• MissGoodie

(oäkta) smyckes rengöring?

Jag har ett gäng armband, halsband och örhängen som har legat i en trälåda ett bra tag. Jag har inte använt dem på ett tag, men börjar nu bli lite sugen på att börja använda dem igen.
    Problemet är att vissa av dem, speciellt några armband, luktar lite lustigt. Metalliskt, liksom...
    Inget i den lådan är äkta, utan det mesta är från typ Glitter/Gina Tricot/H&M och sånt där...

Finns det nåt sätt att rengöra såna slags smycken?

• Svar på tråden (oäkta) smyckes rengöring?
  • MissGoodie

Tandkräm? Spännande... Men vissa smycken man köper "bleknar" ju. Eller, inte bleknar, men om man köper ett guldfärgat armband och använder det ofta (eller, ähum, låter det ligga i en låda för länge) så ser det avskavt ut, nästan ut som silver... Man riskerar inte att ta bort ALL guldfärg genom att använda tandkräm då?

• Snoriz

ja tandkräm brukar fungera. Både till äkta och oäkta :)
    men det som är "bleknat" är beläggningen som tunnats ut/skavts bort så det går inte göra så mycket åt det tyvärr...
    Ett tips är att när man köper ngt nytt typ oäkta armband så tvättar man det med tandkräm, sen målar man det med genomskinligt nagellack. det beror ju lite på hur smycket ser ut. Är det en kedja går det inte alltid. men "halbandshängen" o sånt brunkar ju fungera bra. För då skavs inte färgen så lätt... sen kan man lackera lite då och då beroende på hur ofta man använder den...
    det viktigaste med oäkta är att det inte ska komma i kontakt med vatten och fukt allt för ofta, det är då ytskiktet löses upp o skavs lättare bort ... :S

• Snoriz

Gör så! Glömde säga att måla Ett lager med lack. inte mycket målning samtidigt för lacket kan också lösa upp beläggningen om det blir för mycket :P *har testat allt* hihi

• MissGoodie

Ojdå, det var bra att du sa det, annars hade jag nog kört på hellre för mycket än för lite ;)
    Tack igen :)

Svar på tråden (oäkta) smyckes rengöring?