• mammasgullar

ni med kopparspiral, SE HIT!

Hur har ni som satt in kopparspiral reagerat?
    En fråga till er som haft en kopparspiral i 6mån o längre.

T ex:
    mens ?
    Har ni fått mer mens, mer mensvärk och lik?

sexlust?
    Har ni fått mer/mindre/lika sexlust som innan?

skydd?
    känner ni att det ger ett bra skydd, eller är ni inte nöjda?

nöjd/inte nöjd?
    Är ni nöjda med erat val av kopparspiral?

kroppen?
    Har kroppen reagerat något särskillt?

Jag har just nu hormonspiral, men tror dessa hormoner leker för mycket med mitt humör, så funderar på att byta men är lite orolig med alla dessa bi-effekter.

• Svar på tråden ni med kopparspiral, SE HIT!
  • Cindra

Jag är 100% nöjd med min kopparspiral och inga av de farhågor du skrev om har jag upplevt.
    Det enda negativa är att det gjorde så DJÄVULSKT ont att sätta in den, men det berodde väl mer på mig än just på spiralen... Du har ju redan spiral och vet hur det funkat för dig att sätta in den.

• Cornellia

Jag är oxå super nöjd. tyckte inte att det gjorde ont att sätta in den, och har inte haft några biverkningar alls, mer än att jag i början blödde lite mer vid mens, nu förtiden blöder jag dock mindre än innan.
    Eftersom jag inte blivit gravid så måste jag säga att den gett ett ypperligt skydd.

• destino

jag tyckte att jag blöde mindre och det kom regelbundet, innan var det oregelbundet, fast jag blev gravid ändå,
    nu vågar jag inte ha den igen;(

• Knastroll82

Min mens är som innan, har alltid blödit mycket. Har inte fått mer mensvärk. Samma med sexlusten, den är oförändrad.
    Jag är nöjd med min kopparspiral.
    Det tog dock ett tag innan kroppen vande sig så jag hade en del blödningar i ett par veckor. Det är väl det enda negativa jag har att säga.
    På mig gjorde det inte alls ont att sätta i den, ilade bara lite och sen mensvärk ett par dagar efter.

• lennartsdotter

Min mens har förändrats något. Jag blödde rikligt innan (rikliga blödningar i 6 dagar), nu störtblöder jag i 2 dagar och småblöder 3-4 dagar så sammantaget är mensen bättre med spiral än utan. Mensvärk besväras jag inte av så länge jag inte käkar p-piller, konstigt nog.

Min sexlust är på topp.

Skyddet har varit precis som önskat. Har haft k-spiral i 3-4 år, med uppehåll för planerad graviditet så nu är jag inne på min andra k-spiral.

Jag är fullständigt nöjd med mitt val.

Min kropp mår jättebra.

• Anonym (weeeoh)

mens ?
    Mycket mer, har även mer ont, längre blödningar, ja det är skit faktiskt men med ibumetin och cyklo-f (minskar blödningen) så går det.

sexlust?
    Sex, efter 8 år tillsammans kan jag säga att sexet aldrig varit bättre!!!! Kopparspiralen har öppnat upp en ny värld känns det som och vi känner oss härligt nyförälskade, sexet är hett hett hett och mest hela tiden ;)

Har haft kondom i nästan 5 år, innan dess p-piller och minipiller och ingenting funkar för min kropp. Jag har haft svår vestibulit, men är i dagsläget i princip frisk. Efter 5 år med kondom utvecklade jag en allergi så starta dagis, sätta in kopparspiral eller sterilisering verkade vara mina enda alternativ.

skydd?
    Har haft den i 7 mån nu o ingen bebis, känns tryggt.

nöjd/inte nöjd?
    EXTREMT NÖJD för den frihet spiralen erbjuder mig. Jag känner inte av den alls och gillar att mitt humör inte påverkas, inte heller mina känsliga slemhinnor.
    Surar dock över att mensen är lägre och jävligare (var skitjobbig innan åxå)

kroppen?
    min kropp har inte reagerat mer än ökad mens/mensvärk samt obehag vid insättningen, men de gick över direkt. Min kille har dock stuckit sig på trådarna 2 ggr, men med tanke på att vårat sexliv blivit 100 ggr bättre så är det smällar han får ta ;) Händer det igen kanske jag ber gyn korta trådarna.

• nilla 1972

Funkar kanonbra för mig, inga hormoner som spökar i kroppen, lite mer ont första mensen när den var ny sen har jag inte haft några problem mensen kommer som den ska.
    Har för många år sedan haft ett X (=utomkvedshavande) försökte med annat efteråt men när inte ens minipiller funkade så övervägde jag spiral igen.

• DevilsDaughter

Jag får liite mer mens med kopparspiralen och blöder ibland i någon extra dag. Jag har i princip aldrig haft mensvärk och har det inte nu heller. Känner bara av något vid enstaka tillfälle, men då är det nästan obefintligt. Sexlusten är som innan. Min kropp har inte reagerat något särskilt och jag är helnöjd.

