Vad för blomma till begravningen?
Man brukar ha en blomma med sig i handen på begravningen som man lägger på kistan när man går runt den & säger adjö...
Vad har man för blommor???
Måste köpa i morgon bitti...
Man brukar ha en blomma med sig i handen på begravningen som man lägger på kistan när man går runt den & säger adjö...
Vad har man för blommor???
Måste köpa i morgon bitti...
Häromkring brukar man lägga en enkel röd ros.
Mycket vackert och en fin gest!
Nejlikor är riktiga begravningsblommor, men ta en blomma som du själv tycker om och som du tror att den avlidne hade uppskattat. Vita rosor kanske?
På de begravningar jag har varit har jag alltid lagt en röd ros. Det beror väl lite på hur väl man känner den som ska begravas.
Annars är ju vita liljor klassiska sorgeblommor.
Men helt ärligt tycker jag du ska välja precis den blomma du själv vill som en sista gest till den döda/döde.
Jag beklagar sorgen.
Beroende på vem det är, men det är fint att plocka lite liljekonvaljer tex. Alltså blommor direkt från naturen:) det är ju säsong för det. Men det beror ju alldeles på vad det är för typ av person som ska begravas och vad den gillade.
Annars brukar blomsterhandlarna kunna göra begravningsblomma, vanligtvis ros med något grönt blad bara.
En blomma som du tror/vet att den avlidne tyckt om skulle jag ha valt. När min mormor skulle begravas så hade min syrras kille köpt en brudorkidé i kruka som han knipsade av och lade i graven. Mormor hade många sådana och han sa att han tänkte på mormor så fort han såg en sådan blomma.
Det vanligaste sedan länge är en röd ros...det kallas förresten "handblomma" när du beställer i blomsterhandeln. Men idag kan man nog ta vilken blomma man vill...då jag gått på yngre personers begravningar har jag ofta tagit en Gerbera och lite vit Stjärngräs och ett grönt blad. kanske vet man personens älsklingsfärg, då försöker man ta den eller så tar man den man själv tycker är finast.
Jag tycker man kan lägga det man tycker är vackert.
När min far dog, i febr så började "hans" amaryllis precis blomma, han hade väntat på den hela julen... Den skar vi av och la på hans kista, Jättevackert.
Nu är det ju massor med vackra blommor ute i naturen som man kan plocka en fin bukett av, annars tycker jag du ska ta ngt du helt enkelt tycker är fint.
Jag tror inte det spelar så stor roll egentligen. Det är väl gesten. Klart en maskros är kanske lite udda men de kan vara fina de med. Jag tycker du ska välja den blomma som du tycker är vackrast alt. om du vet vilken favoritblomma personen som ska begravas hade.
Vita nejlikor funkar alltid, likaså en röd ros och troligen också en ros av annan färg. Så här på försommaren kan en bukett liljekonvaljer passa.
Säg till i blomsterbutiken att du skall ha en handbukett, så kan de ge dig tex en röd ros med lite grönt runt.
Jag ville ha en personlig handblomma till min älskade pappa, valet föll på en röd gerbera och en kvist silver tall(tror jag det hette). Röd Gerbera har blivit min "pappa blomma", när jag sätter blomma till pappa i minneslunden.
vi hade små handbuketter med liljekonvaljer (stavning) när morfar begravdes i veckan. Tror mormor, mamma o moster bestämde de.
Mormor och min mosters man hade en röd ros.
Jag ska på begravning imorgon och jag har valt Gerbera. Jag har bara varit med om att man lägger en ros, men jag vill ge en blomma som jag själv tycker är underbart fin! Sen spelar det ingen roll vilken blomma man ger =)
själv tycker jag om gerbera dem e vackra.