• Neko

Någon som gör egen sushi?

Vad brukar ni ha i dem? =) Vi brukar göra nigiri med lax och nigiri med avokado och sedan ha 3-4 av följande i makis:

Gurka, lax, ost, morot, avocado, minimajs, crispsallad, silkestofu (naturell eller stekt i soja) och nu senast testade vi med fetaost och det var också supergott =)

Förstås också det vanliga, kryddat ris och wasabi =)

Brukade ha tonfisk tidigare men nu hittar vi ingenstans att köpa det.

• Svar på tråden Någon som gör egen sushi?
  • alvaereva

Jag brukar ha purjolök, lax, avocado, gurka, morot. Testade en gång med såna där såkallade "crabsticks" men det är ju skitäckligt.
    Har bara gjort sushi några gånger så det var kul att se att man kan använda typ majs och feta! Ska testa imorgon då jag gör nästa laddning!

• Neko

Hur använder du purjolöken? Lät spännande =)

Crabsticks och omelett har jag sett flera gånger på restaurang men aldrig provat eftersom jag är äggallergisker. Men jag inbillar mej att stekt tofu är lite som ägg, ser ut att vara samma konsistens iaf =P

Rapportera gärna hur det gick =D

• alvaereva
    Neko skrev 2009-06-03 10:28:46 följande:
    Hur använder du purjolöken? Lät spännande =) Crabsticks och omelett har jag sett flera gånger på restaurang men aldrig provat eftersom jag är äggallergisker. Men jag inbillar mej att stekt tofu är lite som ägg, ser ut att vara samma konsistens iaf =P Rapportera gärna hur det gick =D
    Purjon lägger jag först i en kastrull med vatten, ihop med morot och gurka (moroten först, sen efter en stund purjon och sist gurkan) och låter det typ sjuda lite eller vad man säger. Det ska inte koka iallafall. Sen tar jag upp alltihopa och låter det rinna av. Därefter lägger jag det sådär i rullarna som man brukar göra.

Crabsticks innehåller typ en halv promille krabba och resten är färgämnen och fiskrens så du har inte missat något där! Ägget är också lite sådär mökigt
    Ska rapportera imorgon!
  • alvaereva

Nu är sushin gjord! Ska äta den ikväll

• Neko

Hoppas att den blev god! =D

Sockerärtor lät spännande! =)

• alvaereva

Den blev JÄTTEGOD!!

Min man sa att det var den godaste sushi han ätit faktiskt!
    Man kan ju tro att han säger så för att vara snäll, men så är det nog inte. För förra veckan sa han att min mangogryta var bland det äckligaste han ätit

• Neko

Hehe, vad kul att det blev bra! =D

Svar på tråden Någon som gör egen sushi?