• Två paddlar och en svans

KUB test i Malmö

Hej! Jag undrar om vi som är över 35 och gravida i Skåne (Malmö) automatiskt erbjuds ett KUB-test? Eller, måste man själv be om det? Eller - betala själv, privat?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden KUB test i Malmö
  • dorothea

Jag har blivit erbjuden Nupp med KUB. Man får betala 150kr för KUB testet och det skall jag betala på Cura när jag gör Nuppen.
    Jag behövde inte be om det utan min läkare tog själv upp det. Jag går privat.

Dorothea, det låter intressant. Får jag fråga varför du valde att gå till Cura kliniken och inte vanlig MVC? Vi har sjukförsäkring som täcker privatsjukvård och överväger det alternativet. Är nu i vecka 8 ungefär och "vanliga" MVC har erbjudit mig ett informationssamtal i GRUPP, när jag är i vecka 12 ungefär - det är allt. Inga läkare, inga ultraljud, verkar hemskt oseriöst med andra ord....

• swala

Alla som går privat i Malmö erbjuds Kubtest! Jag är 29, gjorde det med remiss på Curakliniken. Kostade ingenting!

• dorothea

Jag har gått till privat BM i ca 12 år. Började tack och lov med p-medels rådgivning så det var inga problem att få tid när jag blev gravid.
    Min läkarmottagning sammarbetar tydligen med Cura när det gäller UL-undersökningar. Jag blev remitterad till MAS ang. en annan undersökning.

Jag tror nog att du kommer att få UL även på MVC. Man gör ju rutinUL i ca v.18.
    Om du inte gått privat ridigare så är det inte säkert att du kan få en tid nu. Kolla vad din försäkring gäller för. Villkoren för den jag kan teckna genom jobbet säger att försäkringsbolaget anvisar läkarmottagning. Det står inget om Gravida och Förlossningsvård.
    Kontakta ditt försäkringsbolag och hör vad som gäller.

Förövrigt så har du nog fått för lite information frånMVC i nuläget. De kommer ju att ha inskrivning ca v.12. Förmodligen så samlar de flera för att vi just nu har en babyboom och tiderna på mvc inte räcker till. Jag tycker du skall ringa ditt mvc igen och fråga vad som gäller för NUPP/KUB. Det skall göras senast v.14 nämligen.

• dorothea
    swala skrev 2009-06-04 10:03:16 följande:
    Alla som går privat i Malmö erbjuds Kubtest! Jag är 29, gjorde det med remiss på Curakliniken. Kostade ingenting!
    När gjorde du KUB? Jag fick informationen i fredags och nu mer måste man själv betala 150kr för blodprovet. Eftersom de inte kan komma överens om vem som skall ta kostnaden för blodprovet.

Blodprovet tar man på MAS senast 1 vecka innan NUPP, som man gör på CURA. Där skall man också betala 150kr.
  • swala

Jag gjorde kubtestet för tre veckor sedan ca, är i v 15+6 idag. Går i vanliga fall på Slottstdens Läkargrupp och tog mitt blodprov där som de skickade till lab på UMAS. Antagligen därför det var gratis! De har nämligen en egen provtagningsmottagning!

• hoppashoppashoppas
    dorothea skrev 2009-06-04 12:40:54 följande:
    Swala: Kan man kolla om det blir flicka eller pojke på Nuppen tror du?
    Nej könet är inte tillräckligt utvecklat för att man ska kunna jämföra. De är rätt lika mellan bena fortfarande de små liven.
  • Clodia

Vår BM i Lund sa att det erbjöds gratis till alla över 33, och vi betalade i alla fall ingenting.

• Mignonne

Jag gick också privat och blev remitterad till cura, betalade inget alls. Kanske har det ändrats för vår son är 10 månader.

Tyvärr är det orättvist, mina tjejkompisar som inte har gått privat har inte fått göra dessa tester om de inte har varit tillräckligt gamla. Tror det är 35 år här. Men man kan göra dessa tester om man själv är beredd att betala för dem, finns en klinik som heter emma ultraljudsklinik och ligger i centrala malmö.

• dorothea

Sonen är född -05 och då var jag 30 och blev erbjuden nupp.
    Nu är jag 34 och blev erbjuden KUB/NUPP. skall dit om 3 veckor.
    Jag går privat och min MVC har ingen egen provtagning utan det måste man göra på MAS.

Jag fick besked att det kostar 150 kr efter som de inte kan komma överens om vem som skall bekosta blodprovet.

Jag fick besked om att de inte kan göra KUB under sommaren pga semestertider, så nu får jag ändå finansiera det själv. Och jag fyller 36 i år. Det är ju okej att betala drygt 2000 spänn men inte om VISSA ska få det gratis, och vi som har den dåliga smaken att låta graviditetsvecka 12 infinna sig under semestern, får pröjsa själva. Ytterligare ett irritationsmoment är att vårt MVC är stängt under sommaren, pga semester!

Den svenska mödravården suger vitt och brett och jag välkomnar alla privata alternativ.

Correction: Den svenska mödravården suger för vissa och är säkert bra för andra. Det är helt enkelt ett lotteri.

Svar på tråden KUB test i Malmö