• litenyfikenidag

Nattsömnen blir lidande - ont i höfter och rygg... fler?

Jag undrar bara om det är fler som upplever samma sak och kanske kan komma med tips och råd...

Jag är gravid i vecka 29.
    Jag har haft foglossning sen ca v. 9 och har varit halvtidssjuksriven snart två månader pga detta.
    Nu på sistone så har jag fått så fruktansvärt svårt att sova på nätterna. Jag kan ligga på ena sidan och vaknar då efter ett tag av en otrolig smärta i höften. Känns som det är i typ höftkulan. Kan detta vara foglossningen också?

Då får jag vända mig med stånk och stön till andra sidan och ligga på den tills jag vaknar av samma smärta i den, då får jag vända mig igen med mycket möda och stort besvär till andra sidan och så håller jag på natten igenom..... Det blir kortare och kortare intervall på sidorna då smärtan kommer ganska fort ju längre natten skrider.... Efter ca en timme efter att jag gått upp så är smärtorna borta....

Jag kan inte ligga på rygg för då blir det svårt att andas.... och mage kunde jag inte ens sova på innan jag blev gravid...

Och inte nog med detta så kan jag få en skärande smärta längre upp i ryggen också. Känns ungefär mellan skulderbladen och det känns ungefär som om jag har legat med ryggraden lite vriden, fast jag tycker inte att jag har det. Denna smärta uppkommer framåt 5-6 på mornarna och då är det omöjligt att somna om....

Hjälp, ska det vara så här i ca 10 veckor till? Nån som känner igen sig? Nån som har nåt tips på hur jag får en natts sömn utan dessa smärtor? Det hjälper inte med en kudde mellan benen heller, för det har jag....

Detta är tredje graviditeten också..... känner inte igen just dessa smärtorna från förut, fast den vanliga foglossningen känner jag ju igen förståss....

• Svar på tråden Nattsömnen blir lidande - ont i höfter och rygg... fler?
  • Marge75

Känner igen EXAKT höftgrejen!! Sen har jag tack och lov sluppit skulderbladssmärtan ... (låter som något som kommer av att du ligger dåligt, eller spänner dig, om det kommer så sent på natten?)
    En natt sov jag i en säng på landet med för tunn madrass, och då kunde jag ligga mycket mycket kortare stund på varje sida än vad jag gör hemma i min "riktiga" säng, så jag tänker att det kan hjälpa att se till att madrassen är riktigt bra. (Och om det är att den ska vara mjukare eller ge mer stöd eller vara på något annats sätt är ju omöjligt att veta ... men finns det någon annan säng du kan provsova och se om det funkar bättre?)

Sen har det gått upp och ner, varit sämre någon vecka och sedan varit lite bättre ett tag. Och jag är i vecka 36 nu. Hoppas att du ska få sova lite bättre!

• Solkattan

Känner också igen det där med höften... visa nätter är jag helt slut eftersom jag rullat från sida till sida. Speciellt jobbigt var det då vi får två veckor sen var utomlands o sängen var stenhård! Gjorde så himla ont... {#lang_emotions_frown}.
    Hemma i lägenheten så har jag preparerat sängen med ett glidtyg (ett litet tygstycke av ett sliskigare material). Köpte en stuvbit på en tygaffär o la mitt i sängen. Faktiskt så är det skillnad då jag inte har ett sånt tyg i sommarstugans säng. Att vända sig om i sängen underlättas betydligt!

Har lite "ångest" över hur det kommer bli de sista veckorna också. Funderar skarpt på att investera i en begagnad sackosäck. Kanske kommer man kunna sova i den?

//solkatta

• delifi2

har du en hård madrass?
    för av såna kan du lättare få ont i ryggen å höfterna av just när du har foglossning.

KÄnner myclet väl igen det där med höfterna för jag vaknar oxå varje natt av smärta.

Om du använde en stor ammningskudde då? en sån som är formbar?

om du har en kudde bakom ryggen som stöd som gör att du inte hamnar helt på rygg.

en spikmatta
    tens apparat bälte kan man oxå anävnda på natten, det nya bältet då, det gmla vet jag inte
    när du vänder dig på nätterns så vänd dig på "maghållet" å ta hjälp av armar å armbågar å lyft dig runt lixom ist för att rulla runt från sida-ryggen-sidan då belastar man ryggen å höfter mer.

Glidlakan är ett jättebra tips
    funkar dock inte för mig eftersom jag rmlar ut från sängen då

• Issa79

Yes. har samma sak + att jag vaknar 15 ggr per natt o behöver kissa. Känns som man ska bli galen ibland.

• litenyfikenidag

delifi2 - spikmatta....

Hmm trodde jag hade hyfsat mjuk säng, men jag kanske ska försöka mjuka upp den ännu mer? Kanske en bäddmadrass till, eller vad kan man ta?

Kanske ska investera i en formbar amningskudde också... finns det på tex babyland? Ska jag ha den bakom ryggen alltså, eller mellan benen?

Jag har hyrt en tensapparat av sjukgymnasten, men det känns krångligt med sladdar i sängen, har inget tensbälte, vad är det?

glidigt tyg som lakan..... hmmm ja kanske värt att prova....

Fler som känner igen sig?

