• Queen70

    5 min metoden fungerar!!!

    Vad menar du med en "liten stund"?


    Apmor2 skrev 2009-06-06 17:17:35 följande:
    Jag håller med om att man ska följa barnets egna rytm (gällande allt) och det är precis det jag har gjort med mitt barn, men trots att vi följt hans egna rytm så var det viktigt för oss att lära vår son att bli trygg i en egen säng.Hade han fått bestämma (använder det ordet i brist på ett bättre) så hade han blivit buren eller legat i badrummet o sovit men detta var inte rätt lösning för oss. Vi testade olika sätt att få honom trygg men följde även hans rytm i sätten vi testade, så vi gjorde en sak märkte vi att han var för osäker med det så backade vi lite och testade ngt nytt, anpassade sätt o metoder för att hans behov skulle bli tillgodosedda samtidigt som vi fick honom att känna sig säker.Men att gå runt o bära på honom eller behövt sitta i badrummet halva kvällen för att han somnade gott så fort man tog han dit, eller att sitta o hålla hans hand i två timmar, var och är ingen lösning för mig eller för honom då det inte enligt mig inte är produktivt att späda på hans osäkerhet, vi bor inte ute i djungeln vi har ett säkert bo och jag som mor vill hjälpa mitt barn att känna sig tryggt i det.Nu pratar jag givetvis inte om små spädbarn utan om barn från ca ett halvår och jag kan hålla med om att orginalvarianten av 5mm låter lite grym och att föräldrar ska experimentera och testa o anpassa olika metoder och sätt, både barn och förälder är unika varelser. Men barn är kapabla att lära sig och har en otrolig förmåga att hitta en personlig trygghet och jag är övertygad om att barn inte far illa av att gråta en liten stund eller att vara hungriga en liten stund. Nu pratar jag inte om att det är ok att låta barn gråta i flera timmar eller att låta dom gå hungriga.
  • Queen70

    nej det var inte det enda jag fick ut ur ditt inlägg. Du var tydlig med vad du ansåg så jag behövde inte fråga om det. Det enda som var otydligt var hur länge en stund var..

    Jag trodde faktiskt i mín enfald att du skulle säga ett par minuter, kanske 5, och måste erkänna att jag blev chockad över att du inte tror att ett litet barn far riktigt illa av att få ligga och gråta i 20 minuter!!!! (var tvungen att sätta några utropstecken efter detta) 20 minuter?? är du seriös? DET är INTE att ge sitt barn trygghet...DET är fruktansvärt. Barn gråter inte bara pga, hunger som bekant. 20 minuter är en hel evighet för ett litet barn. Och det är precis sånt som jag menar skadar tilliten.


    Apmor2 skrev 2009-06-06 18:05:40 följande:
    ja några min, fan vet jag 20min högst kanske ngt sånt.vad det det enda du fick ut ur mitt inlägg? Jag skriver tydligt att man ej ska låta dom gå hungriga eller låta dom gråta i timmar, ni verkar ha ngt emot att dom låter överhuvudtaget och jag tror inte dom far illa av det, jag stoppade inte tutten i min son så fort han lät och jag kan med gott samvete säga att han aldrig aldrig gick hungrig eller saknade uppmärksamhet eller kärlek och ömhet eller kroppskontakt och ja jag erkänner: han grät ibland och ibland så tog det en liten liten stund innan han fick mat men som sagt han gick aldrig aldrig hungrig.
  • Queen70

    det var ett väldigt prat om ÄTANDE....Ett barn kan gråta för att det behöver närhet, och då tycker jag det är på tok för länge att låta ett litet barn vänta 20 minuter, eller en kvart eller 10 minuter.....Och jo, alla situationer där man inte svarar på barnets signaler skadar tilliten i mer eller mindre utsträckning. Om det är enstaka händelser där man inte har nåt val så går det oftast rätt lätt att reparera den lilla sprickan, men om det är nåt som sker till vardags så KOMMER det att innebära en otrygg anknytning som naturligtvis ger sig till känna på olika sätt beroende på barn, och som kanske inte ens visar sig förrän i tonåren.


