• Anonym

Skaffa barn trots dålig ekonomi

Jag har läst en del trådar här på FL och även så har jag människor omkring mig som skaffar barn, trots att de har dålig ekonomi. Det jag inte riktigt kan förstå är varför man skaffar barn om man lever precis på gränsen varje månad.

Trodde man att bara för att man skaffar barn så löser sig allt? Fin tanke men så är det dags att vakna upp och titta sig omkring och se hur vårat samhälle ser ut!

• Svar på tråden Skaffa barn trots dålig ekonomi
  • Carola Carro

De är väl upp till var och en om de vill skaffa sig barn...

• Anonym

Men om ekonomin inte räcker till för ett barn, kan inte jag förstå varför man skaffar. Att försöka göra sin situation bättre innan tycker jag är det bästa.

• Anonym (hm)

Alltså jag förstår dom som det hänt av olycksfall men förstår inte dom som planerar det för att de ska ha mera pengar...
    Tycker faktiskt det blir lite sorligt
    Men som sagt det är ju upp till var och en hur dom vill göra.
    Jag vill ha det bästa för mitt barn och då betyder det en god ekonomisk buffert och en god föräldrapeng...

• Carola Carro
    Anonym skrev 2009-06-07 21:10:32 följande:
    Men om ekonomin inte räcker till för ett barn, kan inte jag förstå varför man skaffar. Att försöka göra sin situation bättre innan tycker jag är det bästa.
    Jag hade hoppat av skolan fick 3000kr/månaden av FK.. inte mycke att leva på sambon hade jobb och pengar inget han delade med sig av.. tror du ja ångrar min son?? Nej!!
  • Carola Carro

Anonym (hm) skrev 2009-06-07 21:13:53 följande:

Alltså jag förstår dom som det hänt av olycksfall men förstår inte dom som planerar det för att de ska ha mera pengar... Tycker faktiskt det blir lite sorligt Men som sagt det är ju upp till var och en hur dom vill göra. Jag vill ha det bästa för mitt barn och då betyder det en god ekonomisk buffert och en god föräldrapeng...
    här var det oplanerat men ändå väldigt välkomnande
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2009-06-07 21:10:32 följande:
    Hur mycket pengar behöver man ha får att ha råd med ett barn?
  • Anonym

Jag ångrar själv att jag inte skaffade barn tidigare utan väntade på att det skulle ordna sig med inkomsterna. I efterhand känns det idiotiskt att jag pausade mitt liv för ekonomins skull. Det hade löst sig, det är jag säker på!
    (Har ett barn idag och rätt bra ekonomi)

• MetalJosse

Men komigen, pengar är inte allt. Det finns ALLTID något sätt att klara sig på.

• Anonym (hm)

Carola Carro skrev 2009-06-07 21:15:25 följande:

Anonym (hm) skrev 2009-06-07 21:13:53 följande:här var det oplanerat men ändå väldigt välkomnande
    Samma här Å men då har man ju oftast 8 månader eller så att försöka att spara ihop en buffert som kan fungera. Och helst har man ju jobb sen innan.
    Tänker mera på dom som skaffar barn efter barn för att leva på föräldrapenning...

Känns skönt att veta att jag inte behöver leva på minimum nu under detta året och inte heller i fortsättningen. Och jag är endå ensamstående å kommer klara mej galant i fortsättningen. Å studera extra under detta året som man är ledig.
    Det är en trygghet och frihet i att inte behöva oroa sej om pengar eller stressa för att man har slut på pengar 5 dagar innan barnbidrag, tycker iallfall jag
  • elinos

Det är ju oliak vad man anser vara bra ekonomi och hur mycket utgifter och ru ekonomisk man är också. Inkomsten person B har kanske räcker gott och väl för den men hade person A haft den inkomsten hade person A aldrig fått det att räcka till. Vissa kan leva på 3000 i månaden och vissa får det inte att gå ihop med 13 000.

• Anonym (trött)

Ja det är samma människor som säger "Det viktigaste är kärlek. Bara man kan ge sina barn kärlek".

