• Pistou

Vilka ingredienser finns inte i Frankrike som finns i Sverige (mat)

Jag bodde i Frankrike i 5 år och tyckte jag lyckades hitta det mesta.

Typiska varor som t.ex. svensk sirap tror jag att man numera hittar på Ikeas matavdelning (och i svenska affären om man bor i Paris). Annars finns ju alltid lönnsirap. Istället för filmjölk brukade jag använda "lait fermenté" typ, Yorrik. Det smakar likadant men är lite tunnare i konsistensen.

Jag har svårt att tro att det finns några kryddor och örter som man inte kan hitta i Frankrike men, som Laurentia skriver, man kanske får leta i välsorterade afrikanska eller indiska livsmedelsaffärer. Det är möjligt att alla kryddor inte säljs i malen form, men det är ju inte så svårt att mala/krossa i mortel annars. Kryddpeppar heter t.ex. "poivre de la Jamaïque" och säljs ofta hel. Dill är absolut inga problem att hitta i stora livsmedelsaffärer som Carrefour.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Pistou
    Laurentia skrev 2009-06-08 09:18:58 följande:
     Pistou, Jag hittar också det mesta, men har du försökt hitta mannagryn, grahamsgryn, korngryn, rågflingor, rågkross, rågkli eller durumvetemjöl?
    Jag får ärligt erkänna att jag aldrig har letat efter grahamsgryn, korngryn, rågflingor, rågkross, rågkli eller durumvetemjöl. Det säger kanske allt om hur ofta (läs sällan) jag bakar hemma.

Däremot går det alldeles utmärkt att göra mannagrynsgröt på det som heter "Semoule de blé" som man ofta hittar i pastahyllan i mataffären, så mannagryn skulle jag inte bemöda mig med att släpa med från Sverige.
  • Pistou

"Semoule de blé"

images.google.se/imgres&imgrefurl=www.panzani.com/produits_3.htm&usg=__P-7Bdv6m1EHJ5FhpAMYaGnuZWKc=&h=215&w=150&sz=13&hl=sv&start=5&um=1&tbnid=xPwvdNkou-OIQM:&tbnh=106&tbnw=74&prev=/images%3Fq%3Dsemoule%2Bde%2Bbl%25C3%25A9%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26hs%3DbsZ%26sa%3DN%26um%3D1

Jösses vilken lång länk det blev. Hoppas att det funkar.

• Pistou

Nu känner jag att jag kapar tråden lite här , men glöm inte att man ofta hittar många mjöl- och grynsorter i de franska hälsobutikerna som t.ex. Naturalia eller ekologiska livsmedelsaffärer.

Dessa är kanske inte så lätta att komma till om man inte bor i en storstad, men då finns ju alltid nätbutiker; se t.ex. www.naturalia.fr/index.asp eller www.cbiocbon.fr/.

Jag nätshoppade ofta när jag bodde i Frankrike och det fungerade alltid utmärkt.
    Det är synd att det inte går att handla mat över nätet i Sverige, för jag tycker att det var otroligt praktiskt att kunna logga in på Carrefours nätbutik, välja sina varor i lugn och ro framför datorn och få dem hemskickade nästa dag. De tog en liten avgift för hemleveransen, men å andra sidan gjorde man aldrig några onödiga impulsköp.

• Pistou

Hoppsan, förlåt Laurentia. Nu ser jag att jag upprepade en del saker som du redan hade skrivit. Ibland går det lite för snabbt.

Svar på tråden Vilka ingredienser finns inte i Frankrike som finns i Sverige (mat)