    Apmor2 skrev 2009-06-06 19:11:43 följande:
    just 20 min pratade jag om att vänta efter mat (o jag drog till med nåt) och återigen pratar inte om så små barn !! och jag vet varför barn gråter och hans tillit till mig är och har varit stort och han har ej tagit skada av det, tror du verkligen av att barn tar skada av enstaka händelser, mitt barn har haft otroligt strukturerat ätande han har sedan han föddes ätit var tredje timme i ca en timme i sträck (så länge han har velat) alltså blir det varannan timme, han har legat 2 kurvor över det normala sedan han föddes och har ätit var trdje timme sen dess (finns ingen chans i världen att han har varit hungrig där i mellan).Han är trygg i sig själv, har aldrig sugit på napp eller använt snuttefilt (för att han ej velat) han har tillgång till både mig och sin far dygnet runt (jag o min sambo jobbar timmar men är arb lösa) och har haft det sedan han föddes. Han är jätte smart och ligger bra till enligt BVC och dom har vetat exakt hur mitt barn ätit och sovit då jag som många nyblivna föräldrar konsulterat med dom ang det mesta.Han säger vad han vill och vad han tycker, men accepterar ett nej utan problem och diskussioner.Så innan du anklagar folk och bestämmer dig för att du vet bättre gällandes mitt barn lyssna och ta reda på fakta.Och återigen tillit byggs inte enbart på hur snabb man är på att dra fram tutten eller på om man håller ens barns hand i två timmar för att det ska sova.
  • Queen70

    Att gråta i mammans famn är en helt annan sak än att lämnas på golvet eller i sängen att gråta och trösta sig själv. Jag utgick ifrån att du menade att barnet låg själv och grät. Jag tror inte heller det är skadligt för barnet att gråta, om det är så att föräldrarna samtidigt är där och håller, bär och talar lugnande och försöker trösta. Absolut inte. Det är själva övergivandet som är det skadliga, som när man talar om 5 mm.


    Apmor2 skrev 2009-06-06 19:23:44 följande:
    Och det finns barn som är svår töstade och dom som är lättare att trösta, men barn tar inte skada av att gråta.Och tänkt dig om det vore så att det förstörs ens tillit och man blir förstöd som person, skulle vi inte ha generationer av människor som har svårt med tilliten?
  • Queen70

    Finns gott om sån forskning som visar att det är högst olämpligt att låta ett barn känna sig övergiven. Vilket är vad som händer om man inte svarar på barnets signaler.


    Apmor2 skrev 2009-06-06 21:17:21 följande:
    Vem pratar om att inte svara på barnets signaler?Bevisa att min son tagit skada för att han fått gråta en skvätt! Bevisa att barnen vars mödrar fick rekomendationen att låta dom gråta är skadade av det! Är det enda sättet att ge sitt barn trygghet ? hur snabb ska man vara på att ta upp dom enligt dig? ska man bära på dom konstant? när ska man sluta med det? hur planerar du att göra när ditt barn börjar ramla o slå sig? på vilka sätt visar sig den otrygga känslan som vart skapad av att barnet fick gråta en skvätt? Visa på sambandet spädbarnsgråt och tonårsproblem!! ruskigt j***la nyfiken!
  • Queen70

    Nej, gråt i samband med att man inte svara på barnets signaler. Som vid exempelvis 5mm. Eller att man fortsätter hänga tvätt i en kvart fast barnet vaknat och gråter efter mamma.


    Apmor2 skrev 2009-06-06 21:18:29 följande:
    så det är bara gråt i samband med 5mm som är farligt för barnet?
  • Queen70

    Testa att googla eller nåt. Jag är ingen "länkare"'
    Tror du mig inte så får du söka information själv


    Apmor2 skrev 2009-06-07 07:56:03 följande:
    referera gärna till en forskning som påvisar samband mellan att barnet fått gråta när det var litet och problem i tonåren.. eller för den delen till någon annan forskning som visar att barnet blivit skadat för att det fått gråta vid några tillfällen när den var liten.
  • Queen70

    Nej, det måste man inte (står det i reglerna?) Jag talar utifrån egen kunskap och erfarenhet och åsikter. Vilken chimpans som helst kan sitta å länka å googa i förbannelse, men jag ägnar mig inte åt detta, då jag anser att det gör debatten skittråkig. Inte heller läser jag andras länkar. Om det gör att du inte tar mig på allvarr så är det upp till dig. Men så funkar jag. Länkar inte av princip. (har kanske gjort det nån enstaka gång i ren frustration dock)


