• Lussekatten87

Namnet Maria till en nyfödd?

Vad tycker du om Maria till en nyfödd? i tilltalsnamn.
    vill bara höra andras spontana reaktion på namnet.

Min man vill gärna ge det namnet eftersom det är det enda som finns i både koranen och bibeln som låter svenskt och som har stark betydelse.

Finns det några andra liknande namn?

• Svar på tråden Namnet Maria till en nyfödd?
  • hjärterum

Jag heter Maria och har alltid tyckt mycket om mitt namn,vilket inte alla gör med sina namn...
    Jag tycker det låter fint på liten som stor och din mans tanke är god.

• hjärterum

Förresten!-kika in min presentation!
    Där har jag rätt mkt om namnets betydelse;)

• Hannah76

Inget fel på Maria, det säger mig dock inte så mycket.. Ni kan ju ta en variant på Maria, typ Mary?

• Audrey Will

Maria (och Marie!) är jättefina namn tycker jag! Passar både som barn och vuxen, funkar perfekt internationellt, lättstavat och lättuttalat. En fräsch fläkt faktiskt bland alla påhittade konstiga namn man ser ideligen idag! Me like!

• Idun

Det är ett klassiskt namn som inte är generationsbetingat alls, tycker jag. Välj det om ni gillar det.

• Lussekatten87
    Audrey Will skrev 2009-06-08 09:48:46 följande:
    Maria (och Marie!) är jättefina namn tycker jag! Passar både som barn och vuxen, funkar perfekt internationellt, lättstavat och lättuttalat. En fräsch fläkt faktiskt bland alla påhittade konstiga namn man ser ideligen idag! Me like!
    Visst finns det så mycket påhittade namn nu som mest låter som smeknamn,så därför undrar jag lite över folks reaktioner på ett klassiskt namn.
    Jag är lite tveksam men antar att jag kommer få ge mig i slutändan.
  • Tiffe

Fint enkelt namn som är ovanligt på dagens bebisar. Bra val.

• Argo
    Lussekatten87 skrev 2009-06-08 09:43:15 följande:
    Finns det några andra liknande namn?
    Finns en hel tråd om saken här på FL. "Muslimska namn som passar i Sverige", eller nåt sånt heter den. Där finns mängder med förslag.

Maria är för övrigt fint, men jag hade valt namnet Alma på min dotter. Betyder äpple på arabiska(?) och är samtidigt ett gammalt klassiskt svenskt namn.
  • SpecialK

Maria är fint, smeknamnet är ofta Mia då, vilket jag också tycker är fint.

Svar på tråden Namnet Maria till en nyfödd?