Får man skjutsa på pakethållaren?
Jag undrar om det är lagligt att skjutsa sitt barn ( på 7 år) på pakethållaren om barnet har hjälm på sig?
Jag undrar om det är lagligt att skjutsa sitt barn ( på 7 år) på pakethållaren om barnet har hjälm på sig?
Åtminstone förr i tiden var man tvungen att vara över 15 år för att få skjutsa på cykel, och den man skjutsade fick inte vara över 15. Minns att vi tyckte att detta var skitfånigt eftersom det innebar att det alltid var olagligt att skjutsa jämnåriga... Tror inte att åldersgränserna har ändrats.
Skall tilläggas att jag utifrån den regeln numera skjutsar min femåring på pakethållaren ibland. Jag brukar ta ett sittunderlag från Clas Ohlson och klämma fast ena halva under pakethållarklämman, och lägga andra halvan över så att det ska bli lite mjukare för lilla rumpan.
Lagen om cykelhjälm
Alla barn och ungdomar under 15 år ska använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Så säger lagen som trädde i kraft den 1 januari 2005. Cykelhjälm eller annan hjälm med jämförbara skyddsegenskaper kan användas.
Barn och ungdomar under 15 år som inte använder hjälm kan stoppas av polisen, men inte bötfällas. Föräldrar eller andra personer som fyllt 15 år kan däremot bötfällas om de på sin cykel skjutsar ett barn som inte har cykelhjälm.
Jag hittar inget om att det inte är OK att skjutsa på pakethållare. Det faller ju på sin egen orimlighet.
Vad gäller cykel vet jag faktiskt inte, men jag har för mig att om skydd för ekrarna finns och barnet är under 10 så får man skjutsa (där kan man nog ringa trafikpolisen för besked). På moppe vet jag att den skall vara utrustad med en extra sittplats (eller längre sorts sits, dvs vara byggd för att klara 2 personer) och barnet får då inte vara äldre än 10 år. Den som skjutsar skall vara 16 år eller äldre. Åtminstone var det svaret jag fick från polisen för några år sen.
Hm kanske inte helt ok att göra det då...
Det finns ju hur mkt info som helst? Eller? www.google.se/search&q=skjutsa+cykel&meta=&aq=0&oq=skjutsa+cy
Om en cykel eller moped klass II (den ?vanliga? mopeden) har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna, är det tillåtet att ha med ytterligare
? ett barn under tio år om den som styr har fyllt femton år, eller
? två barn under sex år om den som styr har fyllt arton år.
Vad avgör om sätena är lämpliga?
? Det framgår av klass II-mopedens typintyg och klass I-mopedens registreringsbevis om mopeden är byggd för passagerare, berättar Jörgen Persson på Vägverket. Sätena måste vara avsedda för skjutsning.
----Det innebär till exempel att skjutsning på en pakethållare inte är tillåtet.---
En cykelstol eller -sits för barn är det däremot tillåtet att skjutsa med.