• Anonym (kvinna 27)

Hej hej, jag har haft kopparspiral nu i tre år och för mig har det varit det asolut bästa preventivmedlet.

mens ?
    : Det första året blödde jag mer, hade lite värre mensvärk och ganska mycket mellanblödningar. Sen så jämnade det ut sig och nu upplever jag ingen skillnad mot att inte ha någon spiral. Någon mellanblödning någon gång ibland men annars helt normal mens.

sexlust?
    : Jämfört med p-piller (som jag är överkänslig mot) så har man ju mer sexlust eftersom kroppen inte blir "förstörd " av en massa hormoner.
    Så en naturlig sexlust finns där när kroppen får fungera som den ska.

skydd?
    :Jag känner att för mig är det ett jättebra skydd eftersom jag inte tål hormoner och det kan bli ganska långtråkigt i längden (o dyrt) när man är i ett fast förhållande att använda kondom.
    Vet dock att det finns kvinnor som blivit gravida trots spiral eller att spiralen har ramlat ut när dom inte märkt det.
    En kopparspiral har ju bara ca 95% säkerhet jämfört med p-pillrens 97% och kondomens 99%.

nöjd/inte nöjd?
    : Som sagt för mig är det det bästa alternativet. Jag är jättenöjd.

kroppen?
    : Förrutom en del mellanblödningar i början (och ibland när jag är jättestressad)
    så fungerar kroppen precis som om jag inte hade något skydd alls.

• nettan75

Helnöjd var jag!! Gjorde inte ont att sätta in, lika små blödningar som innan ja allt var som vanligt förutom att man inte riskerade bli gravid..

Ville inte ha hormonspiral så länge jag ammade...

• Anonym (Anna)

fick min spiral insatt för 3 veckor sedan, o jag har gått ner 3 kilo!
    min enorma matlust har lagt av o ja springer inte och småäter längre!

sexlusten börjar komma tillbaka, o man blir mer "blöt" om ja säger så ;)

första mensvärken ska vi ju inte ens tala om, ja hade så ont så ja spydde!
    hoppas det ger sej!

känns som om det ger ett bra skydd, känns bättre än mini piller faktiskt.

• Anonym (Anna)

har inte haft min så länge som sagt, men märker iaf vilken förbättring det blev:D

• Shadilly

Jag fick lite rubbningar i cykeln (plötsligt förkortades den med en vecka) i tre månader ungefär, men nu är det tillbaka på samma igen. Det var väl chocken antar jag

Mensvärken blev mer de första två mensperioderna, men nu är den i stort samma. Jag blöder väl en aning mer, men inte mycket.

Det är ingenting mot alla vidriga biverkningar jag fick av hormonerna

Fejkad orgasm är sexuell mened!
  • Anonym (weeeoh)

Anonym (Anna) skrev 2009-06-08 13:48:41 följande:

fick min spiral insatt för 3 veckor sedan, o jag har gått ner 3 kilo! min enorma matlust har lagt av o ja springer inte och småäter längre! sexlusten börjar komma tillbaka, o man blir mer "blöt" om ja säger så ;) första mensvärken ska vi ju inte ens tala om, ja hade så ont så ja spydde! hoppas det ger sej! känns som om det ger ett bra skydd, känns bättre än mini piller faktiskt.
    fick ett tips av barnmorskan att börja äta smärtstillande direkt när symptomen kommer, för att hinna "bryta den onda cirkeln" jag gör det och har forftfarande ont, men jag tror att det skulle varit värre om jag börjat äta dem senare....
  • Anonym (Pluttan)

mens ?
    Mer mens o jobbigare PMS

sexlust?
    Samma ungefär.

skydd?
    Helt nöjd. Märks inte alls.

nöjd/inte nöjd?
    Nöjd

kroppen?
    Kroppen har dubbel eller kanske trippeldubbel PMS o det är jobbigt.

• Anonym (Anna)
    Anonym (weeeoh) skrev 2009-06-09 08:22:31 följande:
    Anonym (Anna) skrev 2009-06-08 13:48:41 följande: fick ett tips av barnmorskan att börja äta smärtstillande direkt när symptomen kommer, för att hinna "bryta den onda cirkeln" jag gör det och har forftfarande ont, men jag tror att det skulle varit värre om jag börjat äta dem senare....
    Min barnmorska sa att jag skulle ta pren innan ja fick spiralen insatt, i förebyggande syfte. men det hjälpte föga...
    och mensvärken ja hade, liknade den ja hade som ungdom, jag krampar tills jag kräks,inte värk, det är smärta!

men som du säger, så e det lättare att slippa undan smärtan om man tar det precis när man känner symptom. men finnsd et inga värktabbletter som verkligen hjälper mot mensvärk, för alvedon o ipren hjälper inte ett dugg på mej!
Svar på tråden ni med kopparspiral, SE HIT!