Inlägg från: Kosmoskatten |Visa alla inlägg
  • Kosmoskatten

Små hål i kläderna efter tvätt!?

Av någon anledning så blir det små hål på några mm på mina plagg när jag tvättar dem i tvättmaskinen. Varför blir det så?? Sjukt irriterande! Någon som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Små hål i kläderna efter tvätt!?
  • Kosmoskatten

Jag har känt i tvättmaskinen och hittar ingenting vasst som skulle kunna göra hål. Kör ganska fulla maskiner, kanske kan det vara det? Förstår ändå inte varför det skulle kunna bli hål av det. Vi bor i hus och tvättmaskinen är ganska ny. Verkar vara fler som har detta problem. Knepigt!!

• Kosmoskatten
    skanejossa skrev 2009-06-03 13:37:45 följande:
    började också få hål i kläderna, gärna i mjuka strechiga kläder, misstänkte maskinen i källaren började tvätta mer hemma men de blev baar mer och mer, små små små hål i mängder, visade sig att vi hade pälsänglar här hemma som äter sönder kläderna, fick besprutat men de kom tillbaka, fick besprutat igen efter ca 7mån, o nu verkar de vara borta men kläderna är förstörda och en del lakan
    Uschamej det låter inte kul!! Hur vet man om man har såna otäckingar hemma? Kläderna som det gått hål på är dels hängande i en klädkammare och dels liggande i en garderob som är ganska ny och nyrengjord.
    VictorsMamma skrev 2009-06-03 13:38:40 följande:
    Förresten... konstigt är det ju att det alltid är på magen...
    Ja på våra kläder är det mest på magen men nu är gränsen nådd när det gått två hål på dotterns nya tights från Polarn o Pyret! Då blir det fart på mamman må ni tro!!
  • Kosmoskatten
    skanejossa skrev 2009-06-03 13:41:39 följande:
    kolla o tvättkorgen efter små fjädrar som är svarta som är pälsänglar dom gillar natur matrial och smutsiga kläder
    Ursäkta dum fråga men är bomull naturmaterial? Vi har nästan bara bomullskläder. Och kläderna brukar inte vara särskilt smutsiga heller.
  • Kosmoskatten

Hittade själv info om pälsängrar här: www.anticimex.se/default.asp

Ska undersöka klädkammaren och garderoberna noga men ska nog prova att inte tvätta med så full maskin också. Hoppas att det är orsaken och inte läbbiga djur....

• Kosmoskatten
    sommar2001 skrev 2009-06-05 13:15:44 följande:
    Har bara läst ts,Kan bero på att plaggen är närmast trumman och att den centrifugerar i höga varv som gör att tyget pressas ut genom de små hålen och att de "fastnar" i ytterdelen av trumman och sen blir det hål.Kan även beror på att det blivit en repa i någon av plastvalkarna i trumman.Testa att tvätta dina ömtåliga plagg i en påse eller i ett örngott, för jag antar att det är vissa material som går sönder.
    Jag har börjat tvätta med kort centrifugering och med färre varv/min. Inte så fulla maskiner heller. Inget hål än... Bra tips att tvätta ömtåliga plagg i ett örngott!

Ringde Cylina service och fick tipset att känna med en tunn nylonstrumpa på handen inne i trumman. Är det något vasst där så fastnar strumpan. Det räcker inte med att bara känna med handen.
Svar på tråden Små hål i kläderna efter tvätt!?