    Apmor2 skrev 2009-06-07 11:21:49 följande:
    kommer man med sånna påståenden måste man komma med referenser, spelar ingen roll om det är på nätet eller ej, kan vara literära.
  • Queen70

    Så om man inte testat det själv så kan man inte uttala sig? Men, vet du..Jag har inte testat att spöa min unge i uppfostringssyfte heller, och kan mycket väl tänka mig att det "fungerar" men min erfarenhet och kunskap om barns utveckling och psyke som jag har säger mig ändå att det inte är en bra idé. Förstår faktiskt inte varför en länk skulle göra min åsikt mer trovärdig....


    southernbelle skrev 2009-06-07 14:57:20 följande:
    Queen70, jag tycker vetskap och forskning ar valdigt viktig och inte att sara dig pa nat satt, men jag tycker det ar mer intressant att lasa en forskning av folk som har foljt en studie over manga ar an att lasa dina asikter om nagot du inte har nagra som helst personliga erfarenheter av (jag tar forgivet att du inte har testat nagon sovmetod). Sa klart sa vill man har bevis pa saker man laser och nar jag googlar eller gor lite mer akademiska (tittar i univeritets bibliotek) efterforskningar sa hittar jag inte EN ENDA serios forskning som sager att 5 min  (eckerbergs eller ferbers) LEDER till att barn blir otrygga individer.Det ar en valdig skillnad pa att ignorera ALLA av ditt barns behov och gora 5 min metoden och du kan sa klart hita massor av forskning som sager att barnet forlorar tillit och blir otrygg om det konstant blir ignorerad men sa ar ju inte fallet nar man gor en sovmetod. Sa darfor haller jag med Kallsti och vill garna att du skickar med lite lankar med palitlig forskning som sager att barnet blir skadad av en sovmetod for jag kan da inte hitta nagon.Sen till alla er som ar sa emot sovmetoder som har skrivit har pa dom sista sidorna, ni vrider valdigt mycket pa vad folk skriver. Oppna ogona och las vad folk verkligen skriver. Nar man gor 5 min metod sa grater barnet (om man foljer Ferbers alt eckerbergs hanvisningar och ser till att barnets bas behov ar fyllda) for att den ar trott inte for att den ar hungrig, sallskaps sjuk osv.Jag tror manga har som ar sa emot sovmetoder ar som jag och helt enkelt inte klarar att hora ens barn grata. Jag klarar inte att hora honom grata aven om det bara ar sa att han ar trott och jag tror inte det ar pa nat satt skadligt att lata ens barn grata i nagra (5-20 min) for barnet just ar trott. Nastan alla av min kompisar har gjort Ferbers och alla deras barn sover jatte bra och har blivit mycket mer aktiva och gladare barn sa jag tror tom att jag gor mitt barn en otjanst som inte hjalper honom att fa battre sovrutiner. Sa nu kommer jag sitta har och vanta pa att nagon har kan hitta en tillforlitlig forskning som sager att ett barn (6 man upp) som bor i ett karleksfullt hem och inte blir konstant ignorerad blir skadad av att en foralder gor 5 min metoden (Ferbers alt Eckebergs)
  • Queen70

    så du tror inte omständigheter i ens relationer kommer till uttryck i vem barnet är och hur den mår som vuxen?


    Barnets behov är inte att bli buret det handlar om kroppskontakt och det kan jag ge mitt barn mängder av utan att behöva bära det konstant. Och ang resten läs det jag skrivit.. och jag skiter fullständigt vad du anser " att hängiva sig fullständigt" åt sitt barn innebär.Poängen är och har alltid varit att man misshandlar inte sitt barn; om barnet gråtigt eller skrikigt vid enstaka tillfällen och att om man ska anklaga folk för ngt sådant så ska man veta vad man pratar om och ha konkreta bevis på att barnet tagit skada av det alltså: bra referenser. För det hela handlar eller borde inte handla om att motbevisa varandra om barnet tagit skada för att den fick gråta vid några tillfällen (oavsett andledning) så vill man som förälder veta på vilket sätt. Men jag känner mitt barn och jag kan se att han inte tagit skada av att fått gråta eller skrika (vid enstaka tillfällen) och att försöka inbilla mig om att han kommer att visa sina ärr under tonåren är skrattretande. Och att dessutom påstå att enda sättet att visa sina barn tillgivenhet och att lära dom självsäkerhet är att bära dom konstant och att ej låta dom gråta, är tragiskt och att allt detta ska grunda sig på spädbarnsåldern är ganska tragiskt det me för då vet ni verkligen inte vad som väntar sen. Det är ngt man gör hela livet med ens barn att visa att dom kan lita på en, på många olika sätt!
  • Queen70

