• kramiiis

Vi med högt FSH forts. 2009 (3 juni - 3 sep)

tack bubblare för länk

uppdaterar listan:
    Under utredning:
    Javabönan (FSH 24 dag 3)

Väntar på behandling:
    Missne (FSH 17 dag 4, AMH 0,878)
    Vinteräpple: väntar på FET (FSH 18 cd3, 22 cd10)

Behandlingar:
    Carolines: Sprutstart ca v.22 Menopur 450 (FSH 8,8 dag 4, AMH 0,298)
    Mera: Sprutstart 13 maj, puregon 375 (FSH 12.3, AMH 0.5)
    Kramiiis: sprutstart 13 maj. Menopur 450, slutar med spray vid sprutstart. (FSH 17, AMH 0,34)
    Hoppet: Sprutstart 6 maj, tredje försöket. och korta metoden. Menopur 375 (FSH 10.67 dag 3). Avbröts, 1 ägg men det befruktades inte. 1:a icsi gav 4 ägg varav jag fick 1 tillbaka och resten blev till ingenting, 2:a icsi gav 2 ägg men inget befruktades.

Ruvare:

Plussare:
    mammaat: plus bf 31/12 spontant trots fsh på 17

Äggdonation:
    Bubblare: Står i kö via landstinget, men ska även ställa mig i kö utomlands.
    Kramiiis: står i kö via landstinget och även AVA finland, ÄD till hösten (FSH 17, AMH 0,34)

I don't want to loose control but I'm falling. I just can't believe it.
  • kramiiis

missen: ja ngt tungt och jag satt väl mest och stirrade...
    CvL har väl ljugit lite om kvalitén på äggen vid ET. Fick min journal och har haft mellan 5 och 8,4 i kvalité och nu sist sa Thomas att kvalitén var väldigt dålig och att det nog är därför jag inte blivit gravid. Lite upprörd men samtidigt så sa ju även KS att äggen var fina vid ET....Och jag ska nog vara glad att jag ens fått göra ivf då jag fick nobben helt av sophiahemmet.

Blev så stum när min kollega sa så, verkligen snällt. I sthlm får man 1 ÄD om man inte har egen donator, men 2 om man har egen. Med egen är det väl 1 års kötid typ.
    kram!

mera: ja det är lika bra att åka innan jag deppar ihjäl mig... och speciellt nu när jag fått med sambon på det hela oxå.
    Vi har inga alternativ. Pga min sjukskrivning får vi nog inte adoptera. Så ÄD är det som gäller.

hoppas det går bra för er hos läkaren!
    kram kram

bubblare: känner igen det där med hur man håller katten. Jag håller oxå katten som en bebis och leker med honom som en bebis. Hmm.
    Häng på till Åbo eller Island.
    Säg du om du vill ha länkarna till de kliniker jag pratat med.

är det sant att SH sa så?!?!
    kramar-p

kram på alla

• kramiiis

mera: från många ställen får man nobben för minsta lilla sjukskrivning. och när det gäller mig så har jag varit sjukskriven på deltid i över 2 år pga psykisk ohälsa (depression) och för att möjligtvis kunna få adoptera från ngt land måste jag få ett friskhetsintyg och som det är nu lär jag inte bli helt frisk på väldigt länge och då är det med all sannolikhet kört.
    känns hårt men reglerna är tuffa.

vilket landsting? på huddinge så verkar de gå med på ett försök iaf om man fått ut ägg vid tidigare behandlingar, men sen så verkar man få nobben av dem och får gå över till ÄD och ny kö. 

så först stog man i kö i 1 år för att få göra en ivf, sen får jag inte göra fler och måste ställa mig i ÄD kö i 2-3 år och får endast ett försök om jag inte har egen donator. grrrrrrrr.

tror det är bra att ni är igång med flera alternativ för då är det lättare att fortsätta kämpa vidare på ngt sätt kommer det bli barn och ni kommer älska det barnet!

gadget: välkommen hit
    På CvL är de inte alltför hårda med FSH värdet, de kollar hur det ser ut efter en stimulering och efter det så får man prata om det är värt med fler försök eller inte. Tror inte att så många får total-nobben där faktiskt. De är ju fortfarande villiga att göra en IVF till på mig.

misa: ett fsh på 9-10 är inte superhögt så jag tror att det fortfarande finns stora chanser för dig att lyckas! Beror kanske lite på vad AMH provet visar. Men min vän som hade ett AMH på 0.06 blev spontan gravid och har nu en liten pojke

bubblare: jag skickar länkarna sen. och vad jag fått för svar på kötid.
    Jag längtar efter att få åka till åbo, jag vill att sommaren ska va över nu. Hehe. Men vi bråkar rätt mycket hemma för tillfället och det är nog mycket pga barnlösheten, så ibland undrar jag om vårt förhållande kommer att klara det här. Får väl vänta och se...

kram på alla!

