• fibbe

Hästhage?

Hur stor hage räcker till en liten stor häst och en liten ponny mellan sen höst och tidig vår?

Har kikat lite på ett hus där det finns en lada och ett gammalt stall,tyvär inte så stor tomt,kan tänka mig att hagen kanske inte blir större än 2000kvm... Kan hästarna klara sig på det från säg oktober till maj,sen blir det stort grönbete för dom under hela sommaren,naturligtvis motioneras dom dagligen.

Dränering av något slag kommer isåfall att göras iaf vid ingången eftersom det brukar ju jämt vara kladdigast,eller kommer hela hagen att vara totalt söndertrampad?

Har ingen häst just nu,men har haft hela mitt liv,och när man flyttar ut på landet och får ett gammalt stall så kanske man blir sugen någon dag... Det kommer dock dröja fler år innan jag skaffar häst igen,men jag tänkte bara kolla av lite... Har ju alltid varit drömmen att ha hästarna på gården,men man vill ju inte att dom ska lida av att ha för lite yta att röra sig på...

• Svar på tråden Hästhage?
  • Tant Herta

Jag tror att det är ett hektar per häst, allstå räcker inte din tomt.

Den nya lagen kräver att hästen ska kunna utöva sina gångarter i full frihet, alltså inte bara springa runt runt i en minimal hage!

Jag har mina hästar på fem hektar, en ponny och en stor häst! Det tycker jag e lagom!

• fibbe

Ok,så det har hunnit blivit sånna lagar,trodde rekomenadtionen var på 1 hektar/häst som sommarbete,trodde inte det fanns lag att ha hage öht,eller ja,det fanns inte då jag höll på med hästar iallafall.

En hektar per häst,då innebär det nog att många får stänga igen sina stall. Tänker på ridskolorna häromkring,där dom har en normalstor hage til 15-20 hästar,och där enskilda hästar går i en liten tårtbit...Eller vid travbanorna,dom har ju också bara en liten tårtbit att gå på.

• fibbe

Måste tilägga,vad underbart att kunna ha hästarna på 5 ha! Måste ju vara rena drömmen att kunna ha så!

• tintilar

1 hektar/häst är att föredra som minimum. Men det finns ju människor som ställer hästar i fyrkantshagar och det är fullständigt tillåtet i Sverige konstigt nog.

En häst ska kunna agera naturligt 2 hektar tycker jag är minimum för 1 häst och 1 ponny, men du kommer troligen ändå få både mocka och reparera marken efteråt även på en sån yta.

Det är förståerligt att man vill göra det bekvämt för sig och ha sina djur nära. Men det är trots allt så att djuren själva kan inte påverka sin situation, och därför är det viktigt att vi inte tänker ur vår egen synvinkel utan ur deras.

• tintilar

Tillägger att anledningen till varför små hagar inte är att föredra är många. Tex skapar det mer än ofta konflikter i gruppen efter som att hästen inte har utrymme att agera naturligt i samspel med sina hästkompisar - varför man idag många ggr får för sig den brilianta iden att ställa hästar ensamma. Något som inte borde vara lagligt i sverige förutom i perioder anser jag. Det bidrar också till att hästarna rör sig mindre vilket i sin tur innebär att blodcirkulationen minskar, belstning på leder, senor, ligament ökar, musklerna underhålls inte och inte heller hästens inre organ. Mag- och tarmfunktion tex, är beroende av att hästen är i ständig rörelse efter som att den är gjord för det.

En lagom stor hage innebär också mindre parasitangrepp, mindre slitage på marken (vilket i sin tur kan innebära att den naturliga växtfloran består och därav minskar risken för fång, övervikt, brister osv) och mindre jobb för dig.

Jag har förmånen att ha ca 30 hektar hagmark i min lösdrift för nuvarande 9 hästar. Och skaffar jag gård ska jag ha minst 15 hektar för 4-5 hästar, helst inte mindre än 20 ha.

• Rothmos

Kan du inte variera denna 2000kvm hage med någon annan så kommer det att bli väldigt stort slitage på marken. Denna storlek är inte lämplig till två hästar annat än som sjukhage...!

1 ha normalbördig mark/ häst, är som sagt en rekommendation om hästen endast skall livnäras på gräset.

Men, visst kan en mindre hage funka, det är ju bättre än innevistelse dygnet runt. (Som vissa fortfarande praktiserar, helt sjukt!)
    Lite beror ju på hur den är utformad också.
    Jag vet travstall med dåligt med mark som stängslar upp hagarna som långa remsor (kanske 30*150m) för att ge hästarna möjlighet att rusa av sig.
    Verkligen ingenting som jag själv skulle praktisera, eller rekommendera någon annan, men det ger i alla fall lite mer rörlighet än 40*40m.

Du kan inte arrendera mer mark av någon granne?

• irlandsmamma

Jag tycker absolut att det ar tillrackligt for en vinterhage. Hastarna kommer ju bara att vara ute pa dagarn iaf antar jag. Det anda jag skulle tanka pa om du lamnade hastarna ute dygnet runt ar att hagen ska vara skapligt torr eftersom hovar kan ruttna annars(sambon ar hovslagare), men om de gar in pa natterna sa ar inte det ett problem.1 hektar/hast ar nar man raknar pa att betet ska racka over en hel sommar. Och 1 och 1/2 hektar for sto med fol, de behover ju mycket utrymme sa de kan utvackla sin muskler och mycket gront gras sa de vaxer.

• Tant Herta

men snälla du, ett hektar räcker absolut inte för en häst på bete! Och för ett sto med föl som måste rusa runt och stärka sina muskler räcker knappast tre tunnland!

I Sverige har vi lite vettigare djurhållningsidee´r!

Hästen är ett djur som e skapt för att beta och vandra den stora delen av dygnets timmar, hur ska det kunna vandra på så lite yta som du ovanstående föreslår eller som TS tänker sej!

• cajsasmamma

Vet inte vad lagen säger men hade själv ute hälsovårdmyndigheten här hemma i måndags och jag har en vnterhage(=rasthage) där jag hade 4hästar gående och dom tyckte att det var en stor och fin hage jag hade på knappt 1 ha.

sen har jag en hage där jag har 1häst och den är på 10x40 och den tyckte att den var helt OK hage.

Har även regnskydd i båda hagarna.

Svar på tråden Hästhage?