• Bubblare

Vi med högt FSH forts. 2009 (3 juni - 3 sep)

Vi med högt FSH
    Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Del 5
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

Del 6
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-10 09:55
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m32105568.html

Del 7
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m35145008.html

Del 8

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-02 17:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m41984554.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-03 09:45
    Del 9
    www.familjeliv.se/Forum-7-132/m44484824.html

• Svar på tråden Vi med högt FSH forts. 2009 (3 juni - 3 sep)
  • kramiiis

tack sötnosar

sambon klämde precis ur sig att allt var meningslöst, att han inte vill åka och att det är bättre att skjuta sig själv. varför måste han komma med det just i kväll jaja, får hoppas det blir bättre när vi är där.

kraaamar

friida: då blir det en promis där

I'm loosing it all...
  • Vinteräpple

Han är säkert nervös, jag skulle vara helt knäpp i huvudet nu om jag var er! Det blir säkert bättre när ni kommer dit. Håller alla tummar!

• Carolines

Jag håller alla tummar för er kramiiis. Jag tror som vinteräpple att han är nervös. Stor kram!

• Happies

Kramiiis: Hur har det gått i Åbo? Är så nyfiken, skriv snart hur du har det :) Hoppas på goda nyheter.

Själv talade jag med doktorn, och det blir inget försök nu i augusti. MEN om jag får mens tidigare än vanligt så kan vi hinna med ännu ett försök i mitten av augusti. Chansen är liten för vem får mens tidigare när man verkligen vill det. I annat fall väntar vi till oktober/november, det innebär att vi kanske måste skjuta upp äggdonationen en par månader men det vill jag göra. Hellre gör jag gratisförsöket i okt/nov och ÄD i början av nästa år än att jag gör ÄD direkt. För nu är jag ju inställd på ett sista försök och har väntat på det sen maj.

Sambon vill att vi gör ÄD genast, men det är lätt för honom att säga som ändå får ett genetiskt barn. Tycker ni jag gör rätt eller skulle ni göra ÄD direkt? För det är ju en mycket större chans att lyckas med ÄD, jag tror inte heller ett eget försök lyckas men jag vill prova, men är det dumt? Läkaren sa att hon har varit på en konferans där det har presenterats en ny medicin för oss med tröga äggstockar som är svårstimulerade, hon vill pröva den på mig. Nu fick jag inte veta vad den hette men ska fråga henne när jag ringer pånytt i mitten av augusti.

Hur har ni andra det?

• Sommarblom

Happies: Jag tycker du gör helt rätt som gör ett eget försök först. Då slipper du ju fundera sedan på om du skulle ha lyckats eller inte. Det är en annan sak om man känner att man inte orkar med fler försök, men så verkar du ju inte känna? Vad spännande med den nya medicinen - hoppas den ger resultat!

Kramiis: Åh vad jag är nyfiken på hur det har gått. Hoppas att både du och din sambo har fått positiv energi!

• kramiiis

hej sötnosar

det blev en rätt tuff start på resan.
    På arlanda började sambon skälla ut mig, skrika och fick mig att gråta. Sa att det inte var ngn mening att åka, ingen mening att vi skaffar barn, ingen mening att vi var tillsammans mm mm. Han var helt knäpp och allt slutade med att jag satt på toa och grät på arlanda fram till boarding. Jag sa "jag tänker åka vilket fall för det är viktigt för mig" då tyckte han att om inte han åker behöver ju inte jag åka. Tillslut hängde han med och sa "vi får skärpa oss båda två". mmm hmmm, ok ja.

kom till åbo och hade en ok kväll med lite shopping och middag sen var det dags för besöket dan efter. Och sambon hade blivit på bättre humör, satt och höll mig i handen under läkarbesöket och var allmänt positiv inför läkaren frågade grejer och lyssnade noga. Han skrev iaf på papprena om att han går med på ÄD med hans spermier...

läkaren pratade först en massa om själva ÄD i storhet och sen behandlingen, inga konstigheter där. Tydlig med att jag blir mamman trots att äggen kommer från en annan tjej. (bra för sambon att få höra, för min del är jag nog klar med den processen, någorlunda iaf). Lite om chanserna, ca 50% att bli gravid och 30% att det blir barn i slutändan (på ett försök) på 3 färslförsök 75% chans till barn (typ).

Sen gjorde han undersökning och det fanns ingen aktivitet alls i mina äggstockar, noll, nada, inget. Inte en enda vilande äggblåsa så att göra fler IVF är ju bara korkat känns det som nu iaf. Hade en lite cysta på 15mm, men annars såg allt bra ut och han godkände oss för att genomgå ÄD. Känns lite tufft dock att det verkar helkört att bli med barn på egen hand kollade brösten oxå och det hade sambon svårt för han babblade en himla massa om det efteråt och frågade vad meningen med det var hehe.

han föreslog även att vi skulle prata med en psykolog om alla tankar, etik mm. Jag såg på sambon att han blev obekväm, eftersom han hatar psykologet och jag sa att vi diskuterat det med våra läkare här i sverige (för att få läkarn att gå med på att vi fick göra ÄD och att det var gröt ljus iaf för min del). Får ju aldrig med sambon till en psykolog!!!! Även om det nog vore vettigt då sambon började babbla etik och annat igår, var gräsen går osv. Ja, jag vet inte, men har jag inga andra alternativ så går den iaf inte här för mig. Han började även fundera på vad vi gör om dett aförsöket inte funkar, hru många har vi råd med, kan vi fråga ngn vän som kan ställa upp som donator hemma. Det är ju iaf att gå ett steg framåt för hans del!

