Pasadena skrev 2009-08-01 18:20:17 följande:
Hejhejjag följer er tråd lite anonymt för jag har egentligen inte så mycket att säga. Är såå förundrad över vad vackert ni har lyckats få i era hem, vilken fantastisk fantasi och kreativitet!Jag har lite smått börjat göra i ordning vårt landställe och nu är det dags att börja göra om och måla gamla bruna möbler till vitt. Jag skulle vilja måla en gammal bokhylla så den blir så där snyggt sliten. Behöver tips på hur man får till det? Läste nånstans att man målar grunden svart och sen vitt ovanpå och sen slipar kanterna? Stämmer det? Ska man ha matt färg eller halvmatt?
Jag tycker att matt färg är fint på "slitna" möbler, men halvmatt funkar också bra.
Man kan också stryka den färdiga möbeln med lasyrolja som man torkar av försiktigt och låter det som fastnar i skrymslen och vrår ligga kvar. Det ger en antik look, men rekommenderas ej om man gillar kalla vita toner då det ger en effekt åt det gula/varma hållet.
Det finns fler sätt att skapa illussionen av gamla möbler. Något som kallas "slaskmålning" bla. och man kan även tillsätta medel som får färgen att krackelera osv.