• TyskMamma

fick ormen vara med på Arken?

Som rubriken lyder: Hur kommer det sig att ormen fick följa med på Noaks ark överhuvudtaget efter vad den gjorde med Adam och Eva? Blev den straffad på något sätt eller var det bara Eva som fick ta skiten?

• Svar på tråden fick ormen vara med på Arken?
  • sasssyy

jag anser att den BORDE få följt med eftersom vi har en förlåtande Gud... inte för att jag är kristen direkt.. sonens fröknar är det däremot (kristen förskola)... måste fråga dem på måndag *S*

• Myrtille

Nu finns det ju mer än en orm....

• Donno

och hur kunde han veta vilken hona och vilken hanne som skulle få följa med.
    Fick dom göra något lämplighetstest?

Alla borde ha en toyboy...
  • TyskMamma
    Myrtille skrev 2009-06-05 12:44:20 följande:
    Nu finns det ju mer än en orm....
    Jo jag vet. Men det finns/fanns ju också mer än en kvinna och Gud var ju väldigt mycket för kollektiv bestraffning, alltså bestraffade han ALLA kvinnor för Evas "brott" och därför kan det väl mycket väl låta logiskt att han bestraffade alla ormar också, eller hur?
  • Scratchy

Det var ju inte ormar som förlädde Adam och Eva utan djävulen som tog en orms skepnad. Därför är det djävulen och inte ormen som ska bestraffas.

• fruis

Egentligen kan man säga att hela skapelsen fick lida för syndafallet. Inga djur eller människor har sedan dess varit lika bra som de skapades. Ormar fick lida konsekvensen att de får kräla på buken enligt Bibeln (precis som alla kvinnor sedan dess fött barn i smärta)

Och som sagt, det var ingen orm utan Djävulen i skepnad av en orm som lurade Eva.

• M C

Men jag förstår inte nu.
    Hur får man med alla varesler på jorden i en båt?

• R Franklin
    sasssyy skrev 2009-06-05 12:43:03 följande:
    jag anser att den BORDE få följt med eftersom vi har en förlåtande Gud...
    Nåja... Borde kanske läsa bibeln utan skygglappar...
  • Free Spirit
    M C skrev 2009-06-05 19:30:56 följande:
    Men jag förstår inte nu. Hur får man med alla varesler på jorden i en båt?
    Det var to av vær sort..inte alle!
Svar på tråden fick ormen vara med på Arken?