• päronp­uss
    Äldre 4 Jun 19:38
    2654 visningar
    4 svar
    4
    2654

    min pojke ska få resurs.....

    Vet inte om man ska vara glad eller ledsen.min 4 1/2 åring har det inte bra på dagis i perioder,hans tal är sent så jag tror allt handlar om frustration.
    Han är ju världens finaste gladaste lugnaste(i bland)kille med stor empati för vänner och djur,men på dagis hamnar han utanför och blir stökig.Det är ju ett extremt stort dagis men det funkade bra tills dom var sååååå dumma att slå ihop dom två avd för dom stora barnen..det blev 42 ungar i en jäkla grupp!!inte nog med det dom skippar samling och tycker att barnen själva ska få bestäma vad dom vill göra när dom kommer samt villka dom vill vara med och icke att glömma vart FÅR dom vara med....tycker att det är för stora val att lägga på en 4 åring samt att det uppmanar till utfrysning!!!!!!!
    hade det inte vart för dom underbara fröknarna och föräldrarna så hade vi bytt direkt!men det känns ju inte som en lösning då det inte finns några garantier för att det skulle funka på nått annat dagis.....allt var ju så bra innan dom gjorde om det till"Flugornas herre dagis"!
    I morgon ska vi ha en uppföljning på utveklingsamtalet och så som jag har förstått det så behöver min grabb extra stöd.jag vill ju att dom gör allt dom kan för att hjälpa honom innan det är skoldags men ändå blir man ledsen...han har inga problem med varken dagiskommpisar eller nya vänner UTANFÖR dagiset så jag hoppas att dom ransakar sin egen miljö samt brister.någon som har erfarenhet av resurspersonal???
    orolig jag.....
  • Svar på tråden min pojke ska få resurs.....
  • Äldre 5 Jun 21:53
    #1

    Ingen personlig erfarenhet men jag tycker du ska vara glad över att ha fått tilldelad en resursperson till sonen! Det är inte alla förunnat nämligen! Min yngste är 6 år och har språkstörning, han börjar nollan i höst och jag hade gärna sett att han haft en resursperson... fast det kanske går bra utan också, jag vet inte. Men jag skulle inte ha något emot det!

  • Junior­79
    Äldre 11 Jun 23:39
    #2

    Ni har inte funderat på att göra en utredning på ditt barn?

    Min son ska också få en assistent på dagis, emn vi har även sett till att de ska göra en utredning på han.

  • Sigurd­a
    Äldre 12 Jun 21:42
    #3

    Va jätte glada att ni får en resurs till eran lille. Jag har en 10 åring som har bekymmer med det du beskriver och han får ingen hjälp alls. Han hade resurs i 1 år när han gick i ettan men den tog dom bort pga neddragningar :( Nu mår han jätte dåligt och rektor + lärare vill att han byter skola för dom tycker att han har bränt sina broar med sina skolkamrater, han är ensam och ingen vill leka med honom pga hans humör, Han ville inte gå på skolavslutningen *snyft* Nu ligger 2 anmälningar hos soc, en från rektorn och en från polisen för att han fick ett så stort utbrott i skolan där han gick o hämta en kniv, Hur i helvete ett skolbarn ska få tag i en sådan!!!!! Men dom tror inte på resurs till honom. Vi går även på BUP Som tycker han ska ha en men dom kan inte bestämma åt skolan. Pengar styr allt så ta vara på den chansen innan det är försent. Våran familj mår inge vidare nu. vi har jobbat med det här sen han va 3 år. Varav ett år av dom fick han och vi lite lugn då han hade en jätte bra resurs...Lycka till!!!

  • Mamma 03 08
    Äldre 14 Jun 22:35
    #4

    Hej päronpuss!
    Jag blir upprörd när jag läser att det är 42 barn på en avd. om jag tolkat rätt. Om jag vore dig så skulle jag via chefen inom förvaltningen för barn och skola få veta varför de slog ihop 2 avd. och likaså om det är rimligt för förskolan att kunna nå de mål de har i förskolan med en sådan stor barngrupp. Även skulle jag vilja veta om kommunen har något "tak" för hur många barn som får vara på en avd. I min kommun har vi ett "tak" på 18 barn/avd. I andra kommuner har de endast 15 barn/avd.

    Jag tycker inte det är konstigt att din son reagerar på det här sättet. Har ni kollat hörseln? Det kan ju vara så att din son har dålig hörsel och i och med att det är en stor barngrupp med mycket sorl och höga röster så blir det bara ett sammisurium i hans huvud och då reagerar han så här. Det kan vara fler saker som påverkar honom såsom att det är jobbigt att två avd. blir en avd m.m och likaså upplever jag att han måste ta ett stort eget ansvar på dagis vilket han inte ska göra i den åldern.

    Det kan även hända saker bakom ryggen på personalen som rör din son (han blir utsatt för utfrysning) som han inte heller kan uttrycka och sätta ord på ett annat sätt än det han gör nu. Även kan han vilja ha uppmärksamhet som han fick förr men inte idag när barngruppen är stor. Jag kan spekulera mer än det.

    Jag skulle ta den hjälp med en resurs tills vidare. Men jag skulle ta kontakt med öronmottagningen för ett hörseltest för att utesluta något. Jag fick göra det men min stora son när han hade en "jobbig" tid på dagis.
    Lycka till !!! Skriv gärna hur det går för honom!

Svar på tråden min pojke ska få resurs.....