• delifi2
    litenyfikenidag skrev 2009-06-08 13:31:15 följande:
    delifi2 - spikmatta.... Hmm trodde jag hade hyfsat mjuk säng, men jag kanske ska försöka mjuka upp den ännu mer? Kanske en bäddmadrass till, eller vad kan man ta? Kanske ska investera i en formbar amningskudde också... finns det på tex babyland? Ska jag ha den bakom ryggen alltså, eller mellan benen? Jag har hyrt en tensapparat av sjukgymnasten, men det känns krångligt med sladdar i sängen, har inget tensbälte, vad är det? glidigt tyg som lakan..... hmmm ja kanske värt att prova.... Fler som känner igen sig?
    spikmattan är super tycker jag...anävnder den varje dag eller när jag kan för jag får bara låna den.

jag har min ammningskudde mellan bena, under magen och sen en sån nackkudde bakom ryggen den är hård och bra.

skrev lite för fort märkte jag. tens ska man INTE använda på natten, men däremot bälte kan man använda på natten.
  • snutte

känner igen mig i din beskrivning.... det är super obekvämt och dessutom HÖR jag hur min bäcken knakar när jag vänder mig om vilket gör mig om möjligt än mer rädd/irriterad för smärtan. Antar att det bara är att sta ut...

• Puffy

Jag har haft samma problem med smärta mellanb skulderbladen. Löste de genom att ta vika ihop ett täcke och bulla upp med kuddar i sängen så att jag ligger lite halvsittande. Har underlättat massor! Får fortf lite ont men inte alls som innan.

• Läntandelavendel

Spikmatta ska man väl inte använda där man e gravid!?

Jag har liknande problem, kanske inte lika starka som dig, men åt det hållet. Vissa nätter e jag vaken i timmar pga ont i höften o svanken. Jag saknar däremot en hårdare madrass, skulle eg vilja ligga på golvet känns det som, o ibland går jag ut o sover i soffan istället som är mer "stum" än sängen.

Tips:
    * var jättetrött när du går o lägger dig. Inte kanske så lätt med tanke på att man fysiskt e ganska handikappad o inte kan bli riktigt "fysiskt trött" numer.. men man kan försöka göra mkt o få mkt frisk luft, så sover man bättre.
    * Ha massvis med kuddar i sängen, både som stöd mot mage o rygg, under knäna, mellan knäna etc (jag vet - urjobbigt att "ladda upp" speciellt om man springer på toa flera gånger, men det hjälper faktiskt)
    * Sov i sittställning (t.ex. i soffan eller en fåtölj)
    * ligg med huvudet ganska högt om du inte vill sova i sittställning
    * gå upp o promenera lite på nätterna o drick kanske lite varm choklad eller liknande...lugnar kroppen lite...

Lycka till!!

• Angel1978

har precis samma bekymmer med höfterna, kudde hjälper föga..
    och mjukare säng hjälper absolut inte, för sonens säng är mycket mjukare och den kan jag knappt komma ur när jag har läst saga för honom. Då gör det kanonont i höfter och bäcken..
    Har inte heller kommit på nåt bra trix som hjälper.
    Är superstel på morgonen och kommer ibland knappt ner för trappan, men det försvinner när jag har rört på mig lite, efter en kvart eller så..
    Men att man inte får sova på natten är jättejobbigt för man blir ju så jobbigt trött på dagen. Går ju upp 4.45 på morgonen ändå, så då vill man sova ordenligt!

• AlwaysOnMyMind

Hade problem med smärta i höfterna om nätterna i flera veckor, nu har det dock vandrat ner till knäna *ajaj*.
    Märkte inatt att det funkade jätte bra med en kudde mellan benen alternativt under benen eftersom jag vrider och vänder mig en hel del.
    Är gravid i v.36.

Hade samma problem när jag väntade dottern, dock endast i höfter/lår.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ BF 090715 ° ★
  • tema

jag har också svårt att sova om nätterna. men jag har fått ont i höger jumske, och vaknar varje gång jag skall vända mig. och varje gång man skall gå upp och kissa. man får aldrig en hel natts sömn.
    har nu också på senaste dagar fått ont i höger höft, när jag går och belastar det.
    jag frågade barnmorskan vad det kunde vara men hon sa att det hade inte med graviditeten att göra. otan att det kom av sig själv. jag vet inte, jag skulle bara vilja att det försvann. får så himmla ont ibland att jag vill gråta.
    hoppas att det löser sig och blir bättre

• ViFrånLandet

Hej!

Jag har bara skummat igenom inläggen så kanske har du redan fått följande tips, men bättre en gång för mycket än för lite =)

Jag använder mig av ett glidlakan jag fått låna av sjukgymnasten, och så sover jag i sidenkallingar - smärtan försvinner ju inte direkt men då går vändningarna mycket smidigare i alla fall.

Hoppas du hittar en bra lösning som passar dig, lycka till!

• Sessilou

här är en till.....det var längesen jag vaknade o kände mig helt utvilad! är i v.28

Less is more=)
  • Sia längtar

Hej!
    Här är en till som känner igen sig, vaknar med ont i höften...vänder mig om med stånk och stön och vaknar sedan med ont i andra höften...
    För mig fungerar det hyfsat att gå upp en stund på natten (oftast blir det vid 03-04-tiden) och sitta i soffan med tens-apparaten i ryggslutet och på höfterna. Sedan kan jag gå och lägga mig igen, och då har jag inte lika ont. Tror att det beror på en kombination av tens och att jag suttit i en annan ställning en stund.
    Hoppas att det kan fungera hjälpligt för dig också!

• lias

samma ont i höften jag med, och den axel som jag ligger på. blir väl stort tryck antar jag. för min del känns det mycket bättre i höften om jag har en kudde mellan knäna. eller än bättre om jag vinklar upp benet över sambon. men det funkar ju bara åt ena hållet

Svar på tråden Nattsömnen blir lidande - ont i höfter och rygg... fler?