Det måste ju finnas en synonym!!!???
Det står still i min skalle! Finns det nån synonym till naiv?? Jag tycker naiv klingar så negativt, men det är ju även lite positivt att va naiv(lite lagom iaf )
Nån som har en ordlista??
Det står still i min skalle! Finns det nån synonym till naiv?? Jag tycker naiv klingar så negativt, men det är ju även lite positivt att va naiv(lite lagom iaf )
Nån som har en ordlista??
Blåögd?
Oskuldsfull
Blåögd klingar neg. i mina öron oxå ju..... Eller har jag hakat upp mig???
Har ett ordspel i datorn där dom tycker att naiv och barnslig betyder ungefär
samma sak.
Tycker själv att det låter lite konstigt...
bomull - Tycker jag oxå låter konstigt. För mig är naivt, att man tror gott om folk, eller tror att nåt är lättare än vad det är...
Godtrogen kanske?
Kanske skulle förklara mig också... Ordet naiv kommer ifrån latinets "nativus" som betyder naturlig eller medfödd. Om man är naiv är man alltså (i något avseende) så som man var när man föddes, alltså oskuldsfull.
Dino 78 - Det låter ju bättre än naiv!
Rusty - Tack för förklaringen, den behövde jag Tyckte inte oskulsfull var riktigt samma sak, men det finns ju en bra förklaring till det mesta!
godtrogen, troskyldig?
naiv - barnslig, godtrogen, troskyldig, blåögd, aningslös, omogen; enfaldig, lättlurad, lättrogen, dum, korkad; okonstlad, okomplicerad, naturlig, primitiv
från synonymer.se
ReRant - Tack för den!
Får bli godtrogen som synonym i min egen ordlista! låter minst negativt!
malin1979:
Okej, jag vet att tråden är lite gammal nu, men vill ändå komma in och tycka lite!
I mina öron är "godtrogen" mer negativt än "naiv". Godtrogen ligger nämligen i min uppfattningsvärld mer nära lättlurad - nästan sådär så man inte _vill_ se sanningen för att den är obekväm. Naiv tycker jag mer visserligen inkluderar att man är lite godtrogen, men innehåller mer än det - att man är idealist och så vidare för att man inte har hunnit bli bitter och cynisk än. Närmare "oskuldsfull" som Rusty föreslog.
Så, det var bara hur jag uppfattar de två orden.
barnsligt!
Sara? =) typisk naiv!
Enligt ett ordkunskaptest jag gjorde i högstadiet eller gymnasiet var naiv och barnslig synonymer. Sedan kan man ju orda om huruvida det är korrekt, men ord och ords betydelser har och kommer alltid att växla så det som kändes naturligt för ett sekel sedan behöver ju inte vara det nu.