• Summerlove

Hur går egentligen en budgivning till?

Vi ska på husvisning imorn och jag gillar redan huset supermkt efter det jag sett hittils.. Det är högstbjudande som gäller. Men hur går det till? Ringer mäklaren och frågar alla intresserade hur mkt man kan tänka sig att buda tills alla utom en ger sig? Eller ger man ett maxbud direkt eller hur funkar det? Kan det bli så att man inte "hinner med" i budgivningen, alltså att nån ger ett bra bud och sen är det klart liksom..? Vill verkligen ha det här. Tacksam för hjälp, är helt lost på sådant här

• Svar på tråden Hur går egentligen en budgivning till?
  • Mummy

Antingen ger man ett bud där direkt (vilket nog är ovanligt) eller så sätter man upp sig som intresserad eller låter mäklaren få veta detta. Mäklaren ringer runt till de intresserade och helt enkelt frågar vilket pris de bjuder. Vanligtsvis är det den med högst slutbud som vinner. Men det måste inte vara så. Du kan tom lägga ett bud på 100.000 UNDER den högste men ändå få det, om det skulle vara så att säljaren helst vill se att ni köper det

• Tant Green

De budgivningar jag har varit med om har gått till som du skrev först. Vid visningen skriver man upp sig om man är intresserad, sen börjar mäklaren ringa runt också får man veta senast lagda bud också får man lägga sitt eget bud. Sen håller det på så tills alla utom en har gett upp.

Hos vissa mäklare får man sms eller kan läsa på deras hemsida vad senaste bud är, så man får en liten förvarning innan mäklaren ringer och frågar om man vill fortsätta vara med. Visst får man säga att man vill ha lite betänketid (med de budgivningar jag har erfarenhet av har varit avslutade på 1-3 dagar så det går fort), men det kan ändå kännas stressande när mäklaren ringer så det är ju bra att ha bestämt sig för sin smärtgräns i förväg.

• Mummy

Finns det ute på nätet? Får man se? (Nejdå, jag är inte alls sjukt nyfiken på hus )

• BTD

Den vanligaste formen av budgivning är att alla budar via telefon, tills det bara finns ett par kvar. Ett tips kan vara att öka sitt bud mycket varje gång man budar, så lägger sig de andra snabbare.

En annan form av budgivning kan vara att alla samlas runt ett bud, sen budar man öga mot öga med alla :D

sen finns det nätbudgivning, där man kan följa alla bud på nätet och buda när man vill.

Höj med några hundratusen då lägger sig de flesta, många höjer bara med 25.50K när de budar.

• Mars2007

Eftersom det inte finns några lagar som säger hur en budgivning ska gå till kan de se väldigt olika ut. I storstäder går det ofta fort och man har kanske lite kortare betänketid, i mindre städer och orter kan man ofta ha ett par dagar på sig innan ev budgivning startar. Allt beror på hur mäklaren i fråga brukar jobba...
    Lycka till!! Hoppas ni "får" huset!

• Summerlove

TACK alla för era bra svar!! Usch jag får ont i magen av allt det här... Så jobbigt och behöva kriga om det hus jag redan börjat inreda ju (i huvudet iaf)
    Jag uppdaterar imorn när vi varit på plats och verkligen sett huset.. Var en visning imorn och en den 8:e så man har ju iaf lite betänketid tills nästa visning antar jag. För den kan väl inte avslutas innan andra visningen varit? Hjälp. Jag är bara sååå rädd att det ska försvinna! Vi bor på en liten ort med bara ca 9000 invånare så hoppas det inte går för fort, eller att det bara är vi som vill ha det

Något tips förresten när man ska titta på hus? Vad ska man tänka på?

• Mummy

Ta reda på om det behövs stora renoveringar, så som takbyte, något på fasaden, dränering osv

