• ladysoul77

Är 2,5 år en bra ålder att börja förskola?

Hej på er!

Vi håller på att planera lite inför dagis-start för vår dotter som fyller 2 i juli. Det ser väldigt mörkt ut med plats till hösten för vi har tackat nej tidigare och därför förlorat platsgarantin. Nu är jag lite kluven hur som helst för jag är lite sugen på att vänta till våren i stället då hon är 2,5 år. Jag kan känna lite press från omgivningen att börja dagis snart, men samtidigt struntar jag i det då jag anser att vi bygger en bra grund för vårt barn genom att ha henne hemma. Samtidigt vet jag inte om hon får för lite stimulans med mig (eller min man). Har någon erfarenhet från dagis-start vid 2,5 år? Vad tyckte ni? Bra ålder eller för sent/tidigt? Vi har den stora lyxen att kunna välja i och med att vi båda frilansar och vi kan styra vår tid helt.

Kom gärna med era synpunkter!

• Svar på tråden Är 2,5 år en bra ålder att börja förskola?
  • prinsesstårtan

personligen tycker jag att det är lite för gamalt att börj vid 2.5 års ålder.... separationen från mamma och omstälningen blir större.....

• Karinski

Jag bor i England dar det inte alls ar ovanligt att barn inte borjar dagis forran de ar 3 (min son ska borja till hosten da han fyller 3) Jag har inte hort nagon foralder saga att det varit jobbigt for deras barn. Kanske ar det for att barn lattare kan uttrycka sin vilja i tal som separationsangesten skulle te sig storre nar de ar aldre...jag vet inte!

• tessi3h

Gå efter vad du känner. Hon är bara liten en gång. Personligen hade jag väntat till 2,5 år men det är jag.

• Meli

Barn har inget behov alls av dagis förrän de är 3-4 år, så länge man träffar andra barn tillsammans med barnet, typ Öppna förskolan och liknande. Jag ska ha min dotter hemma tills hon blir 4 och yngste sonen tills han är 2,5 eller eventuellt, om det går tills han blir 3.

Det finns tom rön som visar att barn inte ska separeras från föräldrarna före 3 år, olika undersökningar finns samlade här; http://www.hemmaforaldrar.se/.

Däremot kan jag tänka att inskolningen blir svårare. SKolar man in en 1åring, så förstår de inte så bra vd som händer, och dagis blir som ett andra, eller kanske första hem för dem. Men det är inget jag tycker är positivt i alla fall.

SJälv var jag 3 när jag började, och jag var jätteledsen under inskolningen, kommer ihåg ur ledsen jag var, men sen var det kul och jag älskade dagis. Känner inte att jag missat något av att inte vara på dagis som pytteliten, utan tror att jag istället fått en mer stabil grund, och sluppit undan stressen när jag var så liten.

Min son var 2 och det kändes för litet.

Jag tycker man ska vänta tills barnet har behov av förskola om man har möjlighet att vänta. Dit barn kommer hinna med att vara inom kommunal omsorg ändå. Det är de ju faktiskt ända till vuxen ålder. När hon blir större kommer hon själv vilja vara iväg, så passa på nu att vara tillsammans med henne när hon vill, och det är bra för henne. Sen kommer ju en tid då man inte ser så mycket av barnen alls....

Lycka till hur ni än väljer.

• Ledilnaan

På min sons dagis har ett syskonpar ganska nyligen börjat, storebror är snart 3år och lillebror drygt 1år. Lillebror gråter och skriker vid lämning, medan storebror inte säger ett ljud, han är bara nöjd.
    Så gör som du tycker bäst, skola in nu eller vänta ett halvår. Kan du vara hemma ett halvår till så tycker jag att du ska det, hon är bara liten en gång.

• Flätad

Jag hade gärna väntat om jag hade kunnat välja, tycker du ska gå helt på din/er egen känsla, ni känner ert barn bäst och vet nog vad som är bäst för henne. Som någon skrev; de är bara små en gång. Sen har jag oxå hört att inskolningen kan bli lite jobbigare men det behöver ju inte alls bli så! Valet är ert men som sagt hade jag kunnat välja så hade jag väntat

Svar på tråden Är 2,5 år en bra ålder att börja förskola?