Blod är tjockare än vatten...
... heter en bok av Astrid Trotzig som jag försökt få tag på de senaste åren men den är slutsåld överallt! Har någon tips om var det finns ex kvar att köpa? Eller någon som har ett ex som ni vill bli av med?
... heter en bok av Astrid Trotzig som jag försökt få tag på de senaste åren men den är slutsåld överallt! Har någon tips om var det finns ex kvar att köpa? Eller någon som har ett ex som ni vill bli av med?
Har du kollat tradera?
Annars är väl loppisar och bokantikvariat heta tips. Har du kollat med förlaget om den inte kommer att ges ut mer? Den är utgiven av "En bok för alla" och har isbn nr: 91-7221-186-5.
Jag har boken och vill, tyvärr för dig, behålla den ;)
Du kan köpa den begagnad på bokbörsen som är en internethandel för begagnade böcker sålda genom privatpersoner eller antikvariat. Jag har hittat många begagnade adoptionsböcker där.
www.bokborsen.se/page-start&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=0&mediatype=0&sallstr=blod+%C3%A4r+tjockare+%C3%A4n+vatten&screator=&stitle=
Jag har en som är pocket men va jag lagt den vet jag inte riktigt. Hittar jag den får du den gärna. Den är jätte bra!!!!
Liten fråga bara från en som inte läst boken. Visst är väl Astrid Trotzig adopterad? Anspelar titeln på att hon menar att hon hör mer hemma med biofamiljen än adoptivfamiljen, eller vadå?
åh, jag har inte läst den på flera år... men ja, hon verkade vara väldigt vilsen när hon skrev den. Ville väl som de flesta adoptivbarn finna sig själv och sina rötter... Hon skriver jätte speciellt i boken om sina upplevelser och hur hon dras till landet.
Jag lånade boken på biblioteket och tyckte att den var underbar! I boken skriver hon detta fantastiska citat:
"Blod är tjockare än vatten, men kärlek är tjockare än blod."
Det tycker jag visar att hon har insikt om att även om blodsbanden inte finns så har hon omgivits av så mycket kärlek att det överväger allt.
Hittade boken... så här står det om den...
Astrid Trotzig kom till sverige som adoptivbarn 1970 fem månader gammal. Hennes berättelse handlar om kluvenheten i att vara varken svensk eller korean och om en resa tillbaka till det främmande "hemmlandet"
Jag upplevde boken som att hon var rätt negativ till adoptionen i början av boken, utifrån hennes tankar och funderingar och sedan börjar hon längre fram inse att det faktiskt inte är "fel" och hon blir mer och mer positiv. En tankvärd bok tycker jag.
Jättebra bok! Ganska applicerbar på alla som inte har en helt homogen bakgrund
Köpte den i en pockethandel för några år sen.
Då ska jag försöka få fatt på den och läsa. Alltid intressant att läsa om livsöden, oavsett om det handlar om adoption eller ej...
Oj, vad dum jag känner mig. Biblioteket hängde jag ju massor på förr (från jag var liten till universitetsexamen) men sedan jag började jobba och tjäna pengar har jag helt enkelt övergått till att köpa. I morgon ska jag låna massor av böcker!