• kramiiis

här kommer ÄD klinikerna igen för er som vill kolla.

Finland
    AVA: http://www.avaclinic.com/index.php?43 kötid ca 4-6 mån (svarar på mail snabbt!)

Felicitas: http://www.felicitas.fi/svenska/yhteystiedot/yhteystiedot.aspx fick ej ställa mig i kö

väestoliitto:   http://www.vaestoliitto.fi/pa_svenska/barnloshet/prislistan/ fick ej ställa mig i kö

fertinova: http://www.fertinova.net/index.php kötid 6 mån

Island:
    Artmedica http://www.artmedica.is/id/1000039 kötid 4 mån

Danmark:
    Nordica http://www.nordica.org/ kötid 1år

Spanien:
    IVI http://www.ivi.es/ ingen kötid

• kramiiis

bubblare: när det gäller sverige finns det endast i Umeå och det är för att den privatkliniken är kopplad till umeå universietssjukhus och ÄD får endast utföras på universitetssjukhus i sverige.

caroline: tänker oxå på dig och undrar hur det gått! kram!

mera: jag mörkade inte våra privata försök på HS och de gick med på en ivf ändå känns som om vi som klarar denna barnlöshet helskinnade är övermänniskor, eller?! Men sjävklart ska man utredas det tycker jag med.

jo jag hoppas oxå att vi ska klara oss igenom det här för det är vad vi vill eller jag iaf.

• kramiiis
    Bubblare skrev 2009-06-04 21:58:24 följande:
    Tack för länkar Kramiis, vi ska kämpa på vännen!
    jupps och tillsammans så orkar vi!

carolines: men 4 blåsor det tror jag kan gå till ÄP! Du är ändå "bara" på sprutdag 5. Hoppas de växt till sig på måndag! åhh vad jag håller tummanra hårt nu!
    KRAMAR
  • kramiiis

bubblare: jag har inte heller fått mens sprutade oxå i 13 dagar och är idag på dag 24. Hoppas den kommer som den brukar dvs på dag 28 typ.

grattis till första steget mot ÄD hoppas du får svar snabbt!

kramar

• kramiiis

carolines: åhh jag hoppas verkligen det blir ÄP och sen ET och så ett fint plus och om 8 månader en bebis

bubblare: jag har bara haft mailkontakt tyckt det varit enklast.
    spännande och se vad KS säger oxå.
    Jag står i kön sen 1 mars i år. Så får gott vänta...

jag får inte heller ngt gjort på jobbet. Just nu håller jag på och undersöker var sambon kan göra ett spermaprov då AVA vill ha ett nytt sådant.

och det är inge ego alls att vilja ha en donator med samma ursprung. Själv känner jag att jag vill ha ngn med nordiskt utseende och därför så rök klinikerna i spanien och öststaterna.

kramar

• kramiiis

vi får ses på en fika i åbo helt enkelt

javabönan:hoppas pergo kan funka

mera:

friida: kram på dig vännen!

happies: förstår dina tankar om att donator. För egen del känns det jättebra att åka till finland och göra ÄD. Spelar ingen roll om det är en svenska eller finska för min del.

bubblare: ja vinden har vänt, förut var jag inställd på island men nu känns åbo helt rätt
    Har du fått mens än? min har inte kommit men borde komma typ nu...

Hade jobbiga tankar i natt. Började fundera på vad som händer om vi inte lyckas genom ÄD isf blir jag barnlös eftersom jag inte får adoptera hur sjutton orkar man då?
    näe vi måste få lyckas allihopa helt enkelt!

kramar

Svar på tråden Vi med högt FSH forts. 2009 (3 juni - 3 sep)