• insolito

HJÄLP ska min ekonomi rasa för mig och vår gemensamma son bara för att särkullebarnet ska ha 25 % vid en eventuell bortgång av min man

Ja, hur ska man få det rättvist? Så här skulle jag vilja, Från en tråd innan: vad tycker ni om det? Är det rättvist? ÄR det lagligt möjligt när särkullebarnet är omyndigt och inte skrivit under ngt papper?

Anonym (Styvbarn) skrev 2009-03-28 22:37:59 följande:
    [citat]
    Nu har jag inte läst igenom hela tråden och vet inte om samma förslag kommit upp. Jag är styvbarn i två familjer och i min ena är mamma sambo med en man sedan länge. Vi har skrivit papper angående arvsrätt att jag som "bonus" har lika stor arvsrätt som "biobarnen". Dvs. om min mamma går bort kan inte jag som särkullebarn gå in och kräva mitt arv av min styvpappa direkt, vilket skulle kunna sätta honom på bar backe. Men å andra sidan ärver jag lika mycket som mina syskon efter både mamma och styvfar. Det tycker jag känns bra.
    [/citat]

Det här tyckte jag låter bra, jag är livrädd att ställas på "bar backe"om ngt skulle hända min man. Jag menar, vi har allt gemensamt nu och funderar på husinvestering och dylikt. Jag vill inte behöva flytta om ngt händer honom, då skulle ju vårat gemensamma barn må och jag må väldigt dåligt ngt som inte skulle hända om inte bonusbarnet fanns för att pengarna skulle gå till bonusbarnets förmyndare (hans ex, de var ihop i 3 mån)

Vi ska behandla barnen lika nu, varför skulle vi inte kunna behandla dem lika efter döden?

Hur går man tillväga för att göra detta? Går det överhuvud taget när barnet inte är myndigt?

ÄR livrädd för att hela den ekonomiska världen skulle rasa, räcker det inte med att den känslomässiga gör det, vid ett ev dödsfall. Jag vill leva med en trygghet...

• Svar på tråden HJÄLP ska min ekonomi rasa för mig och vår gemensamma son bara för att särkullebarnet ska ha 25 % vid en eventuell bortgång av min man
  • Nyfiken gul

Skriv ett testamente!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • SaramedM

Kan man verkligen testamentera bort bröstarvingar? jag tror inte det men jag kan ha fel

• 071001

SaramedM, nej det tror inte jag heller att man kan göra. Dock kan de lösa det hela så att nuvarande frun tex får bo kvar i huset. Så har min kompis och hennes sambo löst det. Exakt HUR kommer jag inte ihåg, men det finns papper på det.

• insolito

Nyfiken gul skrev 2009-06-08 11:01:17 följande:

Skriv ett testamente!
    tack det ska vi göra
    problemet är att enligt lagen så måste särkullebarnet får 12,5 % av allt vårt gemensamma (alltså minst 25 % av pappans del) och denna delen kan inte skrivas bort.
    Säg att vi då gemensamt har ett hus, en bil, och en buffert.

Då ses bara hälften av det som mitt
    Hans halva ska delas mellan barnen. Eftersom vårt gemensamma barn ärver mig när jag dör får jag vårt barns 25 %. Men eftersom särkullebarnet inte ärver mig får han 25 % av dessa kan enbart 12,5 % testamenteras annorlunda

Detta innebär att om man har ett bohag värt 2 miljoner (hus bil, buffert, möbler med mera) men inga pengar. Och om maken går bort. Då måste jag sälja huset eller möbler bil med mera för att kunna ge bonuspojken 250 000 kr som ska förvaltas av min mans ex. (kommer ngt finnas kvar till pojken sen tro?)

Alltså blir jag och vårt gemensamma barn tvugna att byta bostad mit i en kris å då min make har större delen av inkomsten även få det väldigt snålt så jag kommer omöjligt kunna betala ut 250 000 till vårt gemensamma barn när han fyller 18 år.

