• Fr1dlyst

Vad har ni för fästingmedel till er hund?

Vi har tidigare använt ett naturpreparerat halsband (teatreeoil), men nu när fästingmdel bara säljs på apotek har vi inte hittat något likvärdigt. Det finns fästinghalsband men de kan vi inte ha eftersom vi har en 1-åring som älskar att gosa med hunden.

Sambon är skeptisk mot frontline droppar.

Så hur gör ni andra?

Axel 080415
  • Svar på tråden Vad har ni för fästingmedel till er hund?
  • Nilla83

frontline har aldrig funkat på mina hundar men vet andra som har sagt att det har funkat på deras. ja har nu halsband på mina och det funkar kanon på båda hundarna håller i ca 6 månader. frontline spray /droppar måste man ju ta var fjärde vecka el nått. men läs på fästinghalsbandet va det står om man har barn. har för mig att det bara är första veckan som man inte ska låta barn gosa med dom men kan ha fel. lycka till

• CarlHerman

Vi använder frontline och tycker det fungerar bra. Hon hade bara 3 fästingar förra sommaren och ingen i år hittills trots att vi inte fyller på så ofta som man ska. Jag litar på bruksanvisningen, att det räcker att inte låta barnet klappa på hunden förrän 2 dygn efter applicering och att de inte ska sova med hunden.

• Astarte

Jag fick nyligen rådet att använda såpa som schampoo när hunden ska bada. Den som gav mig tipset har haft flera hundar i många år och jag kan tänka mig att hon vet vad hon talar om. Päls och hud ska tydligen må väldigt bra av det och det ska hålla fästingarna borta. Jag har inte hunnit testa ännu, men ska göra det nästa gång det är dags att bada.

• köttbullelydnad

Frontline på bägge huliganerna.

• Sköna Emma

frontline, Hunden fick lös så vi köpte det för att behandla sen dess har vi haft det regelbundet. Super bra!

• mmiaa

Bioband med örter och eucalyptus, inte en fästing hittills

• jenn06

halsaband har vi i år, de rekomendera det eftersom våra hundar älskar att bada och vi slipper använda frontline eftersom vi inte då vet hur mycket som försvinner.
    Innan använde vi fronline och var mycket nöjda.

• kimsi

Jag kör frontline på mina tre sedan några år tillbaka och det har funkat väldigt bra. Halsband vill jag inte ha eftersom jag har flera hundar och risken finns att de får halsbanden i munnen när de leker med varandra.

Mina hundar badar mycket på sommaren men jag har inte märkt att det skulle försämra frontlines effekt heller.

• kimsi
    Astarte skrev 2009-06-05 10:21:05 följande:
    Jag fick nyligen rådet att använda såpa som schampoo när hunden ska bada. Den som gav mig tipset har haft flera hundar i många år och jag kan tänka mig att hon vet vad hon talar om. Päls och hud ska tydligen må väldigt bra av det och det ska hålla fästingarna borta. Jag har inte hunnit testa ännu, men ska göra det nästa gång det är dags att bada.
    Tänk på att såpa är inte så bra för hundens hud bara, det var ett stort repotage i tidningen från flera veterinärer gällande detta och de varnade för det ökade användandet av såpa. Det har helt fel ph för hundens hud och de jämförde det med att vi människor alltid skulle tvätta oss i diskmedel. Det torkar ut och kan leda till klåda och andra problem för hundarna.
Svar på tråden Vad har ni för fästingmedel till er hund?