Inlägg från: Hemmaföräldern |Visa alla inlägg
  • Hemmaföräldern

jag är livrädd för dagis!!

Jag tycker att du visar en väldigt sund känsla. Det visar att du knutit an till ditt barn. Om du känner obehag inför dagis (och det finns faktiskt en hel del saker som kan bli bättre där) så varför inte ställa dig i kö till dagmamma eller ansöka om vårdnadsbidrag och stanna hemma liten längre? Se www.hemmaforaldrar.se

Självklart är det naturligt att känna att det är nåt fel att lämna bort ett litet barn. Vi människor har tagit hand om våra barn själva i 160 000 år och det har varit ett framgångsrecept som gjort oss överlägsna andra däggdjur. Se Illustrerad vetenskap. Under en några decennier har vi gjort annorlunda och istället börjat lämna bort barn till dagis. Ett väldigt nytt fenomen sett i ett historiskt perspektiv och som vi ännu inte riktigt utvärderat konsekvenserna av.

• Hemmaföräldern
    FiaiMalmö skrev 2009-06-07 14:05:40 följande:
    Hemmaföräldern: På 1800-talet fanns inga dagis och alla små barn fick vara hemma. Föräldrarna kunde inte stanna hemma hela tiden eftersom de ju måste arbeta (lantbrukare de flesta). Barndödligheten låg på 20 procent då (vilket i för sig har en del att göra med okunskap kring renlighet). Så bara för att något har gjorts väldigt länge betyder det inte att det är en bra idé. Det är faktiskt inte alla som har råd att stanna hemma med barn. Så har det alltid varit och lösningarna har varit olika. Jag föredrar 2009 års lösning framför 1800-talets.
    Jag vet inte vad du gör i en tråd för hemmaföräldrar (föräldrar som valt att stanna hemma länge, inte föräldralediga det är nåt annat) egentligen om du är så emot att ett litet barn ska få vara med en förälder tills det är moget för en separation och att föräldern är mogen för en separation. Det kallas anknytning och är grunden för allt psykiskt välbefinnande. Visst är det tråkigt att barnen dog av dålig hygien på 1800-talet men de dog faktiskt inte av att de hade en fungerande anknytning. Så ditt resonemang haltar kraftigt.

Däremot kan vi se att barn som INTE har en fungerande anknytning kan drabbas av psykisk ohälsa. Något vi ser en kraftig ökning av hos barn och ungdomar i Sverige samtidigt som vi valt att separera barnen allt tidigare allt längre dagar från föräldrarna. Psykisk ohälsa kan bli dödligt, det ser vi i den ständiga ökningen av självmord bland ungdomar.

Så nej, jag föredrar inte 2009 års lösning där föräldrar förväntas lämna barnen på dagis när de är 1 år för att gå ut och arbeta heltid.
  • Hemmaföräldern
    Veladis skrev 2009-06-07 13:30:28 följande:
    Kackerlackor och gråsuggor är några av jordens mest framgångsrika arter och de kan mycket väl tänka sig att äta upp sina ungar...Kontenta: Människans histora präglas av förmåga till samarbete också vad det gäller barnpassning. Kärnfamiljen är en betydligt nyare företeelse än kollektiv barnpassning.
    Kärnfamiljen? Vem har pratat om kärnfamiljen? Här pratar vi om när ett litet barn är moget att separeras från sin familj och det är inte före 3 års ålder enligt experterna. Kollektiv barnpassning som vi har idag där 20 1-åringar kan vara i en grupp, 10 timmar per dag med 2 ½ personal (om inte någon är sjuk och det inte finns en vikarie) på en liten yta, är inte en vanlig företeelse i mänsklighetens historia. Det är bevisligen stressande för barnen som uppmäter förhöjda halter av stresshormonet kortisol i blodet med allt vad det innebär.

Det är så tragiskt att så få föräldrar känner till mer om utvecklingspsykologi, då skulle vi inte ens behöva ha den här debatten.