ALltså från att syskonen behandlats som syskon ska de behandlas olika. Det ena ska sättas på bar backe och det andra ska få 250 000 kr.

Hur rättvist är det? Då är det mer rättvist att behandla syskonen lika. Om jag dör får min make allt. Sen när han dör ärver barnen 50 % var av pengarna som är kvar. Varför ska det inte vara så tvärtom... Får sån ångest över detta.

Hoppas ju innerligt inte att ngt ska hända och tror itne det helller men jag vågar inte köpa hus/insats eller spara pengar alls
  • insolito
    071001 skrev 2009-06-08 11:09:39 följande:
    SaramedM, nej det tror inte jag heller att man kan göra. Dock kan de lösa det hela så att nuvarande frun tex får bo kvar i huset. Så har min kompis och hennes sambo löst det. Exakt HUR kommer jag inte ihåg, men det finns papper på det.
    Men varför ska bonuspojken få sitt arv från sin far med en gång, så att hans ex kan få en chans att sätta sprätt på pengarna, medan vårt gemensamma barn ska vänta på min bortgång... varför ska lagen behandla barnen olika när vi inte gör det... :(

nån som vet hur man gör med huset? Sen är ju bil och möbler och buffert också...
  • Nyfiken gul
    insolito skrev 2009-06-08 11:11:22 följande:
    Nyfiken gul skrev 2009-06-08 11:01:17 följande: tack det ska vi göraproblemet är att enligt lagen så måste särkullebarnet får 12,5 % av allt vårt gemensamma (alltså minst 25 % av pappans del) och denna delen kan inte skrivas bort.Säg att vi då gemensamt har ett hus, en bil, och en buffert.Då ses bara hälften av det som mittHans halva ska delas mellan barnen. Eftersom vårt gemensamma barn ärver mig när jag dör får jag vårt barns 25 %. Men eftersom särkullebarnet inte ärver mig får han 25 % av dessa kan enbart 12,5 % testamenteras annorlundaDetta innebär att om man har ett bohag värt 2 miljoner (hus bil, buffert, möbler med mera) men inga pengar. Och om maken går bort. Då måste jag sälja huset eller möbler bil med mera för att kunna ge bonuspojken 250 000 kr som ska förvaltas av min mans ex. (kommer ngt finnas kvar till pojken sen tro?)Alltså blir jag och vårt gemensamma barn tvugna att byta bostad mit i en kris å då min make har större delen av inkomsten även få det väldigt snålt så jag kommer omöjligt kunna betala ut 250 000 till vårt gemensamma barn när han fyller 18 år.ALltså från att syskonen behandlats som syskon ska de behandlas olika. Det ena ska sättas på bar backe och det andra ska få 250 000 kr.Hur rättvist är det? Då är det mer rättvist att behandla syskonen lika. Om jag dör får min make allt. Sen när han dör ärver barnen 50 % var av pengarna som är kvar. Varför ska det inte vara så tvärtom... Får sån ångest över detta.Hoppas ju innerligt inte att ngt ska hända och tror itne det helller men jag vågar inte köpa hus/insats eller spara pengar alls
    Just därför ska ni ta kontakt med en advokat och skriva testamente.. jag tror att du är lite uppjagad i onödan..

Man kan inte testamentera bort laglotten - men man kan skriva testamentet väldigt detaljerat så att ingenting rörs förrän ni båda är borta och ni kan skriva inbördes testamente er emellan och ett som rör barnen och det som gäller dom.
  • jtesa

Testamente är ett måste!
    Finns info på nätet och mallar på testamenten för ca 100-150 kr , ring en jurist och fråga så ni vet exakt vad testamentet skall innehålla. Ha minst 2 vittnen som skriver på, förvara orginalet inlåst på ett brandsäkert ställe och ha kvar en kopia hemma där anvisning finns vars orginalet finns.
    Att gå till en jurist och få det klart kostar mellan 2000-4000 kr.
    Vi skev ett eget med vittnen, kostade oss ca 200 kr och det är helt och fullt ut riktigt.
    Vi har barn på olika håll och ska ha ett gemensamt, det är JÄTTE viktigt att det finns,för när någon går bort så kan det gå åt skogen med mkt, tyvärr blir vissa som tokiga.
    Man kan inte testamentera bort bröstarvingar, men man kan skriva att kvarlåtenskapen fördelas mellan era arvingar enligt lag efter bådas bortgång.

