• Natalejjis

Skälby i Västerås, bra för barnfamiljer?

Hej!

Jag undrar som överskriften; Är Skälby ett bra område för barnfamiljer?
    Då syftar jag främst på Mimers radhus. Är dom trevliga och bra?

Hur är skolorna/dagis?
    Hur är områdena?
    Finns det aktiviteter?
    Grönområden?
    Mentaliteten?

Osv osv...

Allt du kan komma på!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Skälby i Västerås, bra för barnfamiljer?
  • tvåtjejstomp

Skälby är generellt ett bra område för barn. Mimers radhus är helt ok om man inte har otur med nån socplacerad granne. Dagis och skolor är ok, finns både kommunala och privata alternativ. Fritsaktiviteter fotbollsplaner och VSK har sitt säte här för ungdomsektionen. Det finns bra med grönområden och området gränsar ju till bonnvichan. Själv tycker jag att mentaliteten är varm och öppen och jag trivs alledes utmärkt. Jag har bott på skälby i 8 år nu och kommer no gatt fortsätta med det.

• grannkatten

Skälby är OK att bo på, men det som är dåligt är väl nu när barnen blir större så får de gå i skola på Bäckby och det är inte kul.... Vår skola har sämst rykte i hela stan...

• tvåtjejstomp
    grannkatten skrev 2009-06-06 19:19:03 följande:
    Skälby är OK att bo på, men det som är dåligt är väl nu när barnen blir större så får de gå i skola på Bäckby och det är inte kul.... Vår skola har sämst rykte i hela stan...
    Japp men eftersom vi talar högstatium så går det att välja andra skolor även om det blir lite längre bort. Men skolan är enligt mig klart bättre än sitt rykte även om det gäller att hamna i rätt klass.
  • Ärla Minou

Skälby... min första tanke är att det är långt bort med de för och nackdelar det har. Och sen att Bäckby ligger emellan och "smittar ner" området med en viss negativ association. Men sånt har väl att göra med hur mycket man bryr sig om sån't förstås.

• Ärla Minou

Men jag har för mig att de har/ska förbättra kommunikationerna dit, busshållplatser, påfart/avfart E18 etc. Inte hundra på det dock.

Svar på tråden Skälby i Västerås, bra för barnfamiljer?