• Anonym (min mamma)

svullen näsa

Är anonym pga att jag skriver ett inlägg åt min mamma.

Hennes näsa har svullnat upp, seriöst, dubbelt så stor! Den är lite varig också... Hon säger att det gör ont , även på sidorna av näsan.

Vad kan det vara?? Hon säger att det blir så ibland. Kan det ha något med årstid att göra?

• Svar på tråden svullen näsa
  • Anpema

Hon måste gå till en läkare! Låter som någon typ av infektion, om jag ska gissa...

• Anonym

Har hon stora porer på näsan? Är hon röd i ansiktet? Besväras hon av klåda, sveda eller annat? Kan vara rosacea rhinophyma.

• Anonym (min mamma)

hon är röd, men det är av solen! hon har JÄTTEkänslig hy, hon blir röd direkt, aldrig brun. hon hade antydan till rött hår som yngre.

hon har inte stora porer vad jag vet. vad är det här rosacea rhinophyma? kommer det bara sådär på äldre dagar eller måste man ha haft det hela livet? så vitt jag vet så är det på senare år som hon har haft detta.

det är sveda antar jag, hon sa att det gjorde ont. Tänkte om det kunde vara solen, men inte blir man väl svullen på hela näsan då?? Om ni tänker er nästippen... man har ju i vanliga fall tydliga näsvingar, i alla fall min mamma, och nu är det bara som en enda boll!

hon har aldrig sökt till läkare för det här, för det försvinner av sig självt, men jag tycker det är tråkigt att hon inte gör det. Tänk om hon kunde bli av med skiten!

Kan det vara någon allergi annars?

• Anonym

Det står mycket om rosacea på nätet, du kan googla och se om det är något som stämmer in på din mamma. Jag tycker att det låter som om det är vad hon har. Hon bör absolut uppsöka läkare (inte för att det är farligt på något sätt utan för att det är otrevligt att ha det och för att det finns lidring att få. Tyvärr finns inget botemedel men många blir avsevärt förbättrade genom de läkemedel som finns och genom att få veta hur man bör sköta sin känsliga hud).

Allergi tror jag inte på men sådant kan naturligtvis bara en läkare avgöra.

Rosacea får man oftast/alltid i vuxen ålder, alla får dock inte rhinophyma (som är ett senare stadie av sjukdomen men som alltså inte alla som har rosacea drabbas av).

• Anonym

Mm, det är det nog då. Be din mamma boka tid hos läkare.
    Hon kanske behöver prova teracyklin och/eller de salvor som finns. Och som sagt, få råd om hudvård och kosthållning. För vissa (inte alla) har kosten stor betydelse. Många får dessutom ökade problem av diverse kryddor, öl, rödvin, cig och annat medan det för andra inte spelar någon som helst roll vad de sätter i sig. Åter andra får problemen förvärrade av tvålar och andra produkter som inte är avsedda för just den här huden med dessa speciella problem.

• Anonym

"Tetracyklin" skall det stå. Gick lite fort där.

Svar på tråden svullen näsa