• Nikolina

Svårt att amma vid äggdonation?

Min barnmorska berättade för mig idag att det gjorts någon sorts undersökning där de kommit fram till att mammor till barn som kommit till genom äggdonation har svårare att få amningen att fungera och att jag inte skulle bli för besviken om jag får ge upp det.

Jag tycker det låter konstigt men är det någon som hört något om det?

Nikolina

• Svar på tråden Svårt att amma vid äggdonation?
  • sodkt

Intressant, kolla med henne var hon last om den undersokningen.. Jag tycker ocksa det later konstigt..

• Squirl

Hej, jag syns inte här längre men läser fortfarande.
    Men detta vill jag svara på.
    Vad är detta för dumheter? Vad arg jag blir, vad håller hon på att skrämma upp dig för?? Den undersökning hon talar om kan ömöjligt finnas, kräv att hon visar den.
    DEt är ingen som helst skillnad att amma ett genetiskt barn jämfört med en äd-bäbis.
    Det finns också en myt att äd-mammor oftare drabbas av havandeskapsförgiftning. Ja, jag skriver myt för det finns inget som stödjer detta påstående.
    BASTA. //Hälsningar ifrån Squirl som helammar sin halvåring. En Stoooor pojke!

• Squirl

Måste tillägga två saker:
    först och främst, grattis Nikolina!Minns ditt namn ifrån förr. Njut av den lilla tid du har kvar av graviditeten (hur man nu njuter när man är kissnödig jämt och inte kan klippa tånaglarna, hehe) Snart har du din bebis ifamnen!
    Andra saken:
    jag tror att din sköterska överskattar tuttars intelligens något grymt. Hur skulle de kunna veta skillnad mellan bebisar? Och ännu mer, bry sig?
    SEn är det en annan sak att alla inte kan helamma, men en liten slurk finns alltid hos alla.
    Klart du kommer att kunna amma!
    Det ligger så mycket oro runt amningen för många att man behöver allt stöd man kan få att detta kommer att gå finfint. Hon är värd en anmälan. Grrrr.

• spencer

Squirl: underbart skrivet om tuttars intelligens. Där fick jag mig dagens skratt! Det är den bästa inställningen man kan ha med tanke på vad mycket myter och fördomar som frodas kring äggdonation.

Nikolina: det är möjligt att din barnmorska bara vill väl, men jag förstår inte heller vad det är för mening med att skrämma upp dig. En snabb rundfrågning bland mina väninnor som har barn visar att runt en tredjedel av dem har haft svårt med amningen. Tilläggas bör att de alla har blivit gravida på "naturlig" väg. Vad de alla är rörande överens om är att det råder amningshysteri inom mödravården och att det bästa rådet man kan ge är att stå på sig om hur man vill och väljer att göra. Kan man inte amma (eller inte vill för den delen), ska man låta bli för sin egen och barnets mentala hälsa. Vill man amma och amma länge, då ska man få göra det, för sin egen och barnets mentala hälsa. Ja, du förstår vart jag vill komma. . .

Jag har själv fått se en del fördomar komma på skam - av min barnmorska. En var den (jag erkänner, något hoppfulla) förslaget att det verkar som om det finns något högre risk (chans) att det blir kejsarsnitt när man gjort äggdonation. Hennes lakoniska svar: "Din graviditet utvecklas lika bra som om du blivit gravid på vanlig väg när du var 25, så ställ in dig på en lagom utdragen vaginal förlossning - och njut av att allt går så bra!" Sedan dess har maken och jag övat på profylaxandningen dagligen.

Kram / Tina

• lucky69

Hejsan!! Jag har en son på 3 år som jag ammade till han var 1år och 4 mån. Jag hade jätte mycke mjölk hela tiden.

• Tracy

Hej Nikolina!

Grrrr..här är en till som blir förbannad! Vad är det för struntsnack hon kommer med?? Jag tycker verkligen du ska fråga henne vad det är för undersökning hon har läst! Jag blir väldigt irriterad på sånt där, när personer inom barn/mödravård lägger fram egna, helt ovetenskapligt grundade teorier om hur saker ligger till. Hur skulle det kunna vara någon skillnad?? Om du får problem med amningen (och det är ju inte alltid så lätt och kan göra ont som f-n - har flera bekanta som lagt av och ger ersättning) så är det inte pga äggdonationen i alla fall! Fy vad taskigt, man är ju nervig nog som det är under graviditeten.

/Tracy C
    mamma till en sex månader son som är rund som en boll - på mjölk!

• Squirl

spencer, myter och fördomar var ordet.
    TracyC, jag glömde påpeka att jag har ett genetiskt barn också, det gjorde lika j**la ont i tuttarna att amma henne som sonen de första månaderna.
    Och blev lika mysigt sen när allt "satt sig".
    Nikolina, en barnmorskas roll är att stötta och uppmuntra, inte att skapa oro hos sina mammor. Hon har verkligen misslyckats i sin yrkesroll.
    Att kunna amma har inte ens med mammans genetiska ålder att göra, även den som gått in i klimakteriet får mjölk till sin bebis. Hälsa henne det. Hälsa henne också att du känner till minst en äd-mamma som donerar mjölk till för tidigt födda, för det gör jag.

P.S jag har gjort någon sorts undersökning som du kan ge till henne. Den påvisar att äd-bebisar är sötare än andra barn för det kunde vi konstatera på BB. Sen när de blir lite större är de generellt charmigare och företagsammare, det har jag sett med egna ögon på öppna förskolan.
    Allt detta är naturligtvis i högsta grad vetenskapligt säkerställt.

• Bette

Hej,

Jag tycker det var bra skrivet Squirl, jag menar varför skulle det inte gå att amma, det var det dummaste jag har hört. Det där med havandeskapsförgiftning tror jag kanske de har lite belägg för, jag ska i alla fall på ett extra ultraljud i augusti och kolla blodflödet till bebisen. Men däremot sade en läkare till mig att det är ökad risk att man blöder mer vid förlossningen om man gjort ÄD och det undrar jag varför skulle det vara så? Någon som hört talas om det?

Jag såg min lilla parvel i förra veckan och allt var bara bra med bebben, gjorde NUPP ultraljud då, har gjort KUB. Är i vecka 15 nu så det rullar på, snart har man gått halva graviditeten.

Bette

Bette

• Bette

Det blev två Bette, skulle inte vara så.

• Solis65

Bette: Jag har också hört att man kan blöda mer vid förlossningen. Det hörde jag av min kompis som har födde en ÄD-bebis för drygt en månad sedan. Hon förlorade otroliga mängder för att moderkakan krånglade och de förklarade att det var en vanligare komplikation vid ÄD men om det finns någon studie på det det vet jag inte.

Nu skall det gå!!
Svar på tråden Svårt att amma vid äggdonation?