• Millli

Erfarenheter spec MVC, HJÄLP!

Har nu fått + på stickan igen. Första sonen kom 24+4 med kejsarsnitt. Hur har ni gjort med spec mödravården? Vi bor i stockholm och jag vill inte gå till idioterna i hem komunen. Vill gå till spec mvc på en gång och bara gå där.. Är så nervös och får ingen förståelse från vanliga mvc. Hur har ni gjort??

• Svar på tråden Erfarenheter spec MVC, HJÄLP!
  • Helene100

Hej! Jag gick på privat mvc och hade hela tiden kontakt med dom. När det blev aktuellt med spec mödravård fixade dom kontakt. Måste finnas alternativ till din mvc i 08-området?! Förstår verkligen din oro- du SKA ha spec mödravård, absolut!!

• Millli

man får ju söka sig till vilket mvc som helst innom länet...men jag har dåliga erfarenheter av "vanliga" mvc efter sista grav så jag vill slippa gå dit mer. Är rädd för att det blir samma sak på andra mvc också, de kör sitt frågeformulär och kan inte tänka utanför ramarna.

• Livsglädjen

Bor i ett litet samhälle i Norrland där det bara finns en (1) barnmorska som dessutom endast arbetar deltid på vårdcentralen. Hon arbetar dock även på spec.mv i "stan" och jag blev lovad att om jag blev gravid fler gånger kommer jag att bli inskriven som vanligt hos MHV, men direkt få remiss till SpecMV. Hon förklarade att jag i så fall fullgör det vanliga programmet på MHV, men får gå till SpecMV så mycket som läkarna där bedömer att det behövs.
    MEN jag skulle garanterat få träffa spec.läkare. Det lovade även läkaren som kontrollerade mig innan E föddes (han gjorde även efterkontroll istället för bm).
    E föddes i v 28+5 efter hot om snitt i v 22+5 (p.g.a. misstänkt HELLP).

• 08 i Skåne

Jag ringde direkt till spec MVC när jag blev gravid igen (min son föddes med akut snitt i v. 32 på grund av proppar i moderkakan och högt blodtryck) Jag var på första besök på specen i v. 7, och de följde mig hela graviditeten (som slutade med en frisk och kry flicka som föddes på BF)

Strunta i "vanliga" mvc och ring själv direkt till spec MVC.

• Millli

ringde men de måste som i det formella land vi lever i ha en remiss från läkaren på mvc... suck måste alltså vänta tills den 25 juni nu för att få en remiss..

Svar på tråden Erfarenheter spec MVC, HJÄLP!