• Solen73

Hur torkar ni era små tjejer vid blöjbyte?

Jag använder torra tvättlappar o vatten och torkar rent ordentligt även vid bara kiss. Anledningen till att jag frågar är att min tjej var hos barnvakt i helgen och nu är hon jätteröd i underlivet, innanför blygdläpparna och det verkar göra ont. Jag torkar alltid ordentligt på hela smulan men jag är rädd för att barnvakten inte gjort det och därför är hon så röd.
    Jag har för mig att jag läst nånstans att man inte ska hålla på och torka de innanför blygdläpparna om det inte är bajs förstås men så har vi alltid gjort.

Hur gör ni? Tycker så synd om lilla tjejen!

• Svar på tråden Hur torkar ni era små tjejer vid blöjbyte?
  • Dimitra

På spädisar ska man bara torka på de yttre könsdelarna. Såvida det inte letat sig in bajs förstås. Du stör den naturliga fuktbalansen på slemhinnorna om du torkar ofta innanför blygdläpparna.

The Dimitra universe.
  • JoanJett

Det där tyckte jag var jättesvårt med vår lilla dotter.
    Men det letade sig i stort sett ALLTID in bajs i underlivet, så man var ju tvungen att försöka få bort det. Försiktigt förstås, men hon kan ju inte gå omkring med bajs i snippan!

• Solen73

ja, bajs blir det ju alltid innanför tycker jag. Men jag tycker ändå att det känns bättre och torka bort kisset med för annars ligger väl det och svider. Men nu är hon så röd och det har jag inte sett förut.

• Dimitra
    Solen73 skrev 2009-06-08 10:20:37 följande:
    ja, bajs blir det ju alltid innanför tycker jag. Men jag tycker ändå att det känns bättre och torka bort kisset med för annars ligger väl det och svider. Men nu är hon så röd och det har jag inte sett förut.
    Alltså, bebisflickor kan, precis som vuxna kvinnor, få svamp av för mycket tvättande
    The Dimitra universe.
  • ladysoul77

Vi tvättar aldrig av vår tjej efter kiss.. Kanske är konstigt?? Vid bajsning torkar vi förstås och då använder vi oparfymerade tvättlappar, ICA´s egna. Hon är aldrig röd i rumpan faktiskt.

• karmela

Tvättar bara rumpan om hon bajsat - självklart tar jag bort allt bajs jag ser oavsett var det finns. Hon har blivit mer röd på senare tid men jag tror att det är dieten som ändrats lite - introducerat lite nu mat som russin ex och sånt är ju lite mer "frätande". Jag försöker bara se till att byta så fort jag märker att det är bajs och smörja med Inotyol om det behövs.

• qwertyui

Torkar bara av utanpå vid kiss och där det behövs vid bajs.
    Men jag har lite svårt att tro att det beror på att hon kissat utan att bli avtorka.
    Såvida du inte byter blöja efter varje gång hon kissat, så när ju snippan vara oavtorkad ett bra tag även i vanliga fall.
    Hur gammal är hon? Det är inte så att hon fick något att äta där som hon fått en allergisk reaktion på?

• vittra

Vi har alltid torkat ordentligt med vatten och torra tvättlappar, precis som du TS. Och sedan såklart sett till att det varit torrt när vi sätter på henne igen. När vi slarvat eller när någon annan torkat henne så blir hon direkt röd. Bajs letar sig ju lätt in mellan blygdläppar osv. Inget konstigt alls med att man rengör noga tycker jag.

Att man rengör efter kiss och bajs kan knappast bidra till svamp, det var det dummaste jag hört. Använder man tvål och andra diverse rengöringsmedel som våtservetter och grejer så är däremot risken betydligt större!

Jag tror att din barnvakt använde våtservetter, det är vanligt att vissa är känsliga mot det, särskilt vissa märken.

Tycker du ska göra som ni alltid har gjort eftersom det fungerar för er.

• Solen73

hon är 15 månader. Jag ska kolla med barnvakten. Det kan ju vara så att de använt bara blöta tvättlappar eller vatten och tvål. Tvål tvättar vi aldrig med.

Svar på tråden Hur torkar ni era små tjejer vid blöjbyte?