• annhan

Kaffe och amning.. fråga!

Jag delammar min son som är 1 mån gammal. Han ammas samt får tillägg. Nu har det varit så att han varit orolig på eftermiddagarna/kvällarna, han skriker inte - men han får inte ro och kan somna trots att han varit vaken flera timmar och är märkbart trött. Jag börjar ana att det har med kaffet att göra. Därför är min undran nu:

Hur mycket kaffe är okej att dricka när man ammar/delammar, utan att barnet blir negativt påverkad?

Vore väldigt tacksam för svar..

~ Mamma till Filip -06 och Viktor -09 ~
  • Svar på tråden Kaffe och amning.. fråga!
  • April Mamma

Hittade detta på nätet...

Koffein förs över i ditt blodomlopp och en del av det du äter och dricker går även över till ditt barn via bröstmjölken. Om ditt intag av koffein är högre än 400 mg per dag (motsvarande ungefär fyra muggar kaffe), så kan det påverka ditt barn. Det är orsaken till att det förmodligen är bäst att dra ner på koffeinintaget medan du ammar.

En eller två koppar kaffe, te, eller coladryck har förmodligen ingen negativ inverkan på någon av er, men mer kan eventuellt påverka dig och/eller ditt barn så att ni blir irritabla, agiterade, "ryckiga" och kanske drabbas av sömnsvårigheter. Om du vill fortsätta dricka kaffe eller te när du ammar, är det värt att göra en extra ansträngning att dricka minst åtta glas vatten om dagen (bra oavsett om du dricker kaffe eller ej).

Om koffein tycks påverka ditt barn, är det bäst att dra ner tills du slutat amma - du kan ju alltid börja igen efteråt. 

• La Lola

Från kostråden för ammade:
    "Koffein från kaffe och te förs över till barnet via bröstmjölken i så små mängder att det inte skadar barnet. Därför behöver du inte dra ner på kaffe eller te när du ammar."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • annhan

Tack för era svar!

Hmm. Jag är ingen storkonsument av kaffe precis, det blir max 3 koppar om dagen. Men jag ska ändå testa att undvika kaffe helt ett par dagar och se om det blir någon skillnad, om han blir mindre orolig. Vatten dricker jag en hel del per dag, får definitivt i mig mer än 8 glas vatten.

~ Mamma till Filip -06 och Viktor -09 ~
  • Pralin M

Låter som en bra idé att testa att dra ner på kaffet. Koffein går ut i mjölken, om än i liten mängd.Vi vuxna är ju olika känsliga för koffein, så det gäller ju även bebisar såklart

Svar på tråden Kaffe och amning.. fråga!