Panik!
Jag bodde i Västernorrland under stora delar av min förra graviditet, men hann flytta till Uppsala innan det var dags att föda. I båda länen var det ett himla tjatande om att man skulle åka hem efter förlossningen om inga komplikationer tillstött. Det kostar ju att ha folk som tar upp vårdplatser...
Om du skriver i ditt förlossningsbrev (som du överlämnar på förlossningen) att du behöver ha din kille med för att kunna hantera en eventuell sjukhusvistelse så tar man säkert hänsyn till det. De vill att du ska må bra och kunna hantera din nya situation på bästa möjliga vis.
Jag tror att du måste stanna i 6 timmar på förlossningen om du inte vill ligga kvar på bb. När du kommit hem får du antagligen hembesök från bb-påväg eller någon liknande instans de närmaste dagarna. Då får du råd och hjälp med amning och andra tankar. Du kan också åka in till sjukhuset igen under dagen (eller natten om det behövs) för att få hjälp med amningen eller oro.
PKU-testet har jag för mig görs efter ca. 3 dagar och det är oftast så att man har hunnit åka hem innan dess och återkommer till sjukhuset för att få det utfört.
Om du absolut vill vara säker tycker jag att du ska ta upp frågan igen med din bm. Ta med din sambo, så är ni två som kan förklara svårigheterna om hon inte verkar förstå. Jag tror nog att man kan skapa speciallösningar om det är nödvändigt för att du ska klara av att hantera din förlossning. Är det förlossningsrädsla det handlar om finns det ju mycket man kan bli garanterad. Detta måste väl kunna ses som en motsvarande/relaterad rädsla?