• Saga09

Domningar i händerna

Vecka 26 nu och jag har märkt att jag vaknar flera gånger varje natt av att båda mina händer somnat.
    Jag har även problem med domningar i pekfiner,långfinger och ringfinger på höger hand även på dagarna.

Någon som känner igen detta och vad kan man ev göra för att det ska sluta?

• Svar på tråden Domningar i händerna
  • Atamon

Jag har likadant som du och det är troligen karpateltunnelsyndrom.
    För mig domnar det i båda händerna på dagarna också (tumme, pekfinger,långfinger och ringfinger) samt att ringfingrarna fastnar i nerböjt läge.
    Jag har köpt handledsstöd för karpateltunnelsyndrom på Apoteket (ca 150:-/st) som jag har på nätterna, det hjälper lite grann, jag använder dom på dagarna också om jag har möjlighet.
    Men det är obehagligt att inte ha känsel och ha så dåligt kraft i händerna och ont gör det ju! Min sambo brukar få massera mina händer på morgonen, känns som om domningarna lättar lite då. En jobbarkompis hade likadant, hon fick låna TENS apparat på slutet av graviditeten för att lindra sin smärtor och det finns även de som har fått operera sin händer. Ta upp det hela med BM för det är inte ovanligt att gravida får detta.

Karpateltunnelsyndrom
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&PreView=

• zingoalla

har precis likadant.Har via bm fått kontakt med en arbetsterapet som jag fick stödskenor av att ha på nätterna det hjälper lite.Men har fortfarande stora problem med höger hand.At vill att jag ska opereras men bm tycker jag ska vänta så får se vad läkare säger.

Kontakta Bm eller arbetsterapeut fortast möjligt då det inte är bra att gå med essa besvär.
    Undvik värme o varmvatten då händerna svullnar mera av detta.

• remesborg

jag har precis samma problem som er. men jag ´är i vecka 15... kan de vara så fast jag inte gått lika länge?

• SoLiVi

Jag fick karpaltunnelsyndrom med sonen, 2005. Var i vecka 35, tror jag, när jag fick remiss till handkirurgen för att jag tappat nästan all känsel i fingrarna på vänster hand. Var värre på vissa fingrar, kommer inte ihåg vilka.

Eftersom jag bara var i vecka 35 så blev jag opererad. Går man allt för länge med trycket så skadas nerven. Och det enda botemedlet är ju att föda sa att man börjar tappa allt vatten man lagt på sig... eller operera. Eftersom det bara var vecka 35 så opererades jag.

Det var helt okej. Enkel operation där dom stasar armen och lägger lokalbedövning. Sedan skär dom ett snitt från handflatan ner mot handleden och frilägger nerven från trycket. Tror det är en sena dom snittar för att släppa på tycket.

Dom väljer oftast bara att operera den hand som är värst.. speciellt om du är ganska nära förlossning. Man måste ju ha gipsskena i 2 veckor. Inte så kul att ha båda armarna i gips om man skulle föda tidigt.

Hoppas det löser sig för dig!

• SoLiVi

Glömde säga att mitt problem började med att jag vaknade flera gånger per natt av att armar och händer somnat. OTROLIGT störande! Sedan kom stickningarna i fingrarna på dagarna för att sedan övergå i domningar dygnet runt. Fick ju börja med att prova handledsskenorna. Men de fungerade bara på min högra hand. Den vart inte lika illa.

• 2 ska bli 3 är nu 4

Karpaltunnelsyndrom...
    Hade samma förra grav från typ V32 eller nått. Fick genom BM kontakt med nån sjukgymnast som byggde skenor till mig. hade dom när jag sov. hjälpte väl lite iaf. Hade bara problem när jag skrev, läste och sov. hade aldrig speciellt ont. dom somnade bara.. Det släppte typ direkt när dottern va född..
    Värsta är att jag nu redan i V18 börjat vakna med sovande händer...

• Atamon
    remesborg skrev 2009-06-09 02:02:21 följande:
    jag har precis samma problem som er. men jag ´är i vecka 15... kan de vara så fast jag inte gått lika länge?
    Visst kan det vara så, det var någonstans runt vecka 15 som det började för mig också (är inne i vecka 25 nu)
  • Saga09

Tack för all input

Jag har problem med min högra hand som pirrar dagtid och gör att arbeta framför en dator är lite ansträngande men det går ju så länge som det inte gör ont..

Tycker mest det är irriterande att vakna flera gånger om natten pga detta

Svar på tråden Domningar i händerna