• anso83

första gånngen...

det är första gången jag ska åka utomlands
    och jag undrar vad man igentligen ska ha med sig
    är så rädd att man ska stå där sen och sakna nått

vad för saker är det man inte får ha med i handbagaget?
    är det smart att packa ner 1 ombyte ifall resväskan kommer på villovägar

känner att det är ende ljag behöver veta för att känna mig lugn

någon kanske kan dela med sig av sin checklista kanske...

är det 20kg resväskan får väga och 8 kg handbagage
    åker med apollo...

blev många frågor

tack på förhand!

• Svar på tråden första gånngen...
  • Kodia

Oftast är viktgränsen 20 kg, varav max 5 kg handbagage, men kolla din biljett. Det finns också maxmått, för att väskan ska få plats under sätet framför.

Ett ombyte i handbagaget är bra, tex om någonn spiller, blir åksjuk osv.

Packlista beror ju på vart du skall och vilka som skall med. Sök på packlista så hittar du kanske några förslag.

I handbabaget får du inte ha några vätskor (dryck, schampo, osv) eller vassa föremål. Kolla på flygbolagets sida för mer info. Regeln gäller inte babymat. Det är i säkerhetskontrollen de kollar, så det är helt ok att ta med en tom vattenflaska och fylla på toa på flygplatsen.

• SuzR

jag brukar bara tänka att så länge jag har pass och pengar och biljett så löser sig allt annat..glömmer du nåt kan man köpa det utomlands!

var ska du åka?
    ta inte med för mycket kläder för jag looovar, man använder inte så mkt kläder när man reser utomlands, iaf inte jag.

• anso83

jag ska till tunisien i 2 veckor med en kompis

vi är flygrädda båda två men hon har flygit förr
    så hon vet ju vad som väntar...

hoppas bara att jag inte glömmer något i all fall
    men det återstår ju att se..haha

• SuzR
    anso83 skrev 2009-06-05 10:47:57 följande:
    jag ska till tunisien i 2 veckor med en kompisvi är flygrädda båda två men hon har flygit förrså hon vet ju vad som väntar...hoppas bara att jag inte glömmer något i all fallmen det återstår ju att se..haha
    ta med dig kläder, badräkt/bikini, pass, tja saker du använder i vardagen men ta inte med dig för mycket. vad roligt att åka till tunisien:)
  • vackrastarflow

Hör med Apollo om det är bagagegränserna, men det låter rätt. Åkte till Frankrike med Norwegian för några veckor sen och då var det 20 kg incheckat och max 10 kg i handbagage.

Det är JÄTTESMART att ta med ombyte, iaf trosor, i handbagaget om nu det incheckade bagaget skulle hamna på villovägar.

Sen är det lite vad du tror dig behöva klädmässigt. Jag packar alltid för mycket så jag ska nog inte hjälpa dig på den biten Men tänk på att det finns alltid så att man kan köpa det man saknar på plats!

Flygningen behöver du inte oroa dig för, men ta en jäger innan för att slappna av Och så beställ in mousserande vin på flyget, unna er nåt trevligt, så blir turen bara bättre

• Titti

Ta inte med mer vätska än 1 dl och inga vassa föremål. Så pincetter och parfymer får du slänga vid kontrollen så lägg inte det i hanbagaget.
    Ta bara mad ett par ombyten. Blir allt smutsigt kan man ju alltid handtvätta det.
    Jag reser till mallorca om 6 timmar. Är oxå nervös eftersom det är första gången jag åker någonstans med min 1 åring.

• vackrastarflow
    Titti skrev 2009-06-05 23:43:43 följande:
    Ta inte med mer vätska än 1 dl och inga vassa föremål. Så pincetter och parfymer får du slänga vid kontrollen så lägg inte det i hanbagaget. Ta bara mad ett par ombyten. Blir allt smutsigt kan man ju alltid handtvätta det. Jag reser till mallorca om 6 timmar. Är oxå nervös eftersom det är första gången jag åker någonstans med min 1 åring.
    Mallis är ett mindre himmelrike. Jag är avis
  • Mellanmjölkens land

Handbagage:
    Värdeföremål/elektronik (pengar, pass, kamera, mobil etc)
    Ett ombyte underkläder
    En kjol/shorts att byta till på plats
    Bok/tidning till flyget
    Vattenflaska (att fylla på innanför säkerhetskontrollerna)
    Neccesär (små förpackningar tandkräm är under 1dl)

2 bikini (gärna med olika skärning)
    t-shirtar/linnen varav 1 som du kan tänka dig att bada i om du bränner dig
    myggmedel
    sommarkläder
    en tröja till kvällen
    handduk(ar) till stranden
    solskyddsfaktor
    keps/hatt (eller köp där)
    Hårspännen/snoddar
    Mindre reseapotek: Plåster/tejp, alsolsprit, alvedon, tabletter mot dålig mage etc.

Det är vad jag kommer på på rak arm. Ska ha en lista någonstans på vad jag brukar ha med mig men hittar den inte just nu.

Ha det så kul! Själv åker jag till Cypern om 2 v med en annan nybörjare!

• vackrastarflow
    Mellanmjölkens land skrev 2009-06-06 21:51:10 följande:
    Glömde säga, en bikini kan vara bra att ha i handbagaget
    håller med! men å andra sidan kan man alltid köpa bikini på plats.
  • MissGos

Jag brukar alltid packa med nål och tråd, då kan man nödlaga om något går sönder.
    En liten påse tvättmedel brukar också packas med så man kan handtvätta om det behövs.
    Ryggsäck av något slag kan vara skönt att ha om ni måste köpa vatten på dunk dit ni ska. Blir ganska jobbigt att släpa dessa dunkar men med en ryggsäck går det lättare =)

• Mellanmjölkens land
    vackrastarflow skrev 2009-06-07 11:46:15 följande:
    håller med! men å andra sidan kan man alltid köpa bikini på plats.
    Jo, men att påbörja Stora Bikinijakten innan man får ta sitt första dopp är ju inte så kul
Svar på tråden första gånngen...