• Jolliver

Använda gammal spjälsäng?

Vi har fått en 16 år gammal spjälsäng och funderar lite över om vi ska ha den eller köpa en ny. Har kollat vad konsumentverket rekommenderar för mått mellan spjälorna nu och det är 45-65mm max. Mätte lite snabbt på vår och det är nog 65-67mm. Sen är den mindre i bäddmått överlag om jag jämför med IKEA:s idag, som är 60*120. Vår är 55*112. Sängen är gjord av IKEA men som sagt 16 år gammal.

Hur hade ni gjort, är den säker nog?

**BF 3 september 2009**
  • Svar på tråden Använda gammal spjälsäng?
  • frökenanna

Med spjälskydd och ny madrass funkar den säkert bra!

• snarret

Vi har en 27 år gammal IKEAsäng, som sambon hade som bebis.
    Köpte en madrass på ikea och slaktade den lite, så den skulle passa vår säng, och med själskydd känns det inte alls osäkert.

• Nimosa

Vi använder samma säng som maken och hans bröder hade när de var små (och hans äldsta bror fyllde 40 i år...), den är skavd och sned och jättecharmig, och med spjälskydd så har den funkat helt perfekt till vår tvååring och nu står den bäddad för lillasyster/lillebror...

• Modin

Jag har en jätte gamal.. Tror ja hade den när ja va liten.. ja är 21.. Men den har gåt ti arv tror ja så den är gamal men den håller..

• fröken argbigga

Vår spjälsäng är typ 35år och nu när jag kollade så är det 8cm mellen spjälorna på den. Min mamma kommer ha en annan spjälsäng(IKEA) hos sig som är 30 år. Vi kommer att använda båda utan att vara oroliga.
    Som sagt, köp ett bra spjälskydd till och måttbeställ en skumgummimadrass eller skär till en ny.

• 2 små prinsessor

Vi har en IKEA-spjälsäng som jag legat i, född -86. Båda barnen har använt den. Köpte en ny madrass på IKEA till den -05, och den passar perfekt... Har de bytt mått efter -05 kanske? Vi har ett högt spjälskydd från rätt start, så det är ombonat och mysigt i den. Funkar perfekt

• FrökenR

Jag har en 29 år gammal IKEA-säng. Precis som din har den lite större mått mellan spjälorna och är lite smalare. Den funkar utmärkt. Det har aldrig funnits en chans att vår son skulle kunna fastna med huvudet mellan spjälorna. Vi köpte en IKEA-madrass och skar av 5 cm på ena sidan för att få den att passa.

Svar på tråden Använda gammal spjälsäng?