• MarieX

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

• Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!
  • Ninnna

Angående namn så tycker jag om det gamla Freja. Är det vanligt idag?

Undrar om våra barnbarn kommer att heta Ingvar, Lennart, Bengt-Göran och dyl... Det borde ju vara dax för dessa snart med tanke på att det går i arv typ efter tre generationer.

Mina heter Kim, Kajsa och Lukas (20, 14 och 9 år gamla)

• MarieX

Hannispannis - Visste inte heller om jag skulle våga starta en tråd om det, men jag tog chansen. FL:arna har ju en tendens att bli rätt rabiata om nån kritiserar deras namnval...

anjeli - precis! Det är ju så folk tänker: "Mitt barn ska banne mig få ett ovanligt namn, inget Johan eller Anders-namn här inte". Det är bara det att om 40 år heter alla VD:ar Tindra Svensson. Snyggt...? Näe, Anna Svensson är bättre då!

• Linda xxx

Ah, du undrar vad du ska säga till föräldrarna? Det går att undvika att säga något om namnet...
    jag har vänner som döpt sina barn till Rut och Liv...
    Rut är ett namn jag bara inte klarar av...För att inte tala om Liv...men jag har snällt fått acceptera läget...ungarna heter ju så och jag kan inte påverka det faktumet tyvärr...

Jag tillhör nog den skocken folk du har svårt för...även om Tindra och Engla inte är några favoriter här så heter mina barn Alva och Walter...just det sistnämna har fått många annorlunda reaktioner...Nästa barn blir en Leo eller Nova...vill egentligen ha en Vilda istället för Nova men NEJ säger mannen...

• Jennski

Påhittade namn? Är inte alla namn påhittade av någon, någon gång i tiden...Hur kul är det om alla heter Alexandra, Katrina, Kristina m.m Vi kommer att döpa vårt barn till ett namn som inte alla heter, för de skulle ja verkligen inte vilja.

• Mammis me Tindra

Tycker iallafall att Tindra är ett jättefint namn och att det passar perfekt på min dotter som verkligen tindrar. Sådet så

• anjeli

Fipa- haha, nä Snygg skulle inte vara så roligt att heta om man inte är toppmodell
    alla namn som syftar till något adjektiv(sånt man är) tycker jag är förskräckliga... eftersom det inte alls är säkert att barnet kan "leva upp" till namnet.

• MarieX

Linda xxx - där kom ett namn till: Vilda eller ännu wärre Whilda!
    Huuadå!
    Men smaken är som baken som vi redan konstaterat här i tråden...

• fipa

ja... Vilda. tänk om hon blir en blyg feg liten mes?

• Corazon Morena

Jag kan inte förklara fenomenet men jag måste bara få säga TACK för den här tråden, att man inte är ensam att få spykänslor av de här namnen!!!
    Min teori: föräldrar som döper till Tindra, Engla, Nemo, Neo, Vilda och Nova försöker verka jävligt speciella och unika, tyvärr blir det bara pannkaka då namnen typ toppar vanlighetslistan i Svedala.

• anjeli

fniss, nu kom jag på en till komisk sak angående dagens namntrender. Alla dessa ovanliga och nyskapande förnamn som inte alls matchar med barnets efternamn... läs och lär: Whilliam Lundberg, Tindra Ölund, Tilde Svensson, Vilda Johansson (haha)

Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!