• Anonym

Hur fejkar man feber?

VA vadå inte nära släckt. Fy fan vad jag hadde blivigt arg om jag inte fått gå på min farmors begravning! låter som skitsnack av din arbetsgivare att du inte ska få gå!

• Anonym

www.jbk.se/avtal/pg14/mom1.htm

"7 Nära anhörigs frånfälle, högst en dag

8 Nära anhörigs begravning, jordfästningsdagen eller dagen för urnnedsättning

9 Plötsligt svårt sjukdomsfall hos hemmaboende nära anhörig, högst en dag per tillfälle. Lön betalas för den tid som åtgår för besöket/förrättningen; vid permission enligt punkterna 1-4 och 9 dessutom för restid under ordinarie arbetstid. Vid nära anhörigs begravning kan permissionen även omfatta nödvändiga (högst två) resdagar. Som nära anhörig räknas make/maka, barn, syskon, föräldrar, mor och farföräldrar samt svärföräldrar liksom sammanboende under äktenskapsliknande förhållanden och partner i registrerat partnerskap. Anhållan om permission ska göras i så god tid som möjligt. Orsaken till permission ska på förhand eller ? om så inte kan ske ? i efterhand styrkas om arbetsgivaren så begär."

• Anonym

Kolla med facket/kollektivavtalet.
    100% säker på att far/morföräldrar räknas som nära anhörig i alla kollektivavtal och då kan man få permission=betald ledighet, men tjänsteledigt ska du ha

Vårdförbundet:www.vardforbundet.se/templates/VFArticlePage4.aspx
    Metall:www.if-metall.se/content/view/340/247/
    Byggnads:www.byggnads.se/Om-byggnads/Fragor-och-svar/Avtal-och-lagar/Lorem-ipsum-dolor-sit-amet-consectetur-adipiscing-elit-/

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-04 09:06:02 följande:
    www.jbk.se/avtal/pg14/mom1.htm "7 Nära anhörigs frånfälle, högst en dag 8 Nära anhörigs begravning, jordfästningsdagen eller dagen för urnnedsättning 9 Plötsligt svårt sjukdomsfall hos hemmaboende nära anhörig, högst en dag per tillfälle. Lön betalas för den tid som åtgår för besöket/förrättningen; vid permission enligt punkterna 1-4 och 9 dessutom för restid under ordinarie arbetstid. Vid nära anhörigs begravning kan permissionen även omfatta nödvändiga (högst två) resdagar. Som nära anhörig räknas make/maka, barn, syskon, föräldrar, mor och farföräldrar samt svärföräldrar liksom sammanboende under äktenskapsliknande förhållanden och partner i registrerat partnerskap. Anhållan om permission ska göras i så god tid som möjligt. Orsaken till permission ska på förhand eller ? om så inte kan ske ? i efterhand styrkas om arbetsgivaren så begär."
    Tänkte mest på den här meningen när jag skrev in texten :
    "Som nära anhörig räknas make/maka, barn, syskon, föräldrar, mor och farföräldrar samt svärföräldrar liksom sammanboende under äktenskapsliknande förhållanden och partner i registrerat partnerskap."
  • Anonym

Har du kollat vad det står i ert kollektivavtal? Mor- och farföräldrar räknas oftast som nära anhöriga och då har man rätt till betald ledighet för begravning, urnsättning och bouppteckning. Man brukar ha rätt till minst en dags ledigt eventuellt längre om det behövs för restidens skull.

Så i ditt fall skulle jag börja med att kolla kollektivavtalet och ringa till facket för rådgivning.

• Anonym

Fast en broschyr säger ju inte så mycket, det korrekta är att titta i kollektivavtalet i sin helhet. De allra flesta kollektiv har en bestämmelse som ger dig rätt till ledighet utan löneavdrag vid begravning av mor- och farföräldrar.

• Anonym

Saxat från vårdförbundets hemsida
    "Mom 1 Permission
    Permission, kort ledighet med lön, kan beviljas av arbetsgivaren i regel endast för del av arbetsdag.

I särskilda fall, t ex vid hastigt påkommande sjukdomsfall inom arbetstagarens familj eller nära anhörigs frånfälle, kan arbetsgivaren även bevilja permission för en eller flera dagar.

Med nära anhörig avses exempelvis make/maka, registrerad partner, sambo, barn, barnbarn, syskon, föräldrar, svärföräldrar, mor- och farföräldrar."

Bara att visa chefen. Chefen vet inte alltid bäst, är h*n en bra chef kommer h*n att ändra sig

• Anonym

Min man åt rå potatis med tandkräm på när han var yngre, han fick feber efter ca en till två timmar och fick vara hemma från skolan. {#lang_emotions_laughing}

• Anonym

Varför behöver du sjukintyg för bara ett par dagar? Har du varit väldigt mycket sjuk tidigare?

Feber är svårt att fejka.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-04 18:43:42 följande:
    Varför behöver du sjukintyg för bara ett par dagar? Har du varit väldigt mycket sjuk tidigare? Feber är svårt att fejka.
    Har du inte läst TS? Det är en begravning hon ska till men chefen vill inte bevilja ledighet.
  • Anonym
    mackeluring skrev 2009-06-04 21:44:31 följande:
    Så är det!
    Fast som tidigare nämnts i tråden så har arbetsgivaren rätt att kräva intyg från första dagen om de misstänker att det är fusk.
  • Anonym

Anonym (fejkaren) skrev 2009-06-05 11:52:01 följande:

Jodå, jag blev sjukskriven igår redan. Jag har varit förkyld ett längre tag, och fick t.o.m antibiotika för det. Så på ett sätt så är jag ju faktiskt sjuk, men jag har ju inte feber och skulle egentligen kunna farit på jobb idag. Är faktiskt väldigt orolig för vad som händer om jag går på begravningen och chefen får reda på det. Då kan väl hon anmäla mig och sedan ge mig sparken?
    Du har rätt att gå på bergavningen! Är du med i facket ? Prata med dem omgående, ring annars ändå för även om du ej är med i facket har du samma rätigheter som alla andra. Det sa dem åt mig på facket då jag höll på att byta mellan 2 fack & ej var riktigt behörig ännu i det nya facket.
Svar på tråden Hur fejkar man feber?