Inlägg från: tintilar |Visa alla inlägg
  • tintilar

Hästhage?

1 hektar/häst är att föredra som minimum. Men det finns ju människor som ställer hästar i fyrkantshagar och det är fullständigt tillåtet i Sverige konstigt nog.

En häst ska kunna agera naturligt 2 hektar tycker jag är minimum för 1 häst och 1 ponny, men du kommer troligen ändå få både mocka och reparera marken efteråt även på en sån yta.

Det är förståerligt att man vill göra det bekvämt för sig och ha sina djur nära. Men det är trots allt så att djuren själva kan inte påverka sin situation, och därför är det viktigt att vi inte tänker ur vår egen synvinkel utan ur deras.

• tintilar

Tillägger att anledningen till varför små hagar inte är att föredra är många. Tex skapar det mer än ofta konflikter i gruppen efter som att hästen inte har utrymme att agera naturligt i samspel med sina hästkompisar - varför man idag många ggr får för sig den brilianta iden att ställa hästar ensamma. Något som inte borde vara lagligt i sverige förutom i perioder anser jag. Det bidrar också till att hästarna rör sig mindre vilket i sin tur innebär att blodcirkulationen minskar, belstning på leder, senor, ligament ökar, musklerna underhålls inte och inte heller hästens inre organ. Mag- och tarmfunktion tex, är beroende av att hästen är i ständig rörelse efter som att den är gjord för det.

En lagom stor hage innebär också mindre parasitangrepp, mindre slitage på marken (vilket i sin tur kan innebära att den naturliga växtfloran består och därav minskar risken för fång, övervikt, brister osv) och mindre jobb för dig.

Jag har förmånen att ha ca 30 hektar hagmark i min lösdrift för nuvarande 9 hästar. Och skaffar jag gård ska jag ha minst 15 hektar för 4-5 hästar, helst inte mindre än 20 ha.

Svar på tråden Hästhage?