Sen tror jag att det är en viss skillnad på kackerlackor och människor. Det kanske har gynnat kackerlackorna som art att de äter sina ungar men det skulle knappast gynna människan och det går därför inte att dra några paralleller.
  • Hemmaföräldern
    Veladis skrev 2009-06-17 10:15:58 följande:
    Det är inte vanligt nu heller. Det är t o m direkt ovanligt och därför inte lämpligt som generellt exempel. Jag är utbildad förskollärare (utbildning inkl utvecklingspsykologi och aknytningsteorier) och har även läst ett halvt kulturvetarprogram med bl a etnologi och antropologi. Kollektiv barnpassning i olika former är en vanlig företeelse i människans historia medans uppväxt i kärnfamilj inte är det. Vad jag åsyftar är att människan är skapt för större sociala sammanhang än det som vi idag i den västerländska kulturen definierar som "familjen".
    Kollektiv barnpassning ja, men då har det handlat om människor som levt i ett kollekiv och hjälpts åt med barnen. De har haft en relation till barnet och barnets familj. Idag lämnar vi bort barnen till människor helt utan anknytning till barnet. Läs gärna Gordon Neufeld (den hittar ni nog inte på förskollärarubildningen :)) så förstår du lite mer vad jag pratar om och vilka risker det finns med dagens system. Och visst ska vi människor arbeta för att hitta ett större socialt sammanhang men.... när vi är mogna för det och det är barnet knappast vid 1 års ålder enligt all expertis.
  • Hemmaföräldern

Jag kritisterar inte pedagogerna eller det arbete de gör. Alla gör nog så gott de kan. Men det går inte att blunda för att det finns mycket som kan bli bättre inom förskolan som barngruppernas storlek. Nu omfattas inte förskolebarn av någon arbetsmiljölag eller Lex Sarah (där personalen är skyldig att anmäla brister) och de är därför väldigt utsatta och har svårt att klaga. Därför är det väl bra om någon står på er sida och kämpar för att problemen som finns ska åtgärdas?

www.hemmaforaldrar.se/BOs_arsrapport_2007.htm

www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_331278.svd

• Hemmaföräldern
    Veladis skrev 2009-06-18 21:52:58 följande:
    Sen är jag av den åsikten att man får se till hur barnet fungerar. I ettårsåldern är barnet ofta raka motsatsen till hur det var i den nyss passerade separationsfasen i 8-9-månadersåldern. Vänder sig utåt, mot världen, tar emot det man erbjuder av världen med öppna armar och ett glatt leende. Därför går det också ofta väldigt lätt att skola in ettåringar. De tycker förskolan är ett tivoli och etablerar snabbt kontakt och en relation med de vuxna där. Som sedan byggs på om allt fortgår positivt. Därmed inte sagt att alla ettåringar ska börja förskolan, att det alltid går bra att skola in små barn eller att de ska vara där 6-18 varje dag.
    Jag tror också att det kan gå lätt att få barnet att inse att det är dagis som gäller men jag tolkar inte det som att det är okej för barnet egentligen. Den psykiska ohälsan hos barn bara ökar och det borde göras en undersökning för att se om det finns ett samband mellan den ökningen och tidig separation från föräldrarna. www.politikerbloggen.se/2009/03/09/14158/
  • Hemmaföräldern
    TwistedSister skrev 2009-06-18 23:55:05 följande:
    Jag är också helt livrädd för att lämna min dotter till dagis om något halvår. Det blev en total katastrof när jag lämnade min son till dagis, 24 barn i gruppen, han blev mobbad, han rymde faktiskt 3 år gammal och personalen märkte inte ens att han och ett barn till var borta. De blev anmälda utav de som hittade barnen på spårvagnshållplatsen!Sen hade min son så stora problem med talet (vilket inte då var förskolans fel) så att han fick byta dagis och börja på en resursavdelning med färre barn och underbar personal men nu vet jag att det är inte där min dotter kommer få gå. Nej hon kommer hamna på ett vanligt dagis i en groteskt stor barngrupp, finns inga dagmammor här där jag bor heller. Jag har verkligen ångest i och med det blev så fel med sonens dagis. Men kan ju inte säga upp mig från jobbet och stanna hemma heller, speciellt inte då jag är ensamstående.
    Hur kan det komma sig att det inte finns dagmammor i din kommun? Förskräckligt att du som ensamstående inte ska ha barnomsorg av god kvalitet att tillgå. Jag känner med dig och alla andra föräldrar som inte kan välja, så ska det inte vara. Tycker du ska prata igen med din kommun och förklara hur det gick för din son och att du inte vill se det upprepas. De får helt enkelt fixa något till dig som du är nöjd med, det har du rätt att kräva!
Svar på tråden jag är livrädd för dagis!!