Idag så pratade han med sin enda vän som vet vad vi går igenom och han sa "vi kommer iaf köra på det här så får vi se sen vad som händer och utvärdera sen". hmmmm oki, bra då vet jag... allvarligt så vet jag inte ritkigt var jag har honom, känns som om han lika gäran kan sticka närsom.

Tillslut, läkarn trodde att det skulle bli äggplcok ngn gång i nov/dec. Så vi har ju en del tid att låta tankarna vädra iaf.

I'm loosing it all...
  • kramiiis
    Vinteräpple skrev 2009-07-27 08:18:33 följande:
    Han är säkert nervös, jag skulle vara helt knäpp i huvudet nu om jag var er! Det blir säkert bättre när ni kommer dit. Håller alla tummar!
    jo ni har nog rätt. Jag var helt snurrig i huvet själv, har mått illa pga ångest i flera veckor. och är helt virrig pga alla tankar.
    kram!
    Happies skrev 2009-07-28 14:08:12 följande:
    Kramiiis: Hur har det gått i Åbo? Är så nyfiken, skriv snart hur du har det :) Hoppas på goda nyheter.Själv talade jag med doktorn, och det blir inget försök nu i augusti. MEN om jag får mens tidigare än vanligt så kan vi hinna med ännu ett försök i mitten av augusti. Chansen är liten för vem får mens tidigare när man verkligen vill det. I annat fall väntar vi till oktober/november, det innebär att vi kanske måste skjuta upp äggdonationen en par månader men det vill jag göra. Hellre gör jag gratisförsöket i okt/nov och ÄD i början av nästa år än att jag gör ÄD direkt. För nu är jag ju inställd på ett sista försök och har väntat på det sen maj. Sambon vill att vi gör ÄD genast, men det är lätt för honom att säga som ändå får ett genetiskt barn. Tycker ni jag gör rätt eller skulle ni göra ÄD direkt? För det är ju en mycket större chans att lyckas med ÄD, jag tror inte heller ett eget försök lyckas men jag vill prova, men är det dumt? Läkaren sa att hon har varit på en konferans där det har presenterats en ny medicin för oss med tröga äggstockar som är svårstimulerade, hon vill pröva den på mig. Nu fick jag inte veta vad den hette men ska fråga henne när jag ringer pånytt i mitten av augusti.Hur har ni andra det?
    jag tycker du gör rätt, gör ett till ivf om det känns bäst för dig! ÄD blir man ju knappt nånsin för gammal för så du behöver ju inte vara orolig på det sättet lixom.
    låter spännande med en ny medicin, vill jag veta vilken det är!!
    KRAMAR om dig!

kram på alla
    I'm loosing it all...
  • javabönan

Kramiis, det låter onekligen som en tuff start på resan. Fy vad jobbigt det måste ha varit på flygplatsen.
    Vad är det han vill utvärdera "sen". Mötet i Helsingfors? Hela processen med ÄD? Känns som att han skulle behöva prata av sig om hela processen med någon, det är ju en del att bearbeta. En del killar har ju uppenbarligen svårare att prata om jobbiga saker än andra.

Kram på dig!!!

• Vinteräpple

Kramiis - bra att resan gick så pass bra i alla fall. Han behöver nog bara tid, det gör ni nog båda två. Det kommer gå jättebra i november!

Happies - jag tycker verkligen att du ska få försöka en gång till själv innan ÄD. Det är ju ett slags avslut, antingen funkar det eller så kan du bestämma dig för att gå vidare med ÄD. Inte bara fysiskt utan psykiskt också. Har du sagt det till din sambo, att du gärna vill göra det här sista försöket?

• Vinteräpple

Ego: fick min mens idag, exakt 24 dagarscykel. Det har jag haft i flera år, så det känns ganska normalt om än kort. Men jag blir så trött på att analysera klimakteriebesvär samtidigt som jag analyserar huruvida vi kan ha lyckats bli gravida - SAMTIDIGT! Hur knäpp få man bli?
    Analyserar ni också sånt som svettningar (rätt svårt såhär på sommaren när allt ändå är fuktigt och varmt), torra slemhinnor, oregelbunden mens, svårt att sova på nätterna?? Jag har ju inga av de här symptomen, men jag tittar efter dem oavbrutet, säg att nån av er är lika galen som jag, snälla?!

Svar på tråden Vi med högt FSH forts. 2009 (3 juni - 3 sep)