KUB test i Malmö
Hej! Jag undrar om vi som är över 35 och gravida i Skåne (Malmö) automatiskt erbjuds ett KUB-test? Eller, måste man själv be om det? Eller - betala själv, privat?
Tacksam för svar!
Hej! Jag undrar om vi som är över 35 och gravida i Skåne (Malmö) automatiskt erbjuds ett KUB-test? Eller, måste man själv be om det? Eller - betala själv, privat?
Tacksam för svar!
Dorothea, det låter intressant. Får jag fråga varför du valde att gå till Cura kliniken och inte vanlig MVC? Vi har sjukförsäkring som täcker privatsjukvård och överväger det alternativet. Är nu i vecka 8 ungefär och "vanliga" MVC har erbjudit mig ett informationssamtal i GRUPP, när jag är i vecka 12 ungefär - det är allt. Inga läkare, inga ultraljud, verkar hemskt oseriöst med andra ord....
Jag fick besked om att de inte kan göra KUB under sommaren pga semestertider, så nu får jag ändå finansiera det själv. Och jag fyller 36 i år. Det är ju okej att betala drygt 2000 spänn men inte om VISSA ska få det gratis, och vi som har den dåliga smaken att låta graviditetsvecka 12 infinna sig under semestern, får pröjsa själva. Ytterligare ett irritationsmoment är att vårt MVC är stängt under sommaren, pga semester!
Den svenska mödravården suger vitt och brett och jag välkomnar alla privata alternativ.
Correction: Den svenska mödravården suger för vissa och är säkert bra för andra. Det är helt enkelt ett lotteri.