Även försäkringar skall man kolla, så att rätt person står som arvstagare, sambo, barn.

• insolito

Nyfiken gul skrev 2009-06-08 11:13:48 följande:

Just därför ska ni ta kontakt med en advokat och skriva testamente.. jag tror att du är lite uppjagad i onödan.. Man kan inte testamentera bort laglotten - men man kan skriva testamentet väldigt detaljerat så att ingenting rörs förrän ni båda är borta och ni kan skriva inbördes testamente er emellan och ett som rör barnen och det som gäller dom.
    Det är det jag undrar! Går det verkligen att låsa pengarna för bonuspojken (liksom det kommer vara för våra gemensamma barn) tills bägges bortgång? Jag trodde inte det gick med de lagstagdade 12,5 % av allt vår gemensamma

möjligt jag är uppjagad, höggravid med hormoner och allt men jag trodde trygghet kom i giftermålet, men nu känner jag bara som exet ska få allt och vi bli barskrapade, jag vet ju inte ens om pengarna går till bonuspojken. Liksom tryggheten försvann...
  • insolito
    jtesa skrev 2009-06-08 11:16:38 följande:
    Testamente är ett måste! Finns info på nätet och mallar på testamenten för ca 100-150 kr , ring en jurist och fråga så ni vet exakt vad testamentet skall innehålla. Ha minst 2 vittnen som skriver på, förvara orginalet inlåst på ett brandsäkert ställe och ha kvar en kopia hemma där anvisning finns vars orginalet finns. Att gå till en jurist och få det klart kostar mellan 2000-4000 kr. Vi skev ett eget med vittnen, kostade oss ca 200 kr och det är helt och fullt ut riktigt. Vi har barn på olika håll och ska ha ett gemensamt, det är JÄTTE viktigt att det finns,för när någon går bort så kan det gå åt skogen med mkt, tyvärr blir vissa som tokiga. Man kan inte testamentera bort bröstarvingar, men man kan skriva att kvarlåtenskapen fördelas mellan era arvingar enligt lag efter bådas bortgång. Även försäkringar skall man kolla, så att rätt person står som arvstagare, sambo, barn.
    Tack, ja vi ska gå till en advokat så det blir riktigt helt 100%. MEn så då stämmer det alltså att man kan skriva att kvarlåtenskapen inte fördelas förrän bägge har dött, alltså ingen av barnen får något förrän efter bägges bortgång. Utan att bonusbarnet eller hans mamma måste skriva under?
  • Nyfiken gul

I ett testamenta kan man ange att barnet ska få en förmyndare för att förvalta den laglott som ska ärvas om barnet är minderårigt. Vem som är förmyndare kan säkert diskuteras..

Och tyvärr är det så att varken du eller din man kan göra något åt vad pengarna ska gå till.

även om ni väljer att ge barnet en större summa pengar idag som förskott på arvet har ni inga möjligheter att påverka vart pengarna tar vägen och varför...

Det jag kan tänka mig kan fungera är att om ni vet att det finns pengar att ärva - se till att dom i så fall är låsta i värdepapper och sånt och att det står skrivet på någon annan än barnet så dom inte kan få ut pengarna utan tillstånd så att säga...

Svar på tråden HJÄLP ska min ekonomi rasa för mig och vår gemensamma son bara för att särkullebarnet ska ha 25 % vid en eventuell bortgång av min man