    Du har mitt svar redan....


    Apmor2 skrev 2009-06-07 15:07:14 följande:
    och jag håller med charly1 !Återigen om man kommer med sådana påståenden och anklagelser så får man ta o komma med ngn form av referenser och jag sa att det inte behövde vara en länk, skriv en referens från en bok du läst , då får du skriva titel, årgång, förlag och författare så kollar jag mer än gärna upp det på biblioteket! Och det är tråkigt att du tycker att det gör debatten tråkig, det är sånt debatter grundar sig på.Och vad är det för personliga erfaranheter? Fick du skrika i en halvtimme när du var liten och så hade du problem i tonåren pga det? hur vet du i så fall att det var för att du fick skrika/gråta den där gången?
  • Queen70

    Måste ha kännts tillfredställande att vara stenhård mot ett spädbarn och låta henne gråta i 20 minuter.....Hör du inte själv hur galet det låter?

    Att det funkar är det ju ingen som ifrågasatt....Däremot är vi många som hävdar att priset är för högt.


    Bobousch skrev 2009-06-07 20:53:20 följande:
    Jag körde 5-mm med min dotter och det fungerade klockrent. Anledningen till att jag började med den var att hon för att kunna somna var tvungen att snutta på mitt bröst i två timmar... Jag ansåg att hon inte behövde det och jag provade 5-mm. Jag valde att vara stenhård, 5 min in på sekunden och efter tre dagar somnade hon direkt jag la henne i sängen. Första kvällen grät hon i ca 20 min.Har alltid somnat av sig själv från det. Jag läser en bok och pussar gonatt sen somnar hon.Jag skulle mer än gärna kunna använda 5mm på nästa barn också- om det skulle behövas.
  • Queen70

    Utgick ifrån det eftersom hon beskrev ett barn som ville snutta vid bröstet i två timmar. Få äldre barn vill ju göra det. Men hon kanske kan upplysa oss om barnets ålder så kan vi sluta spekulera....?


    NiniMe skrev 2009-06-07 21:04:38 följande:
    Var i hennes text ser du spädbarn?
  • Queen70

    Det kanske inte är raka språret mellan Gråt som barn, stjäl en bil som vuxen...

    Däremot så finns det ett samband mellan ett barn som känt sig övergiven som barn, som inte har kunnat lita på att mamma kommer när de gråter och behöver henne och barn som bär med sig denna brist på tillit och sammanhang som tonåring och vuxen, detta kan ta sig uttryck till att man söker denna trygghet i andra sammanhang. Man kanske får en destruktiv kompisgrupp som blir väldigt viktig, eller söker sig till andra subgrupper, går med i livets ord, börjar skära sig, etc.

    Man kan jämföra med en flicka som växt upp utan en bra pappagestalt kanske, oddsen för att hon ska söka sig till destruktiva förhållanden med män ökar ju markant just pga. hennes bakggrund. Det BEHÖVER inte bli så...men risken är större som sagt.


    Apmor2 skrev 2009-06-08 09:16:05 följande:
    visst gör det det! men är det inte lite väl freudianskt att tro att för barnet har gråtit när den var liten i en 20 min otröstat att barnet lever tryggt och med självsäkerhet tills han kommer in i tonåren och då stjäl han en bil för att han fick gråta? för det första är det totalt absurd att tro att det vore anledningen, för det andra så skulle man aldrig kunna påvisa att det vore pga gråtandet (det är därför det inte finns forskning kring det hela) och sen är det HELT absurdt att tro att det är bara då man lägger ut grunderna för ett tryggt barn.
  • Queen70

    Jag håller med. Skador på tilliten kan oftast repareras någotsånär på lång sikt, men HUR kan man låta barnet lida medans det håller på?? Fattar inte hur det får till?? Deras gråt skär ju i mamma hjärtat, varenda instinkt skriker ju att man ska ta upp och trösta sitt barn......

    Åsa A skrev 2009-06-08 09:23:01 följande:


    För mig det dåliga i 5mm inte om huruvida barnet får men av det senare i livet för det vet jag ingening om (dock har jag en kompis och hennes mamma som hävdar bestämt att hon är som hon är pga att hon 5mmats) utan det viktiga är att barnet faktiskt mår dåligt under tiden det utförs. Att hjälplöst skrika efter sin mamam/pappa och bli igonerad.iövrigt undrar jag som allfrida: hur står ni ut!?
  • Queen70

    Att gråta en skvätt är inte samma sak som att tillämpa 5mm som går ut på att du under en period systematiskt ignorerar barnets behov och sättet de komunicerer det på tills det ger upp. Att låta ett barn gråta 20 minuter i sin ensamhet som vi diskuterade förut är inte heller att "gråta en skvätt"

    Om man har ägnat sig åt sånt, så kan man ju ändå tycka att barnet är helt normalfungerande, och så kan det ju vara. Men sånt ändrar dock barnets personlighet, och barnets personighet hade kanske varit annorlunda utan de negativa erfarenheterna. Och jodå..det kan ta tid innan saker visar sig, det som kommer upp till ytan under puberteten behöver inte alls ha synts under småbarnsåren.


    Apmor2 skrev 2009-06-08 11:30:39 följande:
    visst finns det sådana samband om man konstant ignorerar barnet, vilket jag inte gjort och dom flesta som skrivit här säger samma sak, dessutom så lär man nog märka om barnet är otrygg långt innan den når tonåren. Och ja sa till dig att mitt barn är en av det säkraste och truggaste barnet jag känner, ändå påstår du att helt plötsligt så kommer hans osäkerhet (som kom då till att han har fått gråta en liten skvätt när han var mindre) under tonåren och det låter som tjur skit i mina öron.Dom flesta tonåringar är osäkra det hör åren till, inte för att dom fått gråta!
  • Queen70

    3 månader??? Gud alltså, jag vill bara gråta.....

    Och det där är den värsta klyschan som florerer på FL "mår mamma bra mår barnet bra" så är det fan INTE....Mamma kanske mår jättebra av att springa på krogen varannan dag, lämna den nyfödda till barnvakt och allt möjligt. Det innebär INTE att barnet mår bra. BARNET mår BRA om föräldarna förmår att sätta sina egna behov åt sidan under en kort period av livet och låta barnets behov vara i focus. DÅ mår barnet bra.....


    Bobousch skrev 2009-06-08 15:53:59 följande:
    Det fungerade klockrent på det viset att hon från den dagen alltid somnat i sin egen säng. Fungerar både för henne och mig eftersom när hon låg och snuttade i två timmar så sov hon inte hela tiden så då gick hon alltså miste om sömn. För mig fungerade det eftersom jag kunde lägga mig och sova och därmed vara en bättre mamma. Piggare.Hon var tre månader när jag körde 5mm och jag gjorde det endast när hon skulle lägga sig för kvällen. När hon vaknade på natten fick hon komma upp till mig och får det fortfarande. Min tjej har alltid fått närhet och vi kramas och pussas hela tiden, jag hävdar bestämt att hon inte tagit stryk av detta.Då anser jag att barn med föräldrar som gör allt för deras skull är mer otrygga iså fall. "Mår mamma bra mår barnet bra".
  • Queen70

    Det var ett exempel på att det inte är så enkelt som att säga att om mamma mår bra så mår barnet bra. Att utöva 5mm på en 3 månaders anser jag är att jämföra med misshandel och grov omsorgsbrist.


    Bobousch skrev 2009-06-08 18:33:03 följande:
    Vart i helvete kom krogen in i detta? Nivån på denna diskussion är enormt låg och jag tänker inte involvera mig vidare i denna tråd. Jag VET att mitt barn mår bra iaf och det är viktigast.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!