• Anonym (Trött)

Sjukligt trött av citalopram?

Jag har ätit citalopram från och till i ca 8 år nu, mot ångest samt förlossningsdepression. Jag trivs ganska bra med denna medicin, MEN jag tror jag har en ganska ovanlig biverkning - nämligen onormal trötthet. Det börjar ca 1 timme efter att jag tagit tabletten (20 mg) och håller sedan i sig till kvällen till 18-19 tiden, då det börjar släppa och jag känner mig pigg igen. Dessvärre tror inte de läkare jag pratat med att tröttheten har med Citalopramet att göra, då man oftast brukar bli pigg av denna medicin. Men det måste väl finnas fler som fått denna biverkning? Och när jag säger trött menar jag zombie - koncentrationssvårigheter, yrsel - ja, det känns som jag är drogad helt enkelt! Skitjobbigt!

• Svar på tråden Sjukligt trött av citalopram?
  • Anonym

hej har oxå ätit citalopram i många år...o är väldigt trött i perioder....men jag tar min medicin på kvällen vid åtta äter 60 mg...kanske du kan börja ta tabletten på kvällen i stället då....i mitt fall så vet jag inte om d beror på tabletterna eller om d e nå annat som gör att jag blir trött

• Anonym (Trött)

Tack för svar! Jag har funderat på att ta tabletten på kvällen men min läkare sa att medicinen alltid ska tas på morgonen eftersom den påverkar sömnen. Enligt henne ska man inte bli trött av medicinen, utan tvärtom. Men trötthet står ju faktiskt som biverkning på FASS! Själv går jag ofta runt och känner mig bakfull på dagarna eller t.o.m full! Ingen rolig känsla!

• Anonym

men kan d inte vara så att du sover för dåligt ...jag har själv andningsuppehåll o snarkar att jag är så trött beror nog mkt på d....men visst kan man bli trött av citalopram o pigg d har jag aldrig varit av medicinen

• Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2009-06-06 09:55:01 följande:
    men kan d inte vara så att du sover för dåligt ...jag har själv andningsuppehåll o snarkar att jag är så trött beror nog mkt på d....men visst kan man bli trött av citalopram o pigg d har jag aldrig varit av medicinen
    Jo, visst sover jag inte så bra men jag känner mig ändå ganska utvilad när jag stiger upp på morgonen. Tröttheten börjar efter någon timme.. Och på kvällen är jag hur pigg som helst!
  • Anonym

jag tycker du ska ta tabletten mot kvällen i alla fall eftersom du faktiskt blir trött av dem...prova i alla fall blir d inte bättre så kan du ju ta dem på morgonen igen

• Anonym

Min läkare sa att man kan ta den på kvällen om man blir trött av den

• Anonym

Byt medicin!

Jag åt citalopram och blev så dödligt trött. Helt omänskligt var det! Finns massor av andra mediciner som kan passa dig bättre.

Skärpning läkare som är så slentrianmässiga när de sätter in mediciner!

• Anonym

jag äter cipralex (likvärdigt med citalopram, aktiva ämnet är escitalopram) och min psykiatriläkare har sagt att jag ska ta den på kvällen. jag blir oxå dödligt trött av mina mediciner, fast jag äter ganska många olika.

• Anonym

Jag har också ätit citalopram under en period men slutade just pga denna onormala trötthet, fungerade inte som människa och det ledde till att jag mådde ännu sämre!

• Burgalveist

Hej. Jag känner också igen mig i att vara riktigt zombie. Sover minst 12h/dygn samt att jag då och då sover nästan 19-20H/dygn. Jag äter Citalopram 60mg och har gjort det i snart två år. Jag ska gå ner i dos stegvis för att se om det är medicinen som ställer till det. Min läkare har också sagt att medicinen kan fungera som uppiggande och att den bör tas morgon/dag, men även om jag motionerar, äter bra och håller rutiner så är jag omänskligt trött. Det är periodvis värre men tröttheten är illa som den är.

Missar jag medicinen 1-2 ggr så blir jag riktigt yrslig och får hörselhallucinationer mm.

Ha det fint

/t

• Anonym
    Anonym (Trött) skrev 2009-06-06 09:26:16 följande:
    Jag har ätit citalopram från och till i ca 8 år nu, mot ångest samt förlossningsdepression. Jag trivs ganska bra med denna medicin, MEN jag tror jag har en ganska ovanlig biverkning - nämligen onormal trötthet. Det börjar ca 1 timme efter att jag tagit tabletten (20 mg) och håller sedan i sig till kvällen till 18-19 tiden, då det börjar släppa och jag känner mig pigg igen. Dessvärre tror inte de läkare jag pratat med att tröttheten har med Citalopramet att göra, då man oftast brukar bli pigg av denna medicin. Men det måste väl finnas fler som fått denna biverkning? Och när jag säger trött menar jag zombie - koncentrationssvårigheter, yrsel - ja, det känns som jag är drogad helt enkelt! Skitjobbigt!
    Hmm, jag har upplevt en trötthet också. Denna trötthet är som den du beskriver men har nu efter 1 års användning (30 mg) övergått i ostkupeeffekt. jag känner mig konstig efter att ha tagit en tablett, torr i munnen och rastlös. Vet faktiskt inte riktigt om citalopram hjälper. Det enda som har varit lite bättre är stressen och panikkänslorna.

I det stora hela handlar det ganska mycket om självbehärskning. Men om man är trött hela tiden kan det vara dags och sluta. Många äter ju också typ stesolid i kombination med citalopram och dessa blir man ruskigt trött och apatisk av, dvs zombieeffekt.
  • CJO

Hejsan Trött!

Jag har exakt samma problem som du beskriver. kan inte tro att dessa problem kommer någon annanstans än just ifrån citalopramen. Min doktor säger också att man blir pigg av dom. Förvirrad!

Svar på tråden Sjukligt trött av citalopram?