• Mela1986

kaffebönor, billigare än "vanligt" kaffe?

funderar på att köpa en kaffebryggare med inbyggd kvarn.. men tänkte fråga någon som har en sån, blir det billigare/dyrare att köpa bönor, än med det vanliga malda paketkaffet?

nåt annat att tänka på när man har en sådan?

• Svar på tråden kaffebönor, billigare än "vanligt" kaffe?
  • Åsa Lund

Har en separat kvarn och maler lyxkaffe till mig när jag kommit hem från dagislämning varje dag. Men de hela bönorna kostar 100 kr/kg jmf med vanliga paket på 25-30 kr/halvkilo (50-60 kr/kilo). Dubbelt så dyrt men dubblet så gott.

• Mela1986

Åsa Lund skrev 2009-06-03 19:50:40 följande:

Har en separat kvarn och maler lyxkaffe till mig när jag kommit hem från dagislämning varje dag. Men de hela bönorna kostar 100 kr/kg jmf med vanliga paket på 25-30 kr/halvkilo (50-60 kr/kilo). Dubbelt så dyrt men dubblet så gott.
    Aha, men de va inte så farligt då!
    Det är den här jag spanat in:

www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000IJjGZR8W&CatalogCategoryID=403D4QFHKfwAAAEONRlZtSzM

oj, lång adress undrar om det blir gott med en så pass "billig" bryggare..
  • SweSprew

Du ska ha många plus för att du förstått värdet av att brygga kaffe på nymalda bönor. Smaken är mer än dubbelt så bra vilket kompenserar det högre priset.
    Men däremot skulle jag välja en annan bryggare. Det verkar som att den inte fått så bra recensioner:
    alatest.se/apps/reviews/6465782/-1/Coffee+%26+Espresso+Makers/Electrolux+EKAM200/?ref=http%3A%2F%2Falatest.se%2Fprodukttester%2Fkaffebryggare-espressomaskiner%2Felectrolux-ekam200%2Fpo3-55145510%2C332%2F

Mitt tips är att du köper en Moccamaster och en extra kvarn. Eller en billigare bryggare och en extra kvarn.
    För det spelar ju ingen roll om det är billigt och supersmidigt om kaffet inte är gott. :)

• Mela1986
    SweSprew skrev 2009-06-03 21:32:28 följande:
    Du ska ha många plus för att du förstått värdet av att brygga kaffe på nymalda bönor. Smaken är mer än dubbelt så bra vilket kompenserar det högre priset.Men däremot skulle jag välja en annan bryggare. Det verkar som att den inte fått så bra recensioner:alatest.se/apps/reviews/6465782/-1/Coffee+%26...Mitt tips är att du köper en Moccamaster och en extra kvarn. Eller en billigare bryggare och en extra kvarn. För det spelar ju ingen roll om det är billigt och supersmidigt om kaffet inte är gott. :)
    okej, tack för tipsen lite besviken blev jag iaf på recensionen :/ hade ställt in mig på en sådan!
  • Åsa Lund

Håller helt med! Mal i en apparat och brygg i en annan. Köp en liten bra kvarn först. Så kan du behålla den gamla bryggaren sålänge och köpa ny när det kommer erbjudande...

Svar på tråden kaffebönor, billigare än "vanligt" kaffe?