Fattar inte varför det alltid verkar handla om kärlek eller pengar. Ett barns grundläggande behov är tak över huvudet, mat, kläder samt kärlek och närhet. De tre första kostar faktiskt pengar (okej inte bröstmjölk men det kan de ju inte bara leva på i evighet) hur man än vrider och vänder på det.

Kan fortfarande inte förstå - efter flertalet trådar på FL - hur man kan planera för att öka sina kostnader här i livet om man inte ens kan försörja sig själv...

Anonym skrev 2009-06-07 21:02:25 följande:
    Jag har läst en del trådar här på FL och även så har jag människor omkring mig som skaffar barn, trots att de har dålig ekonomi. Det jag inte riktigt kan förstå är varför man skaffar barn om man lever precis på gränsen varje månad. Trodde man att bara för att man skaffar barn så löser sig allt? Fin tanke men så är det dags att vakna upp och titta sig omkring och se hur vårat samhälle ser ut!
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2009-06-07 21:25:56 följande:
    Hur mycket pengar behöver man ha får att ha råd med ett barn?
    Jag anser att man behöver så pass mycket att när föräldrarnas utgifter är betalda, ska det fortfarande finnas pengar över till barnet.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2009-06-08 07:39:01 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-06-07 21:25:56 följande: Jag anser att man behöver så pass mycket att när föräldrarnas utgifter är betalda, ska det fortfarande finnas pengar över till barnet.
    Åhh vad bra, då har vi inte för lite. Frågan är om det finns nån som har så lite att det inte finns pengar till barnet. Finns det nån familj där barnet svälter och går naken för att det inte finns pengar.
  • Anonym

Nej, det tror jag inte, men det finns familjer där föräldrarna inte har råd att köpa det mest nödvändiga som barnen behöver, utan måste då låna av kompisar och av familjen. Borde man inte ha tänkt på det innan man skaffade barn.

• Takex

Jag tror det TS syftar på är att det är inte kul att hela tiden leva på linjen. Att oroa sig. Att behöva tänka på pengar. Att sedan behöva neka sina barn det och det. Inte just det att man ska sitta och ha pengar utan skuldkänslorna och stressen som lätt kryper fram när man inte har pengar.

Klart inga av barnen är oönskade eller att en mamma ångrar sitt barn för att de haft det knapert men tror nog att många känt att kunde dom fått samma bebis, men kanske bara en snudd senare hade dom tagit det erbjudandet, bara så att dom skulle kunna leva mer stress och orolöst.

• Jeda

Varför vågar inte ts ta upp detta utan att vara anonym?

Varför är pengar så viktigt?
    Klart att man ska ha så man klarar sig + barnet. Jag har tre och lever på gränsen till existensminimum. Visst det blir inte utandsresor, men annars så har vi så vi klarar oss med mat, kläder och boende.
    Och sen finns det siffror på att varje barn kostar runt miljonen fram tills de fyller 18, så på det sättet med tre barn hemma är jag miljonär :D

Hellre ung mamma med mindre pengar än 40+ och har "gjort karriär" och har massor av pengar när barnen ska bli till.
    Man kan köpa barns kärlek med saker, men inte i längden. De behöver närhet och kärlek för att överleva.

• Anonym

Det är precis så jag menar. För jag skulle aldrig kunna leva med den stress och oro, att inte veta om pengarna ska räcka månaden ut. Har man det redan knapert innan bebisen kommer, blir ju inte situationen bättre, utan snarare sämre.

• Anonym

Vi har relativt dålig ekonomi,. och 2 bvarn. ekonomin har sett ut så här i 5 år... vår älsta är 4 år. vi klarar oss. det är tufft. men vi har så mkt att kämpa för. vi har våra barn. dom har allt dom behöver. Får alla mål dom behöver om dagen, rena och hela kläder.

barna för att man har dålig ekonomi betyder det inte att man inte kan ge barn ett bra liv!!!

Svar på tråden Skaffa barn trots dålig ekonomi