eller två cider.Ibland har jag försökt mej på att ta en cider , men det brukar sluta med att jag max dricker en och en halv, plus att det ALLTID slutar med att jag fått hämta dom även om det är bestämt annat... Så det har inte varit någon ide att ens öppna en cider..

då kan man ju vara utan, och hålla sig till sin coca cola!!!!! Nu är ungarna stora 19 och 20 år ocj ska till öland båda två, så jag skulle ju kunna supa till riktigt imon, men det där gamla hänger kvar, dom kan ju behöva bli hämtade....
  • anna klara

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-18 02:42:14 följande:

Ja, det var verkligen hjärtklämmande. Har funderat på det där, vad man kan göra. Tror det skulle vara ganska förnedrande för dem som klarat sitt eget liv i många år, med familj och så, att komma till exempelvis stadsmissionen, men jag tycker ändå att det måste finnas något sätt att visa att man bryr sig utan att de behöver känna att någon tycker synd om dem. Jag år aldrig den där frukt- och mandelkakan (min favorit, han måste ha sett att jag åt den i kassan ibland), den ligger faktiskt kvar i förrådet. Har vänner som tar hem folk från äldreboendet de jobbar på varje jul, de som inte har någon. Men jag jobbar inte så nu, och vet inte hur jag kan göra en insats.
    Fast det känns värre för dom som bor ensamna hemma. Bor man på äldreboende så är dom ju inte ensamna iaf. Ja, stadsmissionen har jag funderat på i många år.

Ska bannemej ringa i år o höra om man kan hjälpa till på något sätt, kanske man inspirerar vänner o bekanta att göra samma sak.
  • anna klara

A det va trevligt, sov gott... japp det tummar vi på

• anna klara

Har varit på trevlig midsommarfirande, men får veta att där mina barn har varit,
    har det varit knivslagsmål med dödlig utgång

• anna klara

Anonym (Hm) skrev 2009-06-20 19:38:40 följande:

anna klara skrev 2009-06-20 19:35:14 följande:
    Ojdå. Är dom äldre dina barn eller har dom varit med pappan?
    Dom e 19 och 20, 19 åringen har åkt hem o 20 åringen e kvar. Denna jävla alkohol alltså

Men ja har pratat med 19 åringen o smsat med 20 åringen
  • anna klara

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-22 00:01:39 följande:

På något märkligt vis har det känts skönt att läsa om er andra. Det finns ju massor av människor uppenbarligen, som gärna skulle vilja lära känna nya människor! Det var inte bara vi som hade svårt att hitta på något. Jag hoppas att ni alla hade en trevlig midsommar, vad ni än hittade på. För oss blev det färskpotatis och sill i soffan, delade en flaska vin och såg på en film (det regnade ändå ju). Dagen efter gick vi på en långpromenad på morgonen.
    Hej hej igen. Men det lät ju mysigt det ni gjorde. Om du går tillbaka till inlägg 99 som jag skrev, det blev exakt så som jag skrev, han blev för full, gjorde bort både mej o andra.

Kunde ju inte bara åka hem, men ja ignorerade honom resten av kvällen
    Mina 2 barn var på öland, på den campingen som det var ett knivmord på

Nu e dom hemma båda två o det känns skönt.. Herregud vilka historier dom komer hem med, det händer verkligen konstiga saker på en sån ungdomscamping på midsommar....
  • anna klara

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-22 00:20:59 följande:

Fy vad trist, har du snackat med honom om hur du känner när han blir full? Om han är så lättpåverkad kanske han skulle hålla sig till folköl 2.8 eller så, om han nu gärna vill ta en drink. Läste om det på Öland, fy sjutton vad ledsen jag blev. Jag fattar inte att unga människor ens kan komma på att göra så, - nä, det där blev fel, att NÅGON kan göra så. Vilken lättnad att dina barn kom hem ordentligt. Säkert omskakade, kan tänka, men helskinnade.
    Ja det har jag, det var ju inte första gången det hände, han måste komma på själv vad han ska göra, om han vill forsätta, jag vill inte ge några ultimatum, han äe ju vuxen... Men jag sa till honom att händer det en gång till så tar jag en egne lägenhet (särbo)

Och det på öland ja, fyy samma camping o allt, blev göörnervös. Då har vi det med alkoholen igen, hade dom inte druckit (eller druckit mindre iaf) så hade det antagligen inte hänt.

Den här jäv.. alkoholen ställer ofta till det
  • anna klara

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-22 00:31:31 följande:

Du har ju helt rätt i det du säger om att det inte hade hänt utan alkohol. För en del slår det ju slint! Samtidigt instämmer jag i att din sambo är vuxen, och kan ta ansvar för sina egna handlingar. Och jag gillar själv att dela en flaska vin med någon vän eller min sambo, men jag vet också att det inte bör bli så värst mycket än så, eftersom jag inte gillar att förlora kontrollen. Hur mådde han på midsommardagen då? Hade han mycket ångest?
    Han brukar inte komma ihåg allt, så jag får berätta...men ja , han har ångest och ångrar sig, varje gång....

Det är ingen annan som märker att han e full, bara jag...
  • anna klara

Anonym (vet inte just) skrev 2009-06-22 00:41:08 följande:

Jotack, känner igen det där. Dock inte min sambo eller något ex, utan att nära vän som jag delade studentlägenhet med ett tag för några år sedan. Hon kunde hålla en helt nykter fasad, men så plötsligt började det halgla "skämt" om andra människor, trots att hon varken sluddrade, vinglade eller verkade allmänt berusad. Vi pratade om det, och efter ett par månader, efter att hon flyttat ut, sa hon att hon var glad att hon tålde så lite. Båda hennes föräldrar var alkoholister, och hon var glad att hon inte kunde häva i sig som de gjorde. Hon visste om att hon blev väldigt onykter, men kunde inte riktigt kontrollera det. Nu är hon helnykterist.
    A jag tror nog han får välja den linjen oxå.. sen vet jag att han kan ta 2 groggar om vi tex e själva hemma, och blir inte alls likadan.

Bara när någon annan är med...
  • anna klara

Oj gick inte att citera. Jo man kan lätt dras med, o känna sig mr berusad än vad man är. Men på honom ser jag efter typ 2 öl, o ber honom att inte dricka mer....

Alltså min stora dotter, som inte bor hemma, hon har egen lägenhet, har jag inte pratat med, bara på msn,

och den andra dottern kom hem igår kväll, käka o la sig. Sen drog hon i morse igen, så vi har inte hunnit prata så mycke än heller.

Men va mycke konstigheter det händer, en hade bajsat brevid hennes bil, en gick in o la sig i hennes bil?!?!?! en rymling från fyllecellen hade rymt, o stod o käka deras 2 dagar gamla potatis sallad, så plisen kom o hämta honom......

Men dom "såg" ju inget, bara en massa folk på stranden, där det hände , men inga knivar eller så. Men det stod ju skyltar och så sen om vad som hade hänt.

Men dom MÅSTE ju få tag på den jäveln som gjorde det, måste ju funnits MASSA vittnen. A fy va hemskt. Tänk o inte få hem sin unge efter en midsommar...

Svar på tråden Ni utan vänner - vad gör ni på midsommar?