• Skogsflickan

Spolning av äggledare??Hjälp!

Hej! Efter 6 år med försök utan att lyckas har vi nu varit på utredning. Gyn där gav mig en remiss till HSS (genomspolning) och sa att jag ska ringa och boka tid från dag 1-10 i menscykeln...Men nu är min fråga gör man spolningen under mensen??

Jag personligen tycker det är pinsamt då, jag vet att de är vana men ändå...Är det ngn som vet?

Gör det hemskt ont?

Tacksam för all hjälp

• Svar på tråden Spolning av äggledare??Hjälp!
  • Marge75

Vet inte om de spolar under mensen, fråga när du ringer och bokar tid! Eller se till att du får tid när mensen slutat. Sen spolar de inte efter ägglossning, det är därför det är senast dag 10.

För en del gör det ont, för andra gör det inte alls ont, jag tror att det bland annat kan ha att göra med hur knepig passage man har. Men det vet jag inte. För mig kändes det i princip inte alls, jag hade förberett mig på att gå hem och sova på soffan resten av dagen, men jag åkte tillbaka till jobbet istället efteråt. Det är som sagt olika för olika personer.

Lycka till!

• Skogsflickan

Tack så mkt för ditt svar!

• Fröken knopp

varför gör man spolning? jag har två misslyckade ivf o en misslyckad insemination bakom mig.... e spolning kanske något för mig?

• Marge75

Fröken knopp skrev 2009-06-08 12:32:18 följande:

varför gör man spolning? jag har två misslyckade ivf o en misslyckad insemination bakom mig.... e spolning kanske något för mig?
    Det brukar göras för att kolla att man har fri passage i äggledarna, som en del av fertilitetsutredningen. Om man inte har fri passage är en av lösningarna att göra IVF, då man ju plockar äggen direkt - så tyvärr är det nog inte så mycket hjälp för dig - ni har redan gjort det man gör om man upptäcker något fel vid spolningen. Tror jag - prata med din läkare! Och hoppas att ni på ett eller annat sätt ska få barn!
  • Nuni

Man brukar göra den mellan dag 9-13? Jag gjorde på dag 9.

• Tuida

Min läkare sa att jag skulle boka tid för spolning så fort jag fick mens, och då skulle tid bokas senast på dag 12....alltså på mensens första dag så att man har god framförhållning och inte riskerar att de är fullbokade..

• Belza88

hej!
    jag själv var inne och gjorde en spolning i tisdags..:s och min mens slutade i torsdags för en vecka sen.. så 5 dagar efter att jag hade mens gjorde jag de..
    efter hade jag en otrolig smärta och till och med kräktes utanför sjukhuset.. men de är ju olika från person till person..men har fått nöta in i mitt lilla huvud att nu vet jag att de är fri passage och är ett moment jag inte behöver tänka på, och man överlever de..:)
    men de lustiga nu är att jag fick min mens idag IGEN!!! och den slutade nu den elfte! hur lustigt som helst..:s någon som varit med om något liknande?

• CC08

Belza88
    Troligtvis var det inte din mens som kom igen utan en blödning pga av att spolningen retat dina slemhinnor.
    Personligen upplevde jag till och från blödningar under en vecka efteråt. Nu går jag och väntar på första mensen efter spolningen. Den vill inte komma och inte heller visar testerna något +. Jag hade liknade upplevesle som du. Otrolig smärta och grymt illamåående men vad gör man inte...

• Vill Ha Liten 83

Jag ska göra spolning kl. 14 idag och då jobbar tyvärr sambon.
    Men jag blir nervös när jag läser att en del blir illamående och till och med spyr efter undersökningen. Kanske måste fixa skjuts hem från sjukhuset istället för att gå hem...

• Vi önskar

jag gjorde en spolning i våras och det gick jätte bra, vart sjukt nervös men känndes knappt alls, jag gjorde den precis efter mensen. lycka till!

• Vårflickan84

Hej!

jag undrar lite om spolning... kanske blir aktuellt för mig framöver.
    Men om man gör det en gång så består effekten hela livet? eller är det något man ska göra med jämna mellanrum?

• Vi önskar

det är inget man gör i behandlings syfte utan en undersökning för att se om det är fri passage för ägget att komma fram.

• Vårflickan84

Vi önskar skrev 2009-06-26 11:10:58 följande:

det är inget man gör i behandlings syfte utan en undersökning för att se om det är fri passage för ägget att komma fram.
    jaha okej. då förstår jag. men om det är fri passage är det så hela livet då? alltså är man byggd så då?
    (dum fråga kanske)
  • Stella Kardunn
    Vårflickan84 skrev 2009-06-26 14:04:03 följande:
    Vi önskar skrev 2009-06-26 11:10:58 följande: jaha okej. då förstår jag. men om det är fri passage är det så hela livet då? alltså är man byggd så då? (dum fråga kanske)
    Som flera andra har sagt är spolningen inte en behandling utan en koll för att se om passagen är fri, "normalt sett" har alla fripassage i sina äggledare. Har man inte det beror det på att något hänt, antingen är man född så eller man har t ex haft klamydia som skapat ärrvävnader som lett till att en eller bägge äggledarna växt ihop. Så tyvärr är det så att ungdomssynder kan ha minskat dina chanser att bli gravid naturligt.

Är äggledarna ihopväxta kan man genom operation öppna dem igen, åtminstone gjorde man så förr i tiden. Men eftersom det inte är säkert det funkar så vet jag inte om man skippar det nu för tiden och går direkt på IVF.
  • Vårflickan84
    Stella Kardunn skrev 2009-06-30 12:39:28 följande:
    Som flera andra har sagt är spolningen inte en behandling utan en koll för att se om passagen är fri, "normalt sett" har alla fripassage i sina äggledare. Har man inte det beror det på att något hänt, antingen är man född så eller man har t ex haft klamydia som skapat ärrvävnader som lett till att en eller bägge äggledarna växt ihop. Så tyvärr är det så att ungdomssynder kan ha minskat dina chanser att bli gravid naturligt.Är äggledarna ihopväxta kan man genom operation öppna dem igen, åtminstone gjorde man så förr i tiden. Men eftersom det inte är säkert det funkar så vet jag inte om man skippar det nu för tiden och går direkt på IVF.
    okej, tack för ditt svar! jag förstår jättebra nu
  • Andersson74

Jag fick göra min spolning i slutet av min cykel. Dagen efter kom mensen. Dag 15 kom ägglossningen.

Men jag skulle rekommendera att ni som ska gör en sköljning, ta med en chaufför. Min läkare sa att man kan stimulera något centra som gör att man blir yr och illamående. Jag blev det inte. Men när jag kom hem så däckade jag totalt och sov i 2-3 timmar.

Jag tyckte min sköljning kändes. Men med tanke på varför man är där så kändes det fånigt att beklaga sig. Jag menar... förhoppningsvis är man tillbaka om 9 månader med större smärta. :)

Svar på tråden Spolning av äggledare??Hjälp!