Min son, 4,5 år, fick i början av året klåda och blev röd och irriterad vid ändtarmsöppningen. I början smorde vi med inotyolsalva men det hjälpte inte. BVC trodde det var svamp och vi fick en svampsalva utskriven. Vi höll på med den i flera veckor. Vissa dagar var det bättre, andra sämre.
När det gått nästan två månader började jag misströsta eftersom BVC inte tog tag i det. Kollade runt på FL bland inläggen och hittade en tråd om något som heter "stjärtfluss". Googlade fram en artikel från Icakuriren där en läkare berättade att det är ett relativt nytt begrepp inom sjukvården och att det är ett samlingsnamn för olika "flussar" i underlivet som är samma som halsfluss men det sätter sig i underlivet på barn, både runt ändtarmsöppningen och på flickors blygdläppar. Det stod att det ofta felbehandlades som svamp. Vår BVC-sköterska hade ingen aning om detta men jag bad henne ta ett prov (samma som för halsfluss) och jodå, det var det han hade. Han fick antibiotika men det har inte hjälpt så mycket. Kanke har det blivit svamp i det också.
Kanske kan det vara det? Hoppas din lilla tjej blir bra, vad det än är!