• Thursday
    BTD skrev 2009-06-03 20:52:19 följande:
    Höj med några hundratusen då lägger sig de flesta, många höjer bara med 25.50K när de budar.
    Sådär lurar man nog säkrast sig själv. När vi varit med och budat så har vi haft ett maxtak och inte brytt oss ett dugg om hur andra höjt så länge det inte gått över vårt tak. Varför skulle vi det liksom? Risken med att höja 200 000 kr på ett bräde är ju att man köper huset mycket dyrare än det behövt vara.
  • Högst32tecken
    Thursday skrev 2009-06-03 22:20:06 följande:
    Sådär lurar man nog säkrast sig själv. När vi varit med och budat så har vi haft ett maxtak och inte brytt oss ett dugg om hur andra höjt så länge det inte gått över vårt tak. Varför skulle vi det liksom? Risken med att höja 200 000 kr på ett bräde är ju att man köper huset mycket dyrare än det behövt vara.
    .... tala absolut inte om för mäklaren vad ni har för maxtak och vela heller inte när ni lägger bud utan bestäm er i förväg för hur mycket ni ska höja varje gång och lämna budet helt torrt, mäklaren är inte er kompis utan han/hon har egenintresse i att huset blir så dyrt som möjligt.
  • Hera78
    Summerlove skrev 2009-06-03 22:09:36 följande:
     Var en visning imorn och en den 8:e så man har ju iaf lite betänketid tills nästa visning antar jag. För den kan väl inte avslutas innan andra visningen varit? Hjälp. Jag är bara sååå rädd att det ska försvinna!
    Jo, det kan faktiskt vara så att det läggs ett såpass bra bud redan idag så att säljaren godtar det och då ställs visningarna in... Händer tack och lov sällan men det händer.

Vi vann en budgiving för exakt en månad sedan och vår strategi om att snabbt lägga motbud visade sig fungera. Vi var bara två budgivare och de kunde ta flera timmar på sig, ibland över ett dygn, medan vi alltid svarade med ett nytt bud inom en kvart. Vi hade ju redan satt vårt maxtak så det var bara att buda på direkt och visa de andra att vi minsann inte tänkt lägga oss. Deras sista bud höjde de med 55 000 mot tidigare 10-15 000 så då förstod vi att det var deras sista stöt och höjde bara 10 000 och vann
  • Summerlove

Okej, nu har jag fått lite mer att tänka på vad bra! Fösöka låtsas kunna det här och buda stenhårt!

hera78- smart! Ska föröka vara lite klurig...

• abnocto

De hus jag har bjudit på har budgivningen skett per internet. På slutet, om man inte på internet har dragit sig ur, har mäklaren ringt runt och frågat om man har dragit sig ur. Mina föräldrar bjuder just nu så jag kan hänga med på datorn

• missteddy

är det öppen eller sluten budgivning? är det sluten så får du inte veta var de andra har lagt för bud

• Thursday
    Högst32tecken skrev 2009-06-03 22:36:01 följande:
    .... tala absolut inte om för mäklaren vad ni har för maxtak och vela heller inte när ni lägger bud utan bestäm er i förväg för hur mycket ni ska höja varje gång och lämna budet helt torrt, mäklaren är inte er kompis utan han/hon har egenintresse i att huset blir så dyrt som möjligt.
    Nej, varför skulle man göra det?
  • abnocto

En sluten budgivning kan också innebära att man får ett nummer och så får man reda på "nummer 5 har bjudit 780 ksek". Om man sedan vinner får man se namnlistan om de andra godkänt det.

• Summerlove

Okej, så nu har vi varit på visningen.. och tyvärr var det väl i lite sämre skick än vad vi förväntat oss. Båda helkaklade badrummen (som vi kände var skönt att slippa behöva fixa på en gång) hade de gjort själva och var ganska taffligt gjorda.. Vissa fuktanmärkningar fanns också, antagligen pga detta.. så vi kommer nog avvakta och se vad andra ev bjuder.. om ingen bjuder så gör vi ett skambud, eftersom det är en liten stad vi bor i så kände vi igen många som tittade och har hört att flera känner att priset var lite för högt.. Men vi är fortfarande intresserade och gillar att rusta och fixa.. Men det känns ändå lite osäkert det här med fukten... 

Vi ringde o pratade med besiktningsmannen och han förklarade lite vad man kunde göra osv.. så vi får helt enkelt se hur budgivningen blir.. Men annars gillar jag verkligen planlösningen =) Enplan, utan källare och öppet kök och stor altan med fruktträdgård!

Lät på mäklaren som att det inte kommer gå så fort, utan alla som vill lägga bud kommer få vara med osv.. Var tydligen ett dödsbo så det är ju ingen som ska ut till ett annat hus..

Vad tror ni om fukten? Inte lätt att veta såklart men tips eller råd är alltid välkomna..

Svar på tråden Hur går egentligen en budgivning till?