• Loulou17

Fas hos 2,5 åring???

Hej,
    Min son på 2,5 år (snart) har börjat säga "Dumma Hannes" (om sig själv) ibland när han får en tillsägelse och ibland bara helt spontant. Även ibland när vi inte säger till honom, men han gör något som han själv vet är fel så säger han "Dumma Hannes". Jag har förklarat att han INTE är dum, utan jättesnäll, och det är han verkligen, men ibland gör han - precis som alla människor - lite tokiga saker.

Idag sa han även "Nej om Hannes" alltså att han inte tycker om Hannes, efter att jag sagt att han skulle vara försiktig när han hoppar bredvid sin lillebror.
    Jag blir helt förkrossad när han säger så! Säger att jag älskar honom mest av allt och att han visst tycker om Hannes.

Är det här en fas? Har jag kanske gjort en grej av det, och det är därför han fortsätter? Alltså att han säger dumma för att få höra att han är snäll? Fast vi säger det till honom hela tiden, så jag tror inte han behöveregentligen behöver han inte säga dumma mig för att få höra att han är snäll...

Läskigt när ens underbara och mest älskade lilla skatt säger att han inte tycker om sig själv...
    Han är annars en mkt glad och sprallig kille och det verkar som att han har bra självkänsla, så jag tror inte det är mer än själva handlingarna han menar egentligen, eller att han vill ha uppmärksamhet, men jag vet ju inte...
    Ska jag försöka ignorera det eller finns det något jag kan göra?
    kram

• Svar på tråden Fas hos 2,5 åring???
  • Barnpsykologen

Hej, det låter som om din son använder de ord han kan och bekräftar att han förstått att han gjort något som inte är ok. Du beskriver att han är en glad och sprallig kille vanligtvis och att dessa uttryck kommer i samband med att han gjort något.
    Om han fått en tillsägelse och han då bekräftar att han förstått genom att säga Hannes dum, blir det förvirrande om du svarar genom att bli orolig och säga att Hannes inte är dum. Du var inne på att ignorera, jag tror att du till viss del kan göra det. När han fått en tillsägelse och han säger att han är dum, så focusera på vad han gjort och vad han ska göra istället när han gör det så säg att han är bra eller duktig.

Lycka till /Anneli

Svar på tråden Fas hos 2,5 åring???