• TuSSen09

Varför tappar jag så mycke HÅR?

det är nå grotest vad med hår jag tappar... snart blir man ju tunnhårig. Jag har ganska tjockt hår.. men det är nå fruktansvärt vad hår det lossnar varje dag, har hår överallt!

• Svar på tråden Varför tappar jag så mycke HÅR?
  • Ninso

Har du låtit håret växa ut? Jag tappar fasligt mycket hår när det blir en viss längd på det. Jag var till och med hos läkare och kollade upp det, men det var faktiskt inget fel på mig. Det är väl så att man märker det mer ju längre det är.

Annars kan det bero på stress, psoriasis t ex. Är du orolig så kolla upp det.

• TuSSen09

jo, håret har vuxit ut och jag är långhårig... ska väl klippa mej då jag får råd.

• Tittij

Jag tappar oxå mängder med hår varje dag. Börjar oxå känna lite olust, känns som lite för mycket hår för att det ska vara normalt. Stora tussar som lossnar. Dock känner jag inte att håret blivit tunnare, så det är väl som det ska kanske..

• TuSSen09

jag känner av att det blir tunnare, när det blir skitigt.. men är det nytvättat så känns det ju lika tjockt som alltid, eller ja mindre nu när man blir äldre.

Får se till och ha råd och klippa mej snart då så jag inte tappar så mycke hår... ja när jag borsta imorse fick jag ihop en rejäl tuss från borsten, groteskt!

• Anonym

Tappar fläckvis hår bör ni söka upp en läkare. Men annars kan det bero på en massa olika saker, tex stress, hormonrubbningar eller vitamin-mineralbrist. Prova att köpa ett multivitaminpreparat med b-vitaminer, zink och kisel i.

• TuSSen09

inte fläckvis, utan det är i hela håret...

drar jag fingrarna genom håret så har jag hur mycke hårstrån som helst mellan fingrarna!

• Anonym (Helena)

Jag har haft problem med håravfall i över tio år.
    Jag har provat ALLT!

Tillslut har jag kommit på det själv. Det är hormonbalans rubbningar det fixar man lätt själv genom att göra testen på denna sida hormonbalans.se
    och följ råden därigenom.

Jag lovar att du slutar tappa hår. Det är helt otroligt.

• Skorpmamma

annars tappar man ju hår när man precis fått barn.

• Lillsnörpa

Man kan ha underfunktion på sköldkörteln. Men det är ju rätt ovanligt...

• Anonym
    Lillsnörpa skrev 2009-06-08 10:47:37 följande:
    Man kan ha underfunktion på sköldkörteln. Men det är ju rätt ovanligt...
    Nja man kan få det av överfunktion också, och sköldkörtelproblem är inte speciellt ovanliga.
  • Lillsnörpa

Nej det kanske inte är direkt ovanligt men ofta har man lite fler symptom än att bara att tappa hår. Även om det är ett typiskt symptom på sköldkörtelknas.

• TuSSen09

jag har ju sköldkörtelbesvär... så kan det va så enkelt?

b12, kan man trycka i sig nå extra?

Inte kul att få stopp i avloppet varje gång man ska tvätta håret

• Lillsnörpa
    TuSSen09 skrev 2009-06-08 13:02:55 följande:
    jag har ju sköldkörtelbesvär... så kan det va så enkelt?b12, kan man trycka i sig nå extra?Inte kul att få stopp i avloppet varje gång man ska tvätta håret
    Det kan absolut vara så enkelt. Var det länge sen du kollade värdena?
  • CharitableLady

B12 mäter dem på vårdcentralen (prov) och så får man beaphan tabletter och eller sprutor. Inget som är farligt men himla vanligt för kvinnor. Om man får b12 brist så är den i regel livslång. Håravfall är ett av symtomen depression trötthet andra symtom. vikt förändringar mm..Man behöver inte ha alla symtom.

Lite liknande sköldskörtel rubbningar symtom.

Det finns iof Proviva Female den innehåller mycket B12. Det åt jag i böjan av min B12 Brist för att det snabbare skulle återställas.

• Puffig Pingla

Så här års tappar man ganska mycket hår. Det är fullt normalt (ung som djuren får tunnare sommarpäls).

Sen ska man komma ihåg att det ser ju ut som man tappar mer hår om det är längre. Jag höll på att få panik när jag hade riktigt långt hår så en dag tog jag mig i kragen och räknade stråna på borsten och insåg att det var inte så mycket utan bara väldigt långt.

Till sist påverkar som sagt både B12-brist och sköldkörtelproblem hur mycket hår man tappar. Med rätt dos så regleras det ganska snabbt.

• bellanbus

Jag tappar otroligt mycket hår, men det går lite i perioder. Men min frisör kollade mitt hår eftersom jag var så orolig och hon kunde bara konstatera att det var helt normalt.

Hon sa också det som ngn sagt tidigare, att ju längre hår man har, dessto mer ser det ut som att man tappar.
    Sen kan visst stress eller så också påverka, men oftast är det ju övergående.

Har ni längre hår så börja fläta det till natten, det tipset fick jag av min frisör. Det gör att man får mindre "knutor" under natten och således inte behöver slita av så mkt när man borstar.
    Att använda en bredtandad kam istället för hårborste för att reda ut håret först var också något hon rekommenderade.
    Vidare så tappar man ju mer hår om man exempelvis använder mycket hårprodukter eller fönar håret ofta.

• TuSSen09

ja, faktisk nu när jag tänker efter så är det mer än 1 års sedan som jag kollade upp mina värden.

Svar på tråden Varför tappar jag så mycke HÅR?