Anonym (behöver råd!) skrev 2009-06-04 15:17:48 följande:
det här tär på mig och jag kan inte vänta längre,jag har dragit på det här tillräckligt länge och det känns som att jag "ljuger" för han... till saken hör också att jag har fortfarande gemensam vårdnad med biopappan och jag försöker nu att få ensam vårdnad om barnet pga att vi inte har hört av han på så många år och då måste jag gå via rätten så barnet måste få veta NU för OM det blir så att biopappan kräver att få se han så måste barnet veta hur det ligger till och han har även rätt att veta! anonym "berätta nu" :Tack för rådet om att kolla i adoptions böcker!
Samla kraft & mod ta fram kort m.m & berätta nu i helgen! Ju tidigare desto bättre. Men oavsett hur hans biofar är/var berätta bara positiva saker & låt honom i framtiden få sin egen uppfattning om sin biofar!
För oss har det varit lite lättare att berätta vi har berättat att vi längtade & väntade på vårt pyre som fanns i X-land, plötsligt ringde telen & rösen sa at vi fått en dotter & det var "du" vi flög flygplan långt långt borta & hämta dig när du var en lite liten bebis, vi har visat massa kort & film från resan. Redan tidigt pratade hon själv om resan vi gjorde & filten m.m hon fick av oss hon har flertalet ggr fått se kort på biomamman som vi dock ännu ej benämnt med hennes namn. När hon blir stor nog får hon själv välja att visa kort & berätta om namnet på biomamman för släkt.
Nu ska hon få ett syskon så nu är det syskonets resa hon pratar om.