• Pensée

Min dotter har klåda i underlivet

Min dotter på 5,5 år har de senast dagarna klagat på att det kliar i underlivet. Jag har tittat på henne och kan se att hon är lite röd och har ett par små små utslag. Kan så små tjejer få svamp?? Tycker dessutom att jag ser lite grann av flytning i hennes trosor. Är det någon som haft samma problem? Ska kolla med BVC på måndag.

• Svar på tråden Min dotter har klåda i underlivet
  • Girlinthecity

Ja, man kan få svamp oavsett ålder.

• lövet2

Det är vanligt med sådana problem hos småtjejer. De brukar rekommendera att man smörjer med filmjölk eller youghurt. Om inte det hjälper, så kolla upp så det inte är någon UVI eller så ...

Surprise - you´re not dead!
  • Hejpådig

min dotter 2 år fick svamp för inte så länge sedan, hade en otrolig klåda, blygdläpparna riktigt krullade ihop sig, hon satt upp i sömnen o grät o gned sig mot lakanet...vi fick en salva mot det, inte pevaryl utan en annan bättre...

kontakta sjukvården annars, det är ju långt till måndag om det kliar så, själv står man ju inte ut 5 min...

• Svartfot

Vår dotter klagade nästan varje dag på hur det sved och gjorde ont.
    Hon var jätteröd och hade också små utslag tillslut.

Vi hade provat med Idomin, Inotyol mm, men inget hjälpte.

För 3 månader sedan testade vi Silon (receptfritt) och efter det har hon nog bara haft besvär 1 gång.
    Det var Zinket i Silon som skulle vara bra enl. BVC

ღMalte ღWilmaღ
  • wajlet

Min son, 4,5 år, fick i början av året klåda och blev röd och irriterad vid ändtarmsöppningen. I början smorde vi med inotyolsalva men det hjälpte inte. BVC trodde det var svamp och vi fick en svampsalva utskriven. Vi höll på med den i flera veckor. Vissa dagar var det bättre, andra sämre.

När det gått nästan två månader började jag misströsta eftersom BVC inte tog tag i det. Kollade runt på FL bland inläggen och hittade en tråd om något som heter "stjärtfluss". Googlade fram en artikel från Icakuriren där en läkare berättade att det är ett relativt nytt begrepp inom sjukvården och att det är ett samlingsnamn för olika "flussar" i underlivet som är samma som halsfluss men det sätter sig i underlivet på barn, både runt ändtarmsöppningen och på flickors blygdläppar. Det stod att det ofta felbehandlades som svamp. Vår BVC-sköterska hade ingen aning om detta men jag bad henne ta ett prov (samma som för halsfluss) och jodå, det var det han hade. Han fick antibiotika men det har inte hjälpt så mycket. Kanke har det blivit svamp i det också.

Kanske kan det vara det? Hoppas din lilla tjej blir bra, vad det än är!

• drakvinge

Köp inotyol på Apoteket, världens bästa salva!
    Hjälpte mot blöjeksem på min flicka, även om vi fick smörja med Cortimyk också eftersom det blev svampinfektion.
    Nu så fort hon verkar röd så smörjer vi med Inotyol och det röda försvinner direkt.

• Shagwell

Bepanten använder vi med gott resultat NÄR det handlar om sveda/rodnad.
    Blåsorna du nämner kan ju vara en följd av klådan och hennes kliande, blåsorna är ju till för att skydda huden mot den ökade friktionen.
    Klart som sjutton att det inte är skönt att kissa när man har blåsor, är irriterad vid kissen men kolla UVI för säkerhets skull också. Urinvägsinfektion alltså.
    Prova Bepanten mot rodnad/klådan, hjälper efter en natt! Och gör det inte det, ta kontakt med sjukvårdupplysningen eller sök info på deras hemsida. Mycket bra!
    Att själv behandla som att det vore svamp utan att veta är inte bra. Att bli resistent mot svampmedel är inge hit.

kram

Svar på tråden Min dotter har klåda i underlivet