• mimmi 1

svartfläcksjuka på ros, vad göra?

Har tre st. buskrosor "Nevada" (bor i norrland, zon 5-6) som jag köpte förra sommaren. de var friska och blommade tills frosten kom...

För några veckor sedan klippte jag dem, och de har vuxit som små bollar, och de har redan knopp... MEN, en av dem har svarta prickar på bladen.. är det svartfläcksjuka?? varför drabbas de?? och vad kan man göra för att rosen ska må bra?
    jag har idag gett dem rosgödning, så dem biten är ordnad!

• Svar på tråden svartfläcksjuka på ros, vad göra?
  • Champis

Det är svårt att med säkerhet säga vad din ros fått utan att se den verkligheten eller på bild. Svartfläck brukar komma på hösten men inget är omöjligt. Läs gärna denna länk om svampsjukdommar på rosor. Det finns blandningar man kan bland till slälv och spruta med. Sök på internet och se vad du kan hitta. Börja behandla NU. Det är svårt att helt bli fri från angrepp när det kommit men det går att hålla i det i schack.

• VIXIE

Har för mig att jag fått ett recept på mineral olja och bakpulver som man ska spruta rosorna med,det ska tydligen funka.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • mimmi 1

tack för era tips. har även hört att atamon är bra mot bladmögel och svamp...
    Jag tycker ju också att det är rätt konstigt att det här kommer nu, när sommaren knappt har börjat, så jag får väl ut och behandla bladen...

• Champis

Var tvungen att slå upp rosen i min rosbibel, rosor för nordiska trädgårdar, volm 1. Massor med lovord får rosen. Oerhört blomvillig, översollad med blommar. Remonterar. Tyvärr står även att den kan drabbas kraftigt av svatfläcksjuka vilket av mina erfarenheter betyder att du nog får räkna med att behandla mot svartfläck en hel del. Antagligen hade din planta redan med sig sjukdommen från producenten. Ja, det är inte vanligt med svartfläck redan nu men jag tycker vädret har varit ovanli9gt extremt i år vilket rosor inte gillar.

• mimmi 1
    Champis skrev 2009-06-13 15:02:58 följande:
    Var tvungen att slå upp rosen i min rosbibel, rosor för nordiska trädgårdar, volm 1. Massor med lovord får rosen. Oerhört blomvillig, översollad med blommar. Remonterar. Tyvärr står även att den kan drabbas kraftigt av svatfläcksjuka vilket av mina erfarenheter betyder att du nog får räkna med att behandla mot svartfläck en hel del. Antagligen hade din planta redan med sig sjukdommen från producenten. Ja, det är inte vanligt med svartfläck redan nu men jag tycker vädret har varit ovanli9gt extremt i år vilket rosor inte gillar.
    vad står det i din rosbibel, att man ska göra mot detta??
  • Champis

I första hand rekommenderas friska rosor som planteras på rätt ställe, rätt jord och med rätt gödsling. Har man en ros som angrips kan man prova olika behandlingar. Finns en hel del att välja på. Är inte enkelt att förkorta ett helt kapitel på några rader. Jag skulle antingen låna boken på bibliotek. Odling och skötsel (Rosor för Nordiska trädgårdar) Lars-Åke Gustavsson.

Hur är växtplatsen? Är det instängt med en vägg eller mycket växter runt omkring. I så fall är det gynnsamt att låta rosen få mer utrymme så att luften cirkulerar bättre.

Annars är det bara att hoppas på torr väderlek. Fukt gynnar alla typer av svampsjukdommar.

Hur ser det ut med knoppar?? Det brukar vara en bra markör att rosen mår OK om den har gott om knoppar.

• mimmi 1

ja, den har knoppar... nu klippte jag ner dom, (har tre st.) i våras, och dom växte snabbt till sej, har flera knoppar vardera, men bladen ser som sagt inte så fina ut nu... dom växer på tre olika platser, en växer ensamt, i en egen liten plantering nära en mur, men ändå inte instängt, de andra två växer i en stor fristående rabatt ute på tomten. jag har sprejat dom nu med en blandning av atamon och vatten, ett tips jag skrev upp sedan förra sommaren, atamon är bra mot svamp och bladmögel.... så får jag se vad som händer. det är ju möjligt att, som du säger, den här sjukan följde med rosorna från blomsterlandet, där jag köpte dem förra sommaren. jag ska göra vad jag kan i sommar, men ser dom ut att fortsätta med denna "svartsjuka" så tror jag nog att jag helt enkelt tar bort dom. synd i så fall, för dom är ju så otroligt blomrika, och vackra.....sista rosen slog ut i början av oktober förra året!!!! helt otroligt, eftersom jag bor utanför Umeå... zon 5-6....

• Champis

Jag skulle avvakta åtminstonne ett år till. Det kan ha varit något i väderleken denna vår son förvärrade angreppet. Tyvärr är svartfläcksjuka vanligt på rosor och håller det sig till några få prickar tycker inte jag det är någon fara. Det är en långblommande sort som verkligen trivs i din Zon så jag skulle försöka lite till. Kommer du fram till att du vill ha en ros utan svartfläck så googla på "friska rosor" och se vad du hittar. Finns många fina buskrosor även om dina kan vara friska och fina nästa år.

• mimmi 1

atamonbesprutningen har gett resultat de ser mycket finare ut nu, och är helt översållade med blommor.... *glad*

• Champis

Vad kul Mimmi! Fortsätt gärna hela säsongen. Vid fuktigt väder, speciellt på hösten tar gen

• mimmi 1

ja, det ska jag göra... nu har dom kommit med massor av friska gröna grenar och blad, och massor av knoppar men jag ska kolla dom noga, och spruta dom vid minsta tecken på sjuka....

Svar på tråden svartfläcksjuka på ros, vad göra?