• Maggan81

Hjälp, kan en bebis bli övertrött?

Jag funderar runt våran sjuveckors, han är väldigt pigg o nyfiken och sover inte gärna på dagen, iaf inga längrestunder, men är någorlunda harmonisk. På kvällarna, lagom till man själv blir trött, så blir han väldigt energisk och gnällig. Han kräver att man går runt o gungar samtidigt och även då vrider han o vänder sig i famnen. Mina armar håller på o går av. Provade en bärsjal igår kväll och han bar skrek (fel tillfälle att prova då).

Det jag funderar på är om små bebisar också kan bli övertrötta av att de vill vara med, och till slut blir så uppvarvade o trötta så de inte kommer till ro. Eller reglerar de sina sömnbehov alldeles själva? Nån som vet?

Är det rätt av oss och försöka få han att somna när han är som piggast och gnälligast? Vi har hittills tolkat det som att han e hungrig och gett flaska men han kommer inte alltid till ro av det (blir bara större o större )

• Svar på tråden Hjälp, kan en bebis bli övertrött?
  • Ejin

absolut kan dom bli övertrötta..

men min tjej skrek hela tiden på kvällarna när hon var så liten... det berode dock inte på övertrötthet för om vi t.ex. var ute i vagnen eller bilen och hon sov hela kvällen.. då skrek hon lie senare istället.. Kvällsoro finns de visst nått som heter och verkar vara VÄLDIGT vanligt hos små barn.. jag startade en tråd om det då och fick hur många svar som helst av folk som hade det lika dant.. det är svårt att göra nått åt de... man får testa sej fram.. ammar du kan du ju se om bröstet hjälper, annars finns ju som sagt både minfom och semperdroppar om ni misstänker ev. magvärk.. annars så bra vi eller gungade henne i babysittern hela kvällarna...
    Det är skit jobbigt medan det pågår.. våra kvällar var en terror länge.. men det går över när bebisen blir lite större..

Nu är hon 5 månader och skrattar hysteriskt när hon blir trött på kvällen istället Det räcker me att säga bu och pussas lite så vrider hon sej av skratt ...

• allakantralla

Ja, de kan bli övertrötta. Bästa är väl om man känner till på ett ungefär hur länge ens bebis brukar orka vara vaken innan den blir övertrött, lägga märke till signalerna och förekomma bebisen.

Vårt barn kan bli övertrött på några minuter bara, så det gäller att hänga med i svängarna! Lägger vi honom för att sova är det vanligtvis inga problem, men har vi missat övertrötthetstecknena blir det betydligt besvärligare.

• Veladis

Ja, det kan de...
    Mina har inte alls "tagit den sömn de behöver", vilket har resulterat i att de i samma ålder som din bebis fastnat i "för trött för att äta men för hungrig för att sova"-stadium om kvällarna. Särskilt dottern som bara sov korta stunder under dagen. Enda stället barnen somnade på i det stadiet var vagnen under ordentligt gung, och när vi kom på att ta en 30 min vagnpromenad vid 18-tiden löste sig allt. De somnade tog en liten lur, och när de sedan vaknade åt de rikligt och länge och skrikpaniken var bruten. Så mitt råd är att hitta en rutin vid tidiga kvällningen som minimerar skrikpaniken. Mat+sömn är oftast nyckeln, oftare än kolik, och ibland måste man peta lite i deras rutiner när de kommit ur fas...

• Nana 24

Vår son var sådan när han var liten (som er) han var vaken mycket och vid 7-8 på kvällarna ungefär så skrek han och som du säger var otröstlig i en par timmar, och då var han helt hysterisk!!! Jag tror nu visste inte det då...utan trodde att det var bara en hemsk period han hade varje kväll, att det faktiskt var kolik han hade, vi masserade magen och bar och bar, minns inte när det slutade men det gjorde det
    Köp Miniform heter det väl på apoteket och testa det ska man ge mot kolik eller ska vara bra, köpte det till barn nummer två för att ha hemma nu behövdes det inte men ville gardera mig till max Jag tror att han är för liten för att få in sovrutiner tror att de reglerar det bäst själva, skickar lite styrkekramar och hoppas att det vänder snart!!!

• lovemyboys

Japp...Och övertrötta bebisar är mindre roliga bebisar om du frågar mej!!!
    Oj,va jobbigt det kan va!! När det är såå skönt att få sova.....

• Sannovitch

skriver oxå O JA!!! har en son på 9 veckor, o ja visst kan han bli övertrött, att han skulle vara gnällig för att han inte har sovit eller är extra hungrig stämmer inte alls.. han spottar o spyr så fort mans toppar en flaska imunnen, ögonen går kors o tvvärs o han kommer inte till ro, bökar o stonkar o har sig o sover oroligt precis som en själv när man är över trött så är han o min dotter var de oxå, då märker jag att han är övertrött så visst kan dom de..

låter jag han somna mer eller tvingar han till att sova mer på dagarna sover han kanon på nätterna och somnar helt själv i sin säng med snutte o napp harmoniskt..

• hejsvej

Ja verkligen! Vår son var väldigt känslig för överstimulans de första månaderna av sitt liv, och han är också den nyfikna och livliga typen. Hade det varit mkt att titta på under dagen/mkt oljud eller väsen osv, så var det värre än värst. Han kunde skrika som en galning hela kvällen sedan. Så man får lära sig hur mkt de klarar av innan gränsen är passerad, så att säga Ofta fick vi söva honom med dammsugaren, för den blev han alltid lugn av!

• Maggan81

tack för alla svar! är nu rätt så säker på att han faktiskt blir övertrött. vi ger både droppar o minifom så magen har vi fått ordning på, men några bra rutiner har vi inte fått in än. men då skall jag testa o få han o sova mer även på dagarna, för han kan lätt vara vaken i flera timmar på dagen, och försöka få han att somna på kvällen när han gnäller. skönt att höra att det är fler som har det så, och att det blir bättre med tiden. tack!

• Jess

Overtrotthet har varit orsaken till 99% av alla problem vi haft med vora tre barn. Ny forskning visar att kolik tex er nestan obefintligt, barnen er bara overtrotta.

• lillabebis
    Sannovitch skrev 2009-06-06 23:07:54 följande:
    skriver oxå O JA!!! har en son på 9 veckor, o ja visst kan han bli övertrött, att han skulle vara gnällig för att han inte har sovit eller är extra hungrig stämmer inte alls.. han spottar o spyr så fort mans toppar en flaska imunnen, ögonen går kors o tvvärs o han kommer inte till ro, bökar o stonkar o har sig o sover oroligt precis som en själv när man är över trött så är han o min dotter var de oxå, då märker jag att han är övertrött så visst kan dom de..låter jag han somna mer eller tvingar han till att sova mer på dagarna sover han kanon på nätterna och somnar helt själv i sin säng med snutte o napp harmoniskt..
    så blir min dotter oxå. hon är 9v när hon blir för trött så får hon svårt att äta. hon slår bort flaskan och skriker, sen äter hon någon klunk sen samma visa igen... Jag löste det med att jag gick och matade henne men är noga med att natta henne så fort jag ser att hon börjar bli lite trött( dom första tecknen)
Svar på tråden Hjälp, kan